Permalänk
Medlem

Ubuntu kraschar

Hejsan!

Jag är rätt så ny inom Linux världen och kör med Ubuntu.. senaste vad jag vet..
Har på egen hand (fast viss hjälp med guide på internet) installerat Nvidia drivrutiner. Tack vare detta så kände jag mig jätteduktig och gav mig en klapp på axeln. Precis innan installerade jag gDesklets och kände mig duktig då med.

Men till saken.. nu när jag har installerat dessa så kraschar X vad jag förstår.. blir svart skärm, nån form av flimmer och sen så är jag ute vid inloggningsrutan igen.. har avinstallerat nvidia drivrutinen så gott jag kunnat, apt-get remove kanske inte räcker? har även avinstallerat gDesklets, men problemet kvarstår.

Fungerade felfritt innan jag installerade dessa två. Har även gjort en ominstallation för att se om det gav nåt.. var bra ända tills jag installerade gDesklets och Nvidia.. då började det krascha igen.

Nån som har nån aning om vad som kan vara felet..
Kan man hitta nån logg så man kan se mer specifikt vad det är som kraschar för mig?

Sen undrar jag också om det går att köra apt-get via http? har inte möjlighet att apt-getta grejer och då känns det meninglöst. OBS detta är en annan dator och har inga problem med kraschande X-servrar..

Tack på förhand
Tobbe

Permalänk
Medlem

Det har ändrats sedan jag senast använder apt-get över proxy, men läs apt.conf(5) (alltså - skriv man 5 apt.conf), där ska apts proxyhantering vara beskriven. Jag har tidigare helt enkelt satt $http_proxy som en miljövariabel men det verkar inte gälla längre. Jag är osäker, så läs på själv.

nvidia-drivisarna, ja. Hur installerade du dom? Via pakethanteringssystemet (apt-get, aptitude, Synaptic, eller liknande) eller laddade du ner filen från nvidia? Om det är det senare kan köra sudo ./nvidia-installer --uninstall, om det är via pakethanteringen så bör du använda --purge för att faktiskt ta bort filerna. Hur som helst, det kanske inte är nödvändigt. För att byta tillbaka till X.org:s egna nvidia-drivrutin redigerar du /etc/X11/xorg.conf och letar efter ditt grafikkort. Det är en sektion som heter kort och gott "Device" (det kan finnas flera sådana sektioner!) där drivrutiner indikeras av raden som heter Driver. Om du vill använda nvidias egna drivis ska det stå "nvidia". Om du vill köra X.org:s egna (och mindre struliga) drivis står det "nv". Om det står "nvidia", byt till "nv". Starta om gdm genom att skriva sudo /etc/init.d/gdm restart och du borde komma till inloggningssidan.

Loggen är /var/log/Xorg.0.log och kan vara hjälpsam eller bara otroligt förvirrande...
Om det inte funkar för dig så posta loggen så kan vi titta på den.

Håkan

Permalänk
Medlem

Hej Håkan!

Tack för tipset om att ändra tillbaka till nv istället för nvidia, hoppas på att detta nu hjälper till o gör så att X inte kraschar! sudo /etc/init.d/gdm restart startade inte om X för min del utan jag kom till en prompt, dock startade jag x genom startx när jag loggat in så det var inga problem..

Jag läste loggen och längst ner så står det lite error meddelanden:

"(EE) xf860penSerial: Cannot open device /dev/wacom
No such file or directory
Error opening /dev/wacom : No such file or directory"

Det är vad som står, 6 gånger i rad, är det något att bry sig om eller kan man strunta i det?
Om man kan strunta i det kan man då ta bort det så det inte startar upp om man säger så.. så datorn skippar inläsning av detta?

MVH
Tobbe