Permalänk
Medlem

CD/DVD-bränning i Gnome

Jag har i flera år använt K3B i Gnome, och det har fungerat OK - men jag har alltid retat mig på att det är typ det enda programmet jag använder som inte är GTK2.

Har tidigare testat några 'Gnome-baserade' brännar-program - men de har bara varit halv-färdiga jämfört med K3B.

Nu har jag uppdaterat till Mandriva 2007 och allting fungerar prima, så då tänke jag kolla upp om det finns något fullgott alternativ till K3B, eller något sätt att få K3B att fungerar "bättre" i Gnome ?

Alternativen:

NERO

Går bort direkt eftersom det kostar pengar och baseras på GTK1 vilket gör det brutalt fult

Graveman

Är tyvärr lite för "enkelt" - klarar inte av att bränna video-DVD, .img, .cue etc

GnomeBaker (0.6.0)

Känns lovande

Lyckades bränna en .img DVD-fil trots att programmet undrade om det verkligen var en DVD-image.

Saknar dock mycket information och inställningsmöjligheter.

Klarar inte av att bränna video-DVD

Brasero (Bonfire) (0.4.90)

Är ett relativt nytt program (?) som tydligen ska ingå i Gnome i framtiden (?)

Ser helt OK ut, men fungerar inget vidare (för mig) det lilla jag testat.

Vägrar att bränna en .img DVD-fil - en .iso DVD-fil gick att bränna, men jag fick ingen information om förloppet, buffer etc.

Klarar inte av att bränna video-DVD

......................................................................

Inget av dessa program kan egentligen ersätta K3B (ännu)

Finns det (mot förmodan) något bra program jag missat ?

Eller har ni tips på hur jag kan få K3B att fungera "smidigare" under Gnome ?

När jag startar K3B får jag varningmeddelandet "cdrecord kommer att köras utan administratörsbehörighet" och att det är nödvändigt med administratörsbehörighet för stabiliteten och brännbuffern.

Man kan tydligen ställa in detta i KDE - men det har jag inte (och vill inte installera det)

När jag bränner har jag information om FIFO-buffer, men inte om Enhetsbuffer.

Sedan har vi det här med utseendet - K3B ser helt OK ut hos mig, men det skulle vara mycket trevligare om det följde utseendet på mina andra GTK2-baserade program.

Har för mig att K3B hade Gnome-utseende när jag testade det i Ubuntu (?) Hur gick det till ? - Tips ?

...........................................................................

Kände mest att jag ville skriva av mig lite efter de tester jag gjort , men har ni tips eller erfarenheter får ni gärna dela med er

/Pulver

Permalänk
Medlem

Kanske http://www.xcdroast.org/ kan vara någonting att ha?

Kör KDE så mitt val av brännarprogram är ganska självklart.
Synd att det ska vara sån skillnad mellan program skrivna för GTK och QT, finns en del program som jag har varit tvungen att installera lite GTK-libs för.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

gick den att spela sen då? jag gjorde också så med en img en gång, brände ut men funkade inte bra alls sen..

K3B funkar ju bra, stor sak att det startar lite segt av KDE-tjafset. kan ju bränna DVD nu med, Nero känns inte lika nödvändigt längre men vore kul att höra hur det funkar i Linux ändå.

/ xdrostaren verkar bra, ska testa den..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
gick den att spela sen då? jag gjorde också så med en img en gång, brände ut men funkade inte bra alls sen..

Du menar .img filen jag brände i GnomeBaker ?

Jo, den verkar fungera felfritt - men det kändes ju lite "osäkert" så det är inget jag skulle lita på när jag bränner viktiga saker.

shad0w - tack för tipset om X-CD-Roast, jag visste väl att det var något program jag missat

Tyvärr saknas många funktioner även där - ingen iso-bränning överhuvudtaget (vad jag kunde se ?)

Det finns ju förövrigt en del gamla nedlagda projekt såsom Gnome Toaster - men de känns ju inte så intressanta.

Permalänk
Medlem

Nej program som slutat utvecklas är ganska värdelösa i sammanhanget. Tyvärr får du nog stå ut med lite qt i gnome (såsom jag får nöja mig med gtk i kde).

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är smidigt att köra direkt från terminalen: growisofs för DVD och wodim (den variant av cdrecord som skeppas med Debian) för CD. Allt som oftast vill jag iaf bara bränna ISO-filer och det är inga problem med de programmen. Ska man göra mer custom-skivor så blir det lite meckigare då man får skapa en image manuellt först, men det händer inte så ofta.

Exempel: bränna DVD-image:

$ growisofs -Z /dev/dvd=imagefil.img

Det tar ju jag framför att starta ett helt GUI varje gång

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jo, det här är ju lite av ett "lyxproblem" - det finns ju trots allt ett program som fungerar fint och gör det jag vill - K3B

Kom förövrigt på varför jag hade Gnome Toaster i minnet - det är ju därifrån NERO har "stulit"

Jämför:

Gnome Toaster screenshots

NERO screenshots

edit:

phz - kan du även bränna .img (och .cue + bin filer) på det sättet ?

edit igen:

såg nu att det var en .img fil du brände i ditt exempel - trevligt, får testa det någon gång