Den ultimata server disten. (Linux)

Permalänk

Den ultimata server disten. (Linux)

Har i mina försök att hitta en perfekt server dist misslyckats.
Har prövat Debian, Ubuntu, Gentoo och snart Arch.

Debian har gamla paket (Jag vet att man kan köra en "unstable".) samt att den gör för mycket.
Ubuntu har ostabila dock nya paket. Gör även den för mycket och har config filer "the Debian way". Dvs hur många jävla filer som helst för en enda liten sak.
Gentoo tar bara sån jävla tid.
Arch ska jag installera idag.

Det jag söker är en dist som inte pillar på config filerna. Debian/Ubuntu
Den SKA vara lätt/ta lite tid att installera. Har inget emot att läsa manuelare etc. Men jag vill slippa att kompilera precis allting som i Gentoo. Jag har inte den tiden.
Den ska innehålla så få mappar som möjligt.
Den ska vara lätt att driva.
Den ska vara byggd för server arbete.

Finns det en sånhär dist eller måste jag göra mig en egen?

Permalänk

Måste det vara Linux? I annat fall råder jag dig att testa FreeBSD.

Enkelt att installera, lätt administrering och ports fungerar underbart - men det finns paket också, om du föredrar det.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Mjoo... Jag har funderat på *BSD. Hur annorlunda är det gentemot Linux?

Det jag är ute efter är ett OS att lära mig MySQL/Apache/PHP säkerhet på. Och att använda sakerna med...

Permalänk
Medlem

det passar perfekt in på Slackware, som förövrigt lanserade version 11.0 igår

slackware sköts av en enda man, Patrick Volkerding. Den mannen är i mångas ögon ett geni, att hålla en dist så ren som han gjort det i 10 år är en bra bedrift.
slackware är om inte den stabilaste så en utav de stabilaste distarna. De krashar aldrig och man uppdaterar aldrig sönder det med trasiga paket. Konfigfilerna är i sann Unix-anda och är aldrig plottriga utan gör vad de ska och inget mer. Allt är så enkelt uppbyggt som det kan bli.

Den är snabb
den är stabil
den är enkel att förstå sig på
den har bra konf-filer
den är lätt och snabb att installera
den är gjord för server

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Jag körde alltid slackware på servermaskiner när jag jobbade med det, inte för att säga att något annat är varken sämre eller bättre, men då tyckte jag att man fick en ren miljö att jobba från utan för mycket arbete.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Ok. Men finns det paket för Apache 2.0 samt MySQL 5 och PHP 5 eller måste jag kompilera? Finns det bra mjukvara som är råstabil för DHCP samt vad som mer behövs för att den ska jobba lite som router med?

Ok ok... Jag har nu lyckats med att rensa ur datorn så den blir lite tommare... men nu behöver jag kunna installera utan grafikkort...

Permalänk
Medlem

Varför inte OpenBSD? Antar att det inte är någon SMP-burk du ska experimentera med.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
det passar perfekt in på Slackware, som förövrigt lanserade version 11.0 igår

slackware sköts av en enda man, Patrick Volkerding. Den mannen är i mångas ögon ett geni, att hålla en dist så ren som han gjort det i 10 år är en bra bedrift.
slackware är om inte den stabilaste så en utav de stabilaste distarna. De krashar aldrig och man uppdaterar aldrig sönder det med trasiga paket. Konfigfilerna är i sann Unix-anda och är aldrig plottriga utan gör vad de ska och inget mer. Allt är så enkelt uppbyggt som det kan bli.

Den är snabb
den är stabil
den är enkel att förstå sig på
den har bra konf-filer
den är lätt och snabb att installera
den är gjord för server

Satsar du pa slack 11 faer du aeven Apache v. 1.3.37, det om nagot aer val leet?

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk

Haha...
FLAGEL: ska leka med SMP/Kluster i skolan med.
Har även fixat ett grafikkort med.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska satsa på *BSD

Jag körde Linux, när jag testade *BSD - så blev jag fast vid *BSD till nu idag

Jag tycker att *BSD Operativsystem är stabil

Du kan väl börja med FreeBSD eller OpenBSD,

http://osvids.com/files/page3-110-pop.html Kan du ta en titt hur man får OpenBSD installerat på några minuter.

Permalänk
Inaktiv

Aldrig någon som rekommenderar NetBSD, förutom jag då. Minimal men utbyggbar, många säkerhetsfunktioner i basen (systrace, ipf, pf, securelevels, verified execution, S/Key, non-executable stack, PAM osv).

Exremt resurssnålt och stabilt. Komplettera med Pkgsrc och ni har en grym serverplatform vilket bl a Sunet och NASA har utnyttjat. Likaså svenskbaserade Effnet.

Att det sen går att köra på en mängd mer eller mindre användbara platformar gör det ju bara ännu mer attraktivt. Det som jag kanske inser är lite begränsande (kanske inte i detta fall) är skalbarheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Aldrig någon som rekommenderar NetBSD, förutom jag då. Andra valet blir Solaris.

Jag rekommenderar också NetBSD.

Blir lite förvånad över att folk endast rekommenderar FreeBSD och OpenBSD och helt verkar glömma stackars Net. NetBSD är oerhört trevligt och förtjänar mer uppmärksamhet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Jag rekommenderar också NetBSD.

Blir lite förvånad över att folk endast rekommenderar FreeBSD och OpenBSD och helt verkar glömma stackars Net. NetBSD är oerhört trevligt och förtjänar mer uppmärksamhet.

Vi är två här på Swec.

Jag håller med att NetBSD försvinner gärna bakom FreeBSD och OpenBSD av någon anledning. Tror inte så många gett det chansen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajp
Satsar du pa slack 11 faer du aeven Apache v. 1.3.37, det om nagot aer val leet?

hahahahhaha

jag kanske måste uppgradera servern en sista gång trots allt, bara för sakens skull.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk

Ok ok. Nu är det lite fler frågor. Tänkte bygga ett rejält nätverk här hemma. Antagligen ska det bli en 8 portars switch från Netgear då den inte kostar allt för mycket och jag har bra erfarenheter av Netgear.

Det jag hade tänkt:
Dator1 - Router - P2 266MHz 128MB RAM, OS?
Switch
Dator2 - HTTP Server, Lite annat server göra. NetBSD, OpenBSD eller Slackware?
Dator3 - Laptop med Windows.
Dator4 - Mammas dator med Windows.
Dator5-8 - Gäster! Med Windows eller Linux då!

Hur pass bra funkar min gamla P2 som router? Eller kan jag köra min dator2 som router med?

Kan man installera något annan OS på någon liten router? typ Dlink DI-604 ? Kanske NetBSD med en form av HTTP server eller något annat gränssnitt så man kan administrera den.

Permalänk
Medlem

För routern: http://pfsense.com/
Inget snack om saken

Permalänk
Medlem
Citat:

Dator1 - Router - P2 266MHz 128MB RAM

OpenBSD helt klart! pf äger och bsd är smidigt som fn* (i min mening)

Din p2 funkar ypperligt som router, no worries

Citat:

Dator2 - HTTP Server, Lite annat server göra.

Tja, om du trivs med openbsd på routern varför inte köra det här också? Annars är det bara å testa runt med olika dists/bsd's tills du hittar något du trivs bra med.

Och nej, du bör ej köra webserver på routern av säkerhetsskäl

Citat:

Dator3 - Laptop med Windows.

Insert valfri skrivbordsdist here xD

Citat:

Dator4 - Mammas dator med Windows.

Insert valfri skrivbordsdist here xD

Citat:

Dator5-8 - Gäster! Med Windows eller Linux då!

Linux Såklart

Citat:

Kan man installera något annan OS på någon liten router? typ Dlink DI-604 ? Kanske NetBSD med en form av HTTP server eller något annat gränssnitt så man kan administrera den.

Det låter som en grov överkurs

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Mjoo... Men vill verkligen lära mig saker. Tyvärr kan jag inte ha Linux på min bärbara för tillfället... Är skolans dator egentligen. Men ska snacka med skolans admin och kanske jag får lov att dualboota. Då blir det Ubuntu + Windows.
Mamma totalvägrar att gå över till Linux.
Jo, gäster med Linux är att föredra! Men tyvärr är det MS Windows hos de flesta jag känner.

Rotuern då... Då måste jag fixa en minnesticka eller två. SD-RAM smat ett chassi och en HDD... Nätagg med... Aja... Låda och HDD och nätagg tar jag på nästa studiebidrag... Minnen får jag försöka leta upp någon som säljer.. Men p2 med två st rejäla nätverkskort har inga problem då att routra runt 100Mbit?

Kom på att trafiken kanske inte kommer dit om den inte sak det? För mellan mammas och min bärbara så vänder den i switchen eller?

Permalänk
Medlem

Minnen, nätagg samt låda kan du nog hitta på skroten riktigt billigt.

Visa signatur
Permalänk

iofs... Men jag tror jag köper ett tyst högkvalitets nätagg på ca 200W. Mer kan inte behövas av en HDD en/två fläktar samt en P2...

Permalänk
Medlem

FreeBSD gillar jag starkt som seriösare server-os. Det enda jag saknar är LVM.

Permalänk
Medlem

Få din mamma att gå över det är ju bara att installera hon kan ju ändå inte byta själv
och marmor mailer och surfar ju bara så det blir typ ingen skillnad för de

Permalänk

Naa... Hon råkar ha två st söner aka min brorsor som gillar att spela spel... ^^

Hm... Efter lite lek med NetBSD inser jag att det inte är för mig. FÅr ju permission denied samt en massa fel bara för att jag ville byta lösenord.. Hur jävla dumt är inte det???
Nee... Det får bli en installation av Slackware istället.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Naa... Hon råkar ha två st söner aka min brorsor som gillar att spela spel... ^^

Hm... Efter lite lek med NetBSD inser jag att det inte är för mig. FÅr ju permission denied samt en massa fel bara för att jag ville byta lösenord.. Hur jävla dumt är inte det???
Nee... Det får bli en installation av Slackware istället.

Det är nog därför ingen rekommenderar det. Ja, så måste det vara, dom kan ju inte ens få passwd(1) att fungera korrekt.

Permalänk
Medlem

Han har upptäckt en ny bugg, ingen har bytt passord i netbsd tidigare.

Permalänk

Lös mitt problem då?
gör: useradd -m -G wheel -s /bin/sh hagbard
sen: su hagbard
sen: passwd
får: old password: <-- Jag har inget??? trycker då enter. Får två rader med fel. Innehåller permission denied och sånt.

I linux: adduser hagbard
su hagbard
passwd
old pass: enter funkar bra här.
new pass: jadu
write again: jadu

Permalänk

Prova att köra passwd hagbard.

Edit: Som root alltså.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Lös mitt problem då?
gör: useradd -m -G wheel -s /bin/sh hagbard
sen: su hagbard
sen: passwd
får: old password: <-- Jag har inget??? trycker då enter. Får två rader med fel. Innehåller permission denied och sånt.

I linux: adduser hagbard
su hagbard
passwd
old pass: enter funkar bra här.
new pass: jadu
write again: jadu

Som root:

$ useradd -m -G wheel -s /bin/sh hagbard
$ passwd hagbard
ange lösenord
verifiera lösenord - klart!

Precis som dr slizer sa. Sorry om jag lät lite bitsk tidigare, tung dag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är nog därför ingen rekommenderar det. Ja, så måste det vara, dom kan ju inte ens få passwd(1) att fungera korrekt.

Citat:

Han har upptäckt en ny bugg, ingen har bytt passord i netbsd tidigare.

Haha!

Citat:

Hm... Efter lite lek med NetBSD inser jag att det inte är för mig. FÅr ju permission denied samt en massa fel bara för att jag ville byta lösenord.. Hur jävla dumt är inte det???
Nee... Det får bli en installation av Slackware istället.

Allvarligt talat, om man ger upp så fort man stöter på minsta problem, så kommer man aldrig att komma särskilt långt i livet.

Permalänk
Medlem

Den ultimata serverdisten är den du känner dig bekväm med att använda. Att vissa tror att de får längre skägg (motsvarigheten till längre penis) av att köra slackware eller exotisk-linux-dialekt #25235235252 är rent dravel.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.