Linux-nybörjare i behov av rådgivning!

Permalänk

Linux-nybörjare i behov av rådgivning!

Hejsan!

Jag hade tänkt att lära mig linux. Efter att tittat runt lite har det uppstått en del frågor.

1# Vilken distribution ska jag välja?
(Jag funderar på att ta fedora core 5. Vad är fördelarna/nackdelarna?)

2# Finns det nån bra bok som är både enkel och innehållsrik, helst på svenska.
(Typ som "for dummies")

3# Villken är bästa sidan med guider och fakta.

4# Villket forum är bäst?

5# Någon som har några övriga tipps som kan hjälpa mig på traven får ni gärna skriva dem.

Tack på förhand
//David Berg

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.
Scooter

Permalänk
Medlem

1. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... <-- läs.
Det jag skulle rekomendera dig om du vill ta tag i hårdhanskarna och lära dig linux lite mer på djupet är att installera en dist motsv Slackware, Gentoo eller t.ex arch.

2. skippar den frågan och låter någon med kunskap svara

3. Vet ej

4. Vet ej

5. Om du spelar mycket spel är linux inget att satsa på, om du däremot inte spelar önskar jag dig lycka till och glöm ej använda sökfunktionen i forumet (viktigt, dessa frågor du ställer, spec 1. Poppar upp varenda dag)

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Vill du däremot spela så rekommenderas det att du gör en dual-boot så att du både har tillgång till Windows och Linux.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem

4. www.linuxquestions.org är stort och bra, hittar svar på det mesta där om man söker lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Prova några olika. Det finns fördelar och nackdelar med alla distributioner. Jag gillar t.ex. inte det pakethanteringssystem som Redhat/Mandr[iva|ake]/SuSE använder (.rpm-filer) utan föredrar Debian's apt-system (.deb-filer). Inte heller gillar jag BSD-style init (hur man hanterar tjänster) på Linux-system (Slackware, Arch) utan föredrar vanlig System V init. Det är väldigt personligt. Prova allt! Kör det som passar dig.

Eftersom jag är gammal Debian-geek som gillar en modern desktop kör jag Ubuntu på heltid (ingen dual-boot) på min laptop. Fungerar alldeles utmärkt för mig.

2. Om du vill lära dig grundera så är Rute väldigt bra. Den tar upp grunder som är generella för alla Linux-system, men inte mycket distributionsspecifika saker. För distributionsspecifika böcker bör du promenera in till t.ex. Akademibokhandeln. Då får du ofta med en CD/DVD med distributionen i fråga på köpet.

3. TLDP.org - The Linux Documentation Project är alltid ett bra ställe att börja på. Sedan finns det ju mångs distributionsspecifika sajter som är väldigt bra, t.ex. har flera distributioner wiki's (i varje fall Ubuntu, Gentoo och Arch) och Debians dokumentation är grym (och gäller ju till 99,8% för Ubuntu).

4. Som sagt, LinuxQuestions är ju bra. Det finns flera väldigt bra forum som riktar sig till en distribution och endast den. Tyvärr finns det många fanboys (distributionsreligiösa människor) på dessa så håll tyst om andra distar även om du använder sådana...

5. Ta inte allt för givet. Ta inte allt som folk säger för sanning. Pröva själv och gör som det passar dig bäst, men det kan vara väldigt smart att lyssna på de gamla Unix-skäggen ibland. T.ex. är det otroligt dumt att köra som root på vilken distribution som helst, även om man är gammal i gemet som Administrator på Windows...

Permalänk

Re: Linux-nybörjare i behov av rådgivning!

Tjenare David

Börja med Ubuntu! Det är hur simpelt som helst.. börja med live-CD:n och känn dig för. (bränn, stoppa in i datorn och prova) Sen du sen känner att du vill installera det permanent på datorn är det bara göra det.

Det finns tre positiva saker med Ubuntu som jag gillar skarpt.

Det första är att det har en väldans massa stöd för saker och ting som du slipper installera. Det har alla de nödvändiga program du nånsin kommer behöva färdiginstallerat, MSN, Firefox, bildredigeringsprogram motsvarande Photoshop och mycket mer. Snyggt är det oxå!

Det andra positiva är pakethanteraren som LGH berättade om. APT-GET. För att installera något är det så enkelt som att gå in i terminalen och skriva 'apt-get install <program>'. Då laddar Ubuntu hem det automatiskt och installerar det åt dig.

Och sen har vi all support på nätet du kan hitta. På Ubuntuforums.org har du tusentals användare som gärna hjälper dig så fort du får problem. I 99% av fallen är det bara att söka i forumet så hittar du redan någon annan som haft samma problem som dig. Så någon Linux for dummies behövs alltså inte!

Hoppas du fixar detta, det är så lätt som det kan bli att komma igång, det var just därför Ubuntu kom till.
Mvh,
Fred

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

1. Tja, beror väl mest på vem man frågar. På ett lite mer objektivt plan så tycker jag att den mest rekommenderade disten för nybörjare den senare tiden verkar vara Ubuntu med ganska god marginal, så den är ett hett tips (den bygger även på Debian som jag kör personligen, så det är ju bra . Jag brukar rekommendera Ubuntu till kompisar som vill testa Linux).

2-4. Jag är inte så övertygad av det tryckta ordet. All info och alla svar man behöver finns på nätet om man bara kan leta (och helst också kan en del engelska). http://bbs.linux.se/ är ett ganska bra svenskt forum och denna forumdel där du just nu postar är ganska bra. Då det är så många olika saker man behöver veta så finns det ingen universalsida som man kan gå till för att få alla svar. Google är oumbärligt, lär dig googla och du har Linux som i en liten ask.

5. Som tidigare påpekats, sök på Google och i forumen ordentligt innan du ställer frågor, i stort sett alla problem som man kan tänka sig har redan inträffat för någon annan och svaren ligger på nätet.

En sak som gör att många ger upp Linux är för att de tycker det är för svårt. Många tror att de har full koll på datorer efter att ha suttit med Windows i tio år, men det är jäkligt fel. Man kanske hittar runt i just Windows, men när man går över till Linux som bygger på en fundamentalt annorlunda grund så börjar man på noll igen vilket kan göra att man sliter sitt hår en del i början. Det är dock bara initialt, man lär sig efterhand att använda Linux, och snart undrar man varför man någonsin använt Windows till någonting.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

1 Det är bra nybörjar dist med det finns inte lika bra support till den som Tex. Ubuntu.

2 ”Linux för alla” riktar in sig på fedora

3 http://wiki.linuxportalen.se är en bra

4 swec är bra men finns också andra

5 va lunga ta god tid på dig och läs så att du lär dig och Linux är inte windows men kan användas för samma saker.

Permalänk

Tack för all hjälp så här långt... jag har så gott som bestämt mig för att köra Fedora Core 5. Ni får gärna rätta mig, men efter vad jag har läst ska det alltså kräva mindre av datorn. Jag hade tänkt att installera Linux på en gammal 600MHz:are så jag tror Ubuntu kräver för mycket.

Det var någon som nämde att man ska välja windows om man tänkt spela spel... går det inte att spela på Linux? Finns det inte emulatorer för de populäraste spelen så som t.ex. Counter-Strike och Warcraft 3?

Vad det gäller faktan, vill jag nog helst ha en bok, då jag tycker det är bekvämare att läsa från än från en skärm. Givetvis kommer jag komplitera med websidor.

Som tidigare sagt, tack för all hjälp så här långt, men kom gärna med fler synpunkter.

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.
Scooter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Tack för all hjälp så här långt... jag har så gott som bestämt mig för att köra Fedora Core 5. Ni får gärna rätta mig, men efter vad jag har läst ska det alltså kräva mindre av datorn. Jag hade tänkt att installera Linux på en gammal 600MHz:are så jag tror Ubuntu kräver för mycket.

En ditribution kan inte vara tung. Der är skrivbordsmiljön och fönstarhanteraren som väger. Kör du med något lättare än GNOME, Tex Xfce eller EDE så kommer det nog att flyta på bra.
Här rekomenderar jag xubuntu. ubuntu med Xfce som skrivbordsmiljö.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Det var någon som nämde att man ska välja windows om man tänkt spela spel... går det inte att spela på Linux? Finns det inte emulatorer för de populäraste spelen så som t.ex. Counter-Strike och Warcraft 3?

NEJ!!! Det finns ett kompitabilitetslager som är riktigt okomplett men många program fungerar ganska bra om man bortser från minnesläckor och liknande.
wine heter det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Vad det gäller faktan, vill jag nog helst ha en bok, då jag tycker det är bekvämare att läsa från än från en skärm. Givetvis kommer jag komplitera med websidor.

Jag skulle rekomendera "Att andvända GNU/Linux" av linus walleij
den kan vara riktigt tung för en nybörjare men det är det värt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Som tidigare sagt, tack för all hjälp så här långt, men kom gärna med fler synpunkter.

Be my guest.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Tack för all hjälp så här långt... jag har så gott som bestämt mig för att köra Fedora Core 5. Ni får gärna rätta mig, men efter vad jag har läst ska det alltså kräva mindre av datorn. Jag hade tänkt att installera Linux på en gammal 600MHz:are så jag tror Ubuntu kräver för mycket.

Det var någon som nämde att man ska välja windows om man tänkt spela spel... går det inte att spela på Linux? Finns det inte emulatorer för de populäraste spelen så som t.ex. Counter-Strike och Warcraft 3?

Vad det gäller faktan, vill jag nog helst ha en bok, då jag tycker det är bekvämare att läsa från än från en skärm. Givetvis kommer jag komplitera med websidor.

Som tidigare sagt, tack för all hjälp så här långt, men kom gärna med fler synpunkter.

Att Fedora skulle vara mindre krävande än Ubuntu tycker jag låter konstigt. Ubuntu bygger ju starkt på Debian som väl allmänt anses som en väldigt resurssnål dist. Det som spelar stor skillnad är vilken skrivbordsmiljö du installerar, i Ubuntu är t ex Gnome standard vilket kan vara lite tungt, men jag har för mig att det även är standard i Fedora så det spelar ingen roll. Du måste inte installera standardomgivningen dock, bara att välja något annat under installationen.

Det _går_ att spela CS och Warcraft 3 genom ett program som heter Wine (som inte är någon emulator, men det är en annan diskussion ), men det går inte speciellt bra, enligt mig. Det kan också vara ett jäkla krångel att få det att funka. Spela på din andra dator och ha möjligen dual boot på 600 MHz:aren om du verkligen måste spela på den. Spela i stället spel som finns som officiell Linuxversion, t ex Quake-spelen och en del till, de funkar minst lika bra som på en Windows-dator. Sen kanske du inte hade kunnat spela t ex UT2k4 på en 600 MHz:are iaf...

Tja, läs en bok om du vill, men den mest aktuella och uttömmande information hittar du likväl på nätet.

Jaja, dissa inte Ubuntu för att du tror att det är resurskrävande, det är det inte. Har du Nvidia-grafikkort så är det inte omöjligt att du kan få igång spelandet hjälpligt genom Wine, har du ett ATI-kort är det mindre chans (då de har så jäkla dåliga drivrutiner i Linux).

EDIT: Såg inte det inlägg som skrivits precis ovanför innan jag postade. Lite redundant information, men det är väl bra att vi verkar överens

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Okej... föregående två inlägg fick mig att tänka om lite. Ni rekomderar alltså ubuntu, fast med ett annant skrivbord. Då uppstår bara problemet, hur gör jag för att få ett annat skrivbord, jag minns inte att man fick välja när jag installerade?

Om man tänker lite mer långsiktigt sedan, hur stort blir hoppet till en svårare dist. t.ex. slackware?

Sen har jag en fråga som kanske är lite off topic... men hur stort är hoppet mellan Linux och BSD operativsystemen?

//David Berg

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.
Scooter

Permalänk

BSD har helt annorlunda kommandon. Det är nog den största skillnaden du kommer märka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
BSD har helt annorlunda kommandon. Det är nog den största skillnaden du kommer märka.

För kernelinterface ja. Men annars är det samma kommandon, i flesta fall annan kod men inte helt nya kommandon.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du böra köra på fedora går säkert att byta fönsterhanterare på det med.

Unbutu kör ju alla liksom

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Jag tycker att du böra köra på fedora går säkert att byta fönsterhanterare på det med.

Unbutu kör ju alla liksom

Av en anledning, ja. Personligen undviker jag gärna något som är förknippat med Red Hat på en hemdator.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Av en anledning, ja. Personligen undviker jag gärna något som är förknippat med Red Hat på en hemdator.

Varför inte detta då, vad har Red Hat gjort för ont?

//David

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.
Scooter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Varför inte detta då, vad har Red Hat gjort för ont?

//David

förutom att de har en oerhört ful logga så har de gjort mest gott tycker iaf jag.

bla är det tack vare dem som Linux fick en bra webläsare, även i webserverutveckling var de viktiga.

det är kanske det där med att de vill tjäna greens som irriterar kanhända..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Varför inte detta då, vad har Red Hat gjort för ont?

//David

Jag hade några hemska sessioner med Red Hat på Red Hat 6.0-tiden och har upplevt det dependency hell som deras RPM-system alltid ledde till. Detta har satt djupa spår i mig, och varje gång jag ser folk med röda hattar får jag lägga band på mig själv för att inte flippa ur.

Efter att jag hade kört Red Hat ett tag så bytte jag dist till Debian och helt plötsligt uppenbarade sig hela Linux skönhet på en gång för mig. Jag svor en ed på min P2-266:as grav att jag för alltid skulle kämpa mot ondska, orättvisor och dåliga paketsystem och mina söner ska följa mig.

Och nu är klockan halv tre en fredagsnatt, och det är dags för mig att lägga mig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
hur gör jag för att få ett annat skrivbord, jag minns inte att man fick välja när jag installerade?

Ojoj nu blir det knepigt här.
Om du kör ubuntu och vill ha tex fluxbox så måste du utföra den otroligt jobbiga installationsprocessen men jag ska göra mitt bästa för att beskriva den.

Öppna en terminal och skriv:
sudo apt-get install fluxbox

Logga ut.
Och då du ska logga in igen så byt session till fluxbox.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.