MSI K9N Neo. Skiten fryser och startar sedan om. Hjälp...!

Permalänk
Medlem

MSI K9N Neo. Skiten fryser och startar sedan om. Hjälp...!

Hej på er,

Jag har grova bekymmer. Datorn går fint då den går men emellanåt så fryser sig hela skiten och startar sedan om. Ingen blåskärm eller varningstext. Inget går att röra och jag kan inte koppla det samman med att jag gör något särskilt på datorn. Kan hända ungefär när som helst. OS är Win XP pro 32-bit.

Finns det något program som kan leta efter konflikter eller annat...? Har testat att lyfta ur minnen då jag vet att sådana kan jävlas. Bios är uppdaterat till det nyaste (1.30 tror jag det hette).

Vore väldigt tacksam för tips eller förslag. Annars blir det till att returnera moderkortet.

/Christian

System:
CPU: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4200+
Mobo: MSI K9N Neo (MS-7260)
RAM: 2 x 512MB Corsair DDR2 + 1GB Kingston
Grafik: NVIDIA GeForce 6800 X (256 MB, PCI-E)
Monitor: Nokia 445Xpro125 [21" CRT]
Ljud:: M Audio Audiophile
Hårddiskar:: SAMSUNG SP2504C x 2 (250 GB, 7200 RPM, SATA-II)
DVD-RW: PHILIPS DVDR1640P

Permalänk
Medlem

kan det vara ett värmeproblem?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nej, alla temperaturer är låga. Det finns gott om fläktar i lådan. Nätaggregatet är dessutom av modell större och helt nytt.

Permalänk
Medlem

Kolla att strömsladden (den vita stora) sitter hårt i. Jag hade precis som problem sig dig, tydligen så saknas det hake på moderkortet så min sladd sitter inte still.

Permalänk
Medlem

Kabeln sitter som den ska. Lite för regelbundet för att vara ett glapp också. Men tack för tipset...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chiyute
Kolla att strömsladden (den vita stora) sitter hårt i. Jag hade precis som problem sig dig, tydligen så saknas det hake på moderkortet så min sladd sitter inte still.

Du ska vara glad att du inte kortslutit kortet ännu^^

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

du skriver inte vad du har för psu, enligt msi support borde du ha över 20 ampere på 12v linan.
värt att kolla.
lycka till

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk

Jag har exakt samma problem att skiten låser sig utan att man gör nått
köpte ett uppgraderingspaket på komplett me msi kn9 neo o x2:a o 2 crosair minnen, nytt hiper nätagg på 530 watt o ett antec p180 chassi har samma probs som Cofra, innan jag uppdaterade bios så var det ett rent helvete, kunde inte en packa upp en film innan BSOD kom upp.. lite bättre me nya bioset men förtsatt me frysningar osv.... verkar vara nått tjall på kortet el nått....

Permalänk
Medlem

Samma uppgraderingspaket som mig då Brakström. Med nytt nätaggregat mm. Verkar som att man kanske får hoppas på nytt bios fort som f*n då... har nyaste versionen inlagd nu mig veterligen. Har kontaktat supporten på MSI också... antar att det är lättast att prata med dom direkt än Komplett. se, även om det inte skulle skada det heller.

Ja, just ja... en konstig sak är dock att jag skickade tillbaks alla prylar då ett av minnena var felande. Fick sedan tillbaks med hela minnen och med en testrapport där det står att dom tydligen kört datorn i ett antal timmar. Det gör det ju lite mysko att skiten nu inte funkar för mig. Visst jag kan ha tur och den går ett tag men aldrig X antal timmar som det står i Kompletts testrapport. Har du testat slå igång datorn Brakström men sedan inte röra den...?

Tack för att ni skriver boys.
/Christian

Permalänk

Jups , felet är helt cp.. den kan stå på utan att jag har gjort nått o när jag kommer tibax så har den låst sig... skumt som faan, fattar inget har kört alla tänkbara tester memtest o allt sånt drivisar mm.... så snart vet jag varken ut el in, o allt verkar ju funka hos komplett så nu står det still....

Permalänk
Medlem

Haha... ja, fy f*n. Då har vi samma problem iaf. Lovar att säga till om jag hittar en lösning.

/Christian

Permalänk

kanoners.. jag me hojtar till...

Permalänk
Medlem

Lägger in konversationen med MSI-supporten:

Hi there,

I recently bought a Mainboard (K9N Neo-F S/N: 601-7260-010K0605023133) that seems to shutdown every now and then. No blue screen... it just freezes for a while and then shuts down.

Is this a problem that is common...? Related to hardware or bios...? I would be glad for any advice you could give.

Thanks in advance.
/Christian Johansson

My system:

CPU: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4200+
Mainboard: MSI K9N Neo (MS-7260)
Graphiccard: NVIDIA GeForce 6800 X (256 MB, PCI-E)
Monitor: Nokia 445Xpro125 [21" CRT]
Soundcard: M Audio Audiophile
Harddrives: SAMSUNG SP2504C x 2 (250 GB, 7200 RPM, SATA-II)
DVD-RW: PHILIPS DVDR1640P
Networkcard: Realtek RTL8139/810x

Date:2006-10-6

--------------------------------------------------------------------------------

Dear customer,

Thank you for contacting the MSI technical support.
Please tell us the BIOS version of your motherboard:
identify the BIOS version
You can refer to below suggestions:
Make sure all the components (memory, CPU, VGA & power supply connectors etc.) are properly installed
Uninstall the CPU fan and supply some heat gel on the cpu to improve temperature
Enter the BIOS to see if the system temperature is too high

Best wishes,
MSI technical support team

Date: 2006-10-10

--------------------------------------------------------------------------------

Hi and thanks for your answer,

Sorry to tell you that I have done no progress at all. Still the same problem. My CPU temperature is very low and I have tried every possible way of mounting memorys... 1,2,4... and in different slots. I've run Memtest also. The BIOS- version is 1.30 (ID: 63-0100-000001-00101111-060206-ATHLON64-1ADGH000) and are supposed to be the newest according to your Liveupdate-function.

The computer still freezes sometimes and then restarts. Sometimes with three hours between the occations and sometimes five minutes. Not related to anything special that is done.

Thanks again.
/Christian

2006-10-12