Permalänk
Medlem

Hur göra detta script?

I gnome kan man ju lägga in script som man sedan kan köra genom högerklick>scripts. Just nu har jag bara "öppna som root". Jag skulle dock vilja ha ett skript som kopierar filnamnen på dom filer som är markerade, och det borde ju vara lätt ordnat tycker man. Men hur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En snabb google gav följande som verkar vara en bra start:
http://www.minds.may.ie/~xebedee/blog/?p=4
Varning för för aningen trasig layout bara.
Vilken länkade vidare till denna samling:
http://g-scripts.sourceforge.net/

/Z

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Aha, tack! Googlade faktiskt lite, men är sjukt färsk på det här så jag visste inte riktigt vad det var jag letade efter.

Edit:
Hmm, kan man skicka informationen från ett kommande till utklippshanteraren? Typ

ls > clipboard

?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ska du scripta ska du nog använda terminalen mer, det är då man verkligen ser styrkan i det, iaf enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Ska du scripta ska du nog använda terminalen mer, det är då man verkligen ser styrkan i det, iaf enligt min erfarenhet.

Du har säkert rätt, men jag vill bara utföra ett väldigt enkelt kommando i det här fallet, utan att behöva öppna en terminal. Men det kanske inte går att pipa till clipboarden? Script kanske inte ens är rätt väg att gå. I windows finns det ju filhanterare som kan kopiera filnamnen, så det borde ju gå att ordna även i Xfce/Gnome.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man xclip
t.ex. kan man köra
echo text | xclip -i
för att kopiera "text" till clipboardet

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
man xclip
t.ex. kan man köra
echo text | xclip -i
för att kopiera "text" till clipboardet

Det där gjorde susen! Tack!

Visa signatur