Ati styrkretsroadmap till 2008

Permalänk
Melding Plague

Ati styrkretsroadmap till 2008

Trots att inte Ati har släppt en enda styrkrets sedan de blev uppköpta av AMD har de inte varit overksamma. Det har dykt upp en roadmap över styrkretsar till AMD-marknaden.

Läs nyheten: Ati styrkretsroadmap till 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vad är pci-e 2 för nått? skillnader från förra?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas PCIE 2 gör så att lite mer ström kan levereras till grafikkorten, kanske så man slipper en kabel överhuvudtaget från nätagget (önsketänkande).

Intressant roadmap för övrigt, jag hoppas de satsar stort på Laptop marknaden så det finns fler billiga Laptops med bättre grafikchip än intels dynga och kommande DX10 dynga.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag hoppas PCIE 2 gör så att lite mer ström kan levereras till grafikkorten, kanske så man slipper en kabel överhuvudtaget från nätagget (önsketänkande).

Det kostar en hel del att bli medlem hos PCI-SIG, men vad jag grävt fram är att PCIe Generation 2 kommer att ha en maximal frekvens om 11 gigahertz jämfört med 6.0 för Generation 1. Den skall också utnyttja mindre ström, men mycket mer än så verkar det inte finnas. Jag skulle bli mycket förvånad om det maximala värdet för ström genom PCIe-bussen skulle förbli på cirka 75 Watt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag hoppas PCIE 2 gör så att lite mer ström kan levereras till grafikkorten, kanske så man slipper en kabel överhuvudtaget från nätagget (önsketänkande).

Intressant roadmap för övrigt, jag hoppas de satsar stort på Laptop marknaden så det finns fler billiga Laptops med bättre grafikchip än intels dynga och kommande DX10 dynga.

Ur rent byggnadsmässig synpunkt är det ändå bättre om ingen ström alls levereras genom moderkortet.

Har du sett hur tjocka ledningarna är på ett moderkort? Inte speciellt tjocka alls.

Därför bör det vara bra mycket bättre att ha 150W som nya grafikkort tyvärr verkar kräva gåendes direkt från nätagget till kortet genom en tjock kabel, än att först ha den ned genom ATX-kontakten och sen ut genom PCI-E-sloten. Dessutom är det bra mycket lättare att få glappkontakt i ett instickskort än i en vanlig nätaggskontakt tyvärr.

Så nog hade det varit bättre ur enkelhetssynpunkt, men det stöter på svåra praktiska begränsningar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ati är kungarna just när det gäller Chipsets utan tvekan. Sen kommer deras R600 antagligen vara strået vassare än Nvidia G80. Så de har vinden i seglen. Det nära sammarbetet med M$ verkar ge frukt. Synd att Intel övergav ati bara. Detta kan dock ge fördel för Amds prollar och ta tillbaka entusiastmarknaden då de antagligen kommer ha överlägsna chipsets i närmaste framtiden.

Hoppas de inte blir för bra bara för då kommer jag blir frestad att byta tillbaka till Amd allt för snabbt. :/ Jag hade ju tänkt sitta på denna riggen ett år i alla fall förutom tillkomst av ny gpu och ppu alltså...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Ati är kungarna just när det gäller Chipsets utan tvekan. Sen kommer deras R600 antagligen vara strået vassare än Nvidia G80. Så de har vinden i seglen. Det nära sammarbetet med M$ verkar ge frukt. Synd att Intel övergav ati bara. Detta kan dock ge fördel för Amds prollar och ta tillbaka entusiastmarknaden då de antagligen kommer ha överlägsna chipsets i närmaste framtiden.

Hoppas de inte blir för bra bara för då kommer jag blir frestad att byta tillbaka till Amd allt för snabbt. :/ Jag hade ju tänkt sitta på denna riggen ett år i alla fall förutom tillkomst av ny gpu och ppu alltså...

Grafikkorten kan jag hålla med om att ATi är grymt bra på, men det där med chipset får du nog hitta fakta som du kan styrka ditt uttalande med.
Ifall mitt minne inte sviker mig helt så slukar/slukade ATis chipset abnormalt mycket mer cpu-kraft än motsvarande från Nvidia. Vidare så tvingades man använda ULI sydbryggor...

Permalänk
Medlem

RD580 var/är ett underbart chipset, som fortfarande är överklockningskungen enligt mig. Och det är betydligt kallare än nVidias motsvarigheter. Och ULI sydbryggor var/är riktigt bra så inget klaga på där.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Ati är kungarna just när det gäller Chipsets utan tvekan. Sen kommer deras R600 antagligen vara strået vassare än Nvidia G80. Så de har vinden i seglen. Det nära sammarbetet med M$ verkar ge frukt. Synd att Intel övergav ati bara. Detta kan dock ge fördel för Amds prollar och ta tillbaka entusiastmarknaden då de antagligen kommer ha överlägsna chipsets i närmaste framtiden.

Hoppas de inte blir för bra bara för då kommer jag blir frestad att byta tillbaka till Amd allt för snabbt. :/ Jag hade ju tänkt sitta på denna riggen ett år i alla fall förutom tillkomst av ny gpu och ppu alltså...

Håller med dig angående R600. Tror också att kortet kommer vara ett snäpp vassarre än G80. Dock hade jag gärna sett att ATI hade integrerat fysikdelen i grafikkorten som Nvidia gjort. istället för att låta ett tredje grafikkort sköta fysikdelen. Men förhoppningsvis blir det så när R700 kommer, vilket jag gärna vill lägga vantarna på 2 st.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hah, mitt inlägg kom 1h tidigare
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=62395...

Funny bunny.

Permalänk

Varken Intel eller nVidia gör dåliga MBs, det är AMD som får alla MBs för spel inte intel! Intel skulle palla MINST lika mycket som AMD med rätt MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armed_monkey
Varken Intel eller nVidia gör dåliga MBs, det är AMD som får alla MBs för spel inte intel! Intel skulle palla MINST lika mycket som AMD med rätt MB

Fattade inte ditt inlägg... pallar vad? MBs för spel, finns väl inget sånt? Och nVidia gör inte moderkort, men chipset till moderkort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Grafikkorten kan jag hålla med om att ATi är grymt bra på, men det där med chipset får du nog hitta fakta som du kan styrka ditt uttalande med.
Ifall mitt minne inte sviker mig helt så slukar/slukade ATis chipset abnormalt mycket mer cpu-kraft än motsvarande från Nvidia. Vidare så tvingades man använda ULI sydbryggor...

Nya Sb600 verkar funka mkt bra.

Vilket chipset var det som slukade mkt cpu-kraft?

Sen drar rd580 ungefär en 1/4 så mkt ström som nforce 5. Prova att jmf kylarstorlekarna t ex. Nforce har heatpipes och grejer över halva moderkortet och har en strömförbrukning i klass med en snabb Laptop prolle.

Vidare så överklockar Ati högre.

Permalänk

en bra processor utan bra moderkort är inge vidare! ta te.x nforce 4 och nforce 5 det är enormskillnad i hur processorn arbetar och hur strömmen skickas runt. Intel har aldrig haft sådana möjligheter som AMD har efter som att alla saker som har med spel att göra släpps till AMD (vissa till intel)
Sedan förstår ja inte varför dom ska klanka ner på core 2 duo den är bättre än vissa AMD processorer.

Permalänk
Medlem

Det är ju också rätt stor skillnad på chipset och chipset när ni diskuterar AMD vs. Intel.

Intel har en nordbryggan. Nordbryggan är en minneskontroller. AMD saknar nordbrygga i dess rätta bemärkelse då minneskontrollern är inbyggd i CPUn. Därför ser man betydlgt större skillnader mellan olika chipsets hos Intel än hos AMD. nVidia NF4 är egentligen en "mcp", dvs media and communication processor som innehåller lan, ljud etc.

Jag tar det hela med ro. Nog finns det viktigare saker i livet ändå.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.