AMD börjar med 45nm tillverkningsprocess 2008

Permalänk
Melding Plague

AMD börjar med 45nm tillverkningsprocess 2008

90 procent av AMD:s processorer kommer att vid slutet av nästa år bygga på en 65 nanometers tillverkningsteknik. Under 2008 kommer de att börja med processorer byggda på en 45 nanometers tillverkningsteknik.

Läs nyheten: AMD börjar med 45nm tillverkningsprocess 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter finfint det

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Gött

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Alltså snälla anfall mig inte mig nu, men vad är exak så "gött" med 45nanometer, jag förstår inte exakt vad som är så bra/dåligt med mindre eller fler namometrar?
Som som vill förklara denna förbryllande teknik för mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Alltså snälla anfall mig inte mig nu, men vad är exak så "gött" med 45nanometer, jag förstår inte exakt vad som är så bra/dåligt med mindre eller fler namometrar?
Som som vill förklara denna förbryllande teknik för mig?

Typ mindre motstånd, mindre värme samt dom drar mindre ström.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Underbart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Typ mindre motstånd, mindre värme samt dom drar mindre ström.

Men Ohms lag säger väl att om motståndet är mindre så blir strömmen större vid samma spänning?

Permalänk
Medlem

Vid samma spänning, ja.
Men med tunnare trådar blir väl motståndet högre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Typ mindre motstånd, mindre värme samt dom drar mindre ström.

och därmed kallare dator! trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Alltså snälla anfall mig inte mig nu, men vad är exak så "gött" med 45nanometer, jag förstår inte exakt vad som är så bra/dåligt med mindre eller fler namometrar?
Som som vill förklara denna förbryllande teknik för mig?

Säg vad som inte är gött.

En mindre tillverkningsprocess innebär högre klockfrekvenser, mindre värmeutveckling och framförallt är tillverkningskostnaderna bara hälften så mycket per transistor vilket betyder att du antingen kan tillverka ett mycket bättre chip för samma pris eller samma chip för halva priset. Nya tillverkningprocesser är vad som möjliggör att datorkomponenter kan bli bättre.

Detta gäller när man går från 90nm till 65nm eller 65nm till 45nm, om man som ATI och Nvidia ibland gör att gå från 90 till 80nm är fördelarna mindre.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vid samma spänning, ja.
Men med tunnare trådar blir väl motståndet högre?

Helt rätt! Men då får du inte glömma att själva kretsen blir mindre också. Så man kan säga att ledningsbredden minskar relativt processorstorleken. Alltså "samma processor, fast mindre". Mindre komponenter helt enkelt, som därför avger mindre effekt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på AMDs tidigare trackrecord så skulle jag snarare säga 2009

Permalänk
Medlem

Vad är gränsen för de lägsta nm då? Borde det inte bli svårt tillslut att göra det mindre hela tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Vad är gränsen för de lägsta nm då? Borde det inte bli svårt tillslut att göra det mindre hela tiden?

Undrar samma sak... känns som om de borde tänka;

"Vadå nästa steg, vi kollar 10 steg fram så vi kan köra 5nm teknik 2008 istället."

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Efter nanometer kommer pikometer

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Efter nanometer kommer pikometer

Ja, men det svarar ju inte på frågan ^^

Permalänk
Medlem

runt 22-32nm stöter de på ny svårigheter som det inte finns några lösningar på eller ideer på lösningar ens ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

om det krånglar så mycket med 65nm så kunde dom ju skippat det och hopad direkt till 45nm. då hadde det varit octocore i år eller?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Med tanke på AMDs tidigare trackrecord så skulle jag snarare säga 2009

Håller med. Jag blir förvånad om AMD klarar av att ta sig till 32 nm överhuvudtaget.

@ funky_monkey: Vad får dig att tro att de skulle sluppit problemet i det fallet? Om något så skulle det vara ännu svårare och kostat ännu mer pengar.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

dessutom får man plats med mer cache minne när tillverkningsprocessen blir mindre = bättre prestanda

Permalänk
Medlem

Förresten... Vad betyder nanometern? Vad i processorn är x nanometer, eller är det nåt i tillverkningen som är x nm?

Permalänk
Avstängd

AMD brukar väl missa dom här övergångarna med ett år eller mer från första prognoserna. Låt säga att dom förutspår 2008. När dom senare lägger roadmappen står det 2009 och sen blir det försenat till tidigt 2010.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
om det krånglar så mycket med 65nm så kunde dom ju skippat det och hopad direkt till 45nm. då hadde det varit octocore i år eller?

Nej, för en mindre tillverkningsprocess bygger på finare laser. Man kan inte utveckla en laser skarp nog för 45nm utan att passera 65nm, så varje gång den blivit lite "vassare" så går man ner i tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem

Man kan väl bara hoppas att grejerna för än gångs skull kommer när de säger att de ska det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD brukar väl missa dom här övergångarna med ett år eller mer från första prognoserna. Låt säga att dom förutspår 2008. När dom senare lägger roadmappen står det 2009 och sen blir det försenat till tidigt 2010.

Nej, för en mindre tillverkningsprocess bygger på finare laser. Man kan inte utveckla en laser skarp nog för 45nm utan att passera 65nm, så varje gång den blivit lite "vassare" så går man ner i tillverkningsprocess.

jag menade inte att dom skulle skippa kalibreringen av lasern. utan en processor serie på 65nm:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Mums. Ser kanske ut att bli en quadcore AMD FX med ddr3 minnen, när stödet för ddr3 kommer. Hoppas att AMD släpper en genuin octocore, när Intel kommer med sin i samma veva som AM3 och DDR3.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Förresten... Vad betyder nanometern? Vad i processorn är x nanometer, eller är det nåt i tillverkningen som är x nm?

1nm=1*10^-9m.. många nollor

http://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Avstängd

smalare trådar gör ju mer motstånd men det är ju fler trådar.

kallare cpuer vet ja inte om man får för man klockar ju upp dom ändå

45nm är väldigt nice men ja tror intel kommer före amd med det ändå.

Permalänk
Medlem

Så länge jag kan minnas så har Intel legat ca. 1.5 år före vid ny tillverkningsprocess så det är inget konstigt med att de är före nu heller. Vad jag vet så har de inte lovat att 65nm cpu:er ska släppas förrän Q4 2006.

Permalänk
Avstängd

Dom lovade dock för ett och ett halvt år sedan att allt gick bra och att dom skulle vara jämna med intel på 0.065µ övergången. Dom sa "innan 2006."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dom lovade dock för ett och ett halvt år sedan att allt gick bra och att dom skulle vara jämna med intel på 0.065µ övergången. Dom sa "innan 2006."

Har du sett någon officiell roadmap som sagt någon annat än Q4 2006? Sedan att de har dykt upp rykten för att de jobbat på 65nm sedan förra året är ju en sak. Det var välle först i början på förra året de gick över till 90nm. Att de då skulle släppa 65nm ett halvår senare är välle lite väl optimistiskt?

Det är mindre än ett år sedan de fick en fabrik med 65nm kapacitet. Det är inte bara att trycka på knappen, det tar lite längre tid.

Intel har hållit på ganska länge med 45nm men de kommer inte ut på marknaden förräns nästa år någon gång så AMD ligger fortfarande ca 1.5 år efter.