Enchanced ltorrent, rtorrent eller annan?

Permalänk

Enchanced ltorrent, rtorrent eller annan?

Hej!

Vilken skulle du välja av Enchanced ltorrent och rtorrent? Eller kanske Azureus textbaserade?

Gärna en motivering till valet.

Resurssnål, inställningsmöjligheter och användarvänlighet är det jag värdesätter. Lite svårare är det allt i textbaserat, men ni förstår nog hur jag menar. Det handlar om hur tydligt det är och hur automatiskt det är och om det går att använda i screen.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag använder rtorrent. Väldigt smidigt.
Man kan ställa in en massa saker när man har programmet på också som upload rate och prioritet på filer osv. Man kan även se vilka som är anslutna osv.
Man bara ställer in vilken mapp man vill använda där man lägger torrentfiler så startas de automatiskt.
Och ja, det går bra att använda i screen

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

rtorrent använder jag också. Funktionen som Synt4x_3rr0r nämnde är sjukt smidig och rtorrent är i almenhet trevlig. Använder i princip ingen cpu/minne alls. Enchanced ltorrent har jag dock inte provat.

Permalänk
Medlem

rtorrent är nog en av dom bästa torrentklienterna jag någonsin har testat, testat en hel del inom windows och linux.

Permalänk
Medlem

rtorrent kör jag exklusivt nu, började med ctorrent men den sög

Permalänk
Medlem

jag lägger också min röst på rtorrent, den bästa CLI torrentklient jag provat.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma och rekommendera rtorrent. Upplever dock att det drar en hel del resurser när den kollar hashen på färdiga filer.

Permalänk
Medlem

rtorrent + screen är fint lika så irssi + screen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

rtorrent + screen är nog det bästa som hänt sedan linux : D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

jag blev så glad när rtorrent kom.. tillsammans med en screen så är det helt underbart..

Permalänk

Nio av nio möjliga svar är bara possitiva till rtorrent. Det känns som det är klienten som gäller. Jag gillar att den tar lite resurser med.

Då ska jag kika lite på inställningsmöjligheter, hur den fungerar m.m.

Jag tackar för era svar. Jag kan inte bli annat än övertygad.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Man bara ställer in vilken mapp man vill använda där man lägger torrentfiler så startas de automatiskt.
Och ja, det går bra att använda i screen

Så man kan altså ställa in en viss mapp, och när man dumpar torrent-filer i den så startas de automatiskt?

Vart ställer man in sånt, har kollat runt lite i progget....

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Så man kan altså ställa in en viss mapp, och när man dumpar torrent-filer i den så startas de automatiskt?

Vart ställer man in sånt, har kollat runt lite i progget....

i min .rtorrent.rc så har jag detta för att det ska fungera (avkommenterad som standard):

# Watch a directory for new torrents, and stop those that have been # deleted. schedule = watch_directory,5,5,load_start=/mnt/hd2/newtorrents/*.torrent schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

Permalänk
Medlem

står lite om det i RTorrent User Guide, där det även står annat som är bra att veta.

Permalänk
Medlem

såg det nu, men det konstiga jag märke var att jag inte hade någon ".rtorrent.rc"-fil =/
Installerade med debian-paket...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det finns en exmpelfil på hemsidan också.

Permalänk
Medlem

fan det missade man ju såklart =/

EDIT: men vart ska nu den filen ligga?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
fan det missade man ju såklart =/

EDIT: men vart ska nu den filen ligga?

i home katalogen
~/.rtorrent.rc

Permalänk

rtorrent.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

tar och kastar upp den gär tråden.

Får inte den automatiska starten för torrent-filer i en viss mapp att funka helt. Just nu måste jag gå in på servern i putty och sedan starta rtorrent, sedan ploppar torrenten man slängt in i mappen, men så fort man stänger fönstret så stoppas nerladdningen igen.

Har gjort som man ska med ".rtorrent.rc".

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
tar och kastar upp den gär tråden.

Får inte den automatiska starten för torrent-filer i en viss mapp att funka helt. Just nu måste jag gå in på servern i putty och sedan starta rtorrent, sedan ploppar torrenten man slängt in i mappen, men så fort man stänger fönstret så stoppas nerladdningen igen.

Har gjort som man ska med ".rtorrent.rc".

Bara så att jag har fattat det rätt:
Du loggar in på servern med Putty, startar rtorrent, men sen när du avslutar Putty så stängs även rtorrent ner?

Det låter som om du inte kör rtorrent med hjälp av screen eller liknande program, och gör du inte det så måste du ha Putty-terminalen igång för att hålla rtorrent vid liv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men det är väl för att köra grafiskt?
Har nämnligen inget grafiskt installerat, utan kör bara på kommando..

EDIT: hur fungerar nu detta med screen? Skulle gärna slippa släpa fram en skärm till servern bara för att logga in och köra igång rtorrent...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

ultima:
Har du lagt ".rtorrent.rc" i din homemapp?

Om du gjort det så har du gjort på rätt sätt.

Sen som föregående talar sagt ska du använda screen. Installera screen, sen skriver du screen för att starta en session.

För att sedan starta den efter att du stängt ner terminalen skriver du screen -r

Har du startat mer än en session skriver du screen -list Sen ser du numret vad den heter och skriver screen -r 12345

EDIT:
rtorrent är helt textbaserat och är utmärkt att fjärrstyra.

Sen kanske du ska ta och ändra lite saker i hosts.allow, hosts.deny och den andra filen. Jag kommer inte ihåg vad det heter nu, men det gör säkert någon annan. sshd_config tror jag den heter. Jag har den nedskrivet någonstans.

Då kan du ställa in att enbart din arbetsdator kan ansluta till rtorrentdatorn vilket gör att du slipper massor med attacker som försöker logga in på datorn.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

men när man startar rtorrent så står det ju bara en massa info, man kan ju inte skriva in "screen -r" då :/

Fick det tydligen att funka på något sett nu

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

ultima
Du skriver screen/screen -r/ screen -r 12345 (eller vad det nu är för nummer) i terminalen.

Du kan överföra torrentfilerna via FTP till mappen. Se bara till att ha skrivrättigheter till mappen.

Läs gärna min editering med. Även om du fick igång det nu kan det här hjälpa andra i framtiden.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

det jag just nu känner är lite jobbigt är hur man vet om en nerladdning är klar. Det finns inget prog typ till windoze som på nåt sett hämtar status från rtorrent på servern?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag hittade en guide som är ganska bra på att förklara vad screen är bra till:
http://jmcpherson.org/screen.html

EDIT:

Citat:

det jag just nu känner är lite jobbigt är hur man vet om en nerladdning är klar. Det finns inget prog typ till windoze som på nåt sett hämtar status från rtorrent på servern?

Jag tror inte det går eftersom rtorrent självt inte har nåt stöd för det, men jag har sett förslag på detta på deras mailinglist så det kanske kommer i framtiden.

Visa signatur
Permalänk

Det står ju done längst till vänster vid rtorrent när den är klar. Har du många trycker du piltangenterna upp och ner för att bläddra. Om du kollar på rtorrents hemsida finns där lite.

Så här ser det u på en fil som är klart:

Ubuntu
Torrent: done 700.0 MB Rate: 0.0 / 0.0 KB Uploaded: 0.0 MB

Och här kommer en lite förklaring.

1
Ubuntu 2 3 4 5
Torrent: done 700.0 MB Rate: 0.0 / 0.0 KB Uploaded: 0.0 MB

1 - Ubuntu - är torrentens namn.
2 - 700.0 - är hur stor filen är.
3 - 0.0 - är uppladdningshastigheten. För tillfället är den 0.0 KB/s.
4 - 0.0 - är nedladdningshastigheten vilken inte kan vara annat än 0.0.
5 - 0.0 - är antal uppladdade MB vilket är 0.0 för tillfället.

Är den aktiv så står 1:an som t.ex. 200.0/700.0. Efter den är klar hashas filen vilket tar en tid beroende på filens storlek. Inga filer kan laddas upp innan hashen är klar. Det gäller även vid nystart av rtorrent. Om den inte kan ladda ner vet jag inte, men om du inte har vansinnigt mycket så går det ganska snabbt.

Om du vill ta bort en torrent som du inte vill seeda eller stoppa nedladdning tycker du på piltangenterna tills torrenten är markerad med tre astericks.

*
*
*

Då trycker du Ctrl+D en gång för att pausa den. Vill du ta bort den trycker du Ctrl+D en gång till så tas torrentfilen bort, men filerna du laddade hem finns kvar.

Vill du seeda den igen lägger du bara dit torrentfilen igen så försöker den ladda hem filen, men eftersom den redan är klar så görs det inte utan den bara seedas direkt igen.

Hoppas detta räcker. Det är det grundläggande.

EDIT:
rtorrent fungerar i screen.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Visserligen, Putty och screen är ju precis de program du söker för att kolla status för rtorrent

För övrigt så är mina favorittangenter i rtorrent siffrorna 1-7 vilket låter dig filtrera nerladdningar beroende på vilken status de har (startad, stoppad, färdig, ej färdig etc)

Visa signatur
Permalänk

Nu flyttade sig mina siffror en aning, men det går nog att lista ut med förklaringen vilken som är vilken.

rtorrent är oslagbart. Den är resurssnål och simpel. Den är underbar helt enkelt! Och har man en separat dator för rtorrent så kan man har ruskigt långa uptimes med utan problem.

Det är det som är så bra. Har man en speldator så kan man lira utan att stänga av rtorrent. Det är bara att man stänger ner throttle till ett lågt värde som inte påverkar spelet, sen ökar man på sen.

Fler företag borde släppa sina filer som torrent. Det skulle gå mycket snabbare då och belastningen skulle minska på företagets servrar.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.