Permalänk

50% av minnet borta?

Hej, hade tidigar endast en 512MB sticka och köpte nu en till. I cpu-z visar det 1024MB Dual channel, men i systemegenskaper visar det endast 512MB?

Ska det stå 512MB när man kör dual channel eller är det något som är fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det ska visas 1024 MB där med.
Vad har du för operativsystem?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

använder Windows Xp Sp2

Permalänk
Medlem

Hur mycket visar aktivitetshanteraren?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Aktivitetshanteraren visar 512, har haft minnena i slot 1,2 och 3,4 med samma resultat, men om jag sätter dom i 1,3 så visar det 1024 men då går ja miste om dual channel. Hur viktigt är det med dual channel?

Kan det vara någon inställning i bios?

Mitt moderkort : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311967

Minnena jag har är:

Corsair CMX512-3200XLPRO (2 2 2 5)
Corsair CMX512 3200C2PRO (3 3 3 8)

Det är lite olika timings på dom, kan det påverka?

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra olika minnen i dual channel, du måste ha identiska minnen, därför strular det

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan visste köra olika minnen i dual channel. Gjorde jag på mitt förra moderkort. Sen är det en annan sak att man troligen inte kan klocka lika högt då de dels har olika timings (och man begränsas av det sämsta minnet) och de elektriska egenskaperna skiljer lite så det kan bli ostabilt tidigare i högre frekvenser än om man har identiska ("matched") minnen.

Eller är det något speciellt med det moderkortet som jag är omedveten om gällande dual channel?
Kör man stock speed ska det allt kunna gå i dual channel generellt sett.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort kan vara lite känsliga, testat att uppdaterat BIOS?

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870