Överklocka AMD 64 3700+ "San Diego" -> till 4000+ HUR ??

Permalänk
Medlem

Överklocka AMD 64 3700+ "San Diego" -> till 4000+ HUR ??

AMD 64 3700+ "San Diego"
ASUS A8N-E
RAM Twinmos CAS 2.5 Winbond 1024.

Hur Gör jag för att köra systemet i 4000+ Enklast

Någon som vet?
GÅr det att ändra Multipliern i BIOS eller måste man klocka via % (FSB hette det väl) mätaren.
Samt klockas inte Minnena oxå då?

PS: vill undvika VoltModda.
Frågar här om nån med liknande saker har överklockat, vill fråga först innan jag gör ngt. Då ja inte är säker på om det kan göras eller bli tex. stabilt.

Kunde ev. haft en smartare titlel. (thts too late anyhow)

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Det verkar som att någon inte har läst överklocknings-FAQen.
Tycker du inte själv att det är en ganska trist inställning att bara förlita sig på att andra ska berätta hur man gör istället för att du själv söker här på forumet eller googlar för att få svar på din fråga?

Permalänk
Medlem

Tack För ett GIVANDE inlägg..

MKt hjälpsamt.
Speciellt när DU tydligen VET vad andra HAR läst eller Inte läst.

Trist inställning att folk som tror sig vara "Saida" & veta vad andra gör & inte gör. samt har total olust att ens ge en possitiv respons till andra som vill ha hjälp i ett forum.

skämmas borde du göra.

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scorpio
Tack För ett GIVANDE inlägg..

MKt hjälpsamt.
Speciellt när DU tydligen VET vad andra HAR läst eller Inte läst.

Trist inställning att folk som tror sig vara "Saida" & veta vad andra gör & inte gör. samt har total olust att ens ge en possitiv respons till andra som vill ha hjälp i ett forum.

skämmas borde du göra.

Okay...
Som sagt läs FAQ

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Han har ju rätt. Du borde söka först innan du börjar CAPSA och skriva massa uttropstecken.

Sen hade du läst FAQen så hade vetat om minnerna höjs när du höjer FSBn.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rphaza
Han har ju rätt. Du borde söka först innan du börjar CAPSA och skriva massa uttropstecken.

Sen hade du läst FAQen så hade vetat om minnerna höjs när du höjer FSBn.

OK. Denna va ju kul , läser DU ens vad jag skriver? vart är alla Utropstecken?

Och sen har jag läst (ska man behöva skriva det oxå?)

Om du inte visste bättre så Finns det MOBO som Inte Höjjer Minnens Clocka vid FSB ökning. vet inte om mitt är ett sånt.
Men alla gammla jag haft är inte sån typ.

Så nu blev det ännu mer givande inläggs svar. tack till er oxå. (e ni släkt?)

Ok. läser FAQ IGEN. men mer meningslösa kommentarer om det undanbeds ---> R O L F ...
PS: till just er "Read" my Avatar

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Ja med den inställningen lär du ju verkligen få hjälp.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Jag menar så klart frågetecken. Tror inte det ger speciellt bra intryck när man skriver HUR?? t ex.

Angående din överklockning. 4000+ kör 12X200 och 3700+ kör 11X200.
Multipliern går ej att höja till 12 så du klocka med FSBn. Du kan t ex köra 11X219 så får du en klockfrekvens på 2409 Mhz.
Tror inte du behöver varken använda divider för minnerna elller höja volten för den klocken. Men det beror helt på dina minnen och om CPUn klarar den hastigheten på standard vcore. Sen får du hålla koll på tempen på processorn.
Ingen idé heller att börja klocka om den idlar i 50 grader.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Detta ser mer ut som en tråd tagen från Fragbite. Kan man inte få slippa sånt här? Snälla..

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag skrivit att Titeln kunde vart bättre om du läser... eller kan man ändra den i efterhand? gick int förr iaf...

har idle 43 nu. men stoooor cpu koppar kylare. på mini varv.
så det ska nog gå bra med tempen.

Om den inte skulle orka boota så antar jag att det bara är pgr. Volten.?

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir problem att boota eftersom du endast höjer 200 mhz, men om nu så är fallen, bara rensa CMOS och höj volten ett snäpp.
Ska du pusha högre sen kom ihåg att ta det lugnt med chipset och cpu voltage så du inte bränner nått :P.
Men ska du bara köra 2.4 Ghz behövs inte mycket mer volt, om du ens behöver höja den alls.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Ok tack. ska prova detta snart.

vet du om det blir skillnad om man Klockar via mjukvara i Win, fick ngt. med ASUS kortet, eller om det är 100% bäst å göra detta via BIOS endast ?

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Hur du klockar upp den spelar igen roll, via win eller mjukvara. Blir lika ostabil eller icka ostabil vid sama frekvens.

Sedan är det bra å lsäa FAQ om det fins i ämmnet annars blir det snart 20 trådar om dagen med samma fråga därför den fins. kvarstår sedan frågor som inte är helt klara så ställer man dom då.

Ett bra sätt å veta om man klockat för högt är att köra en vända prime 95 i en timme i alla fall mellan höjnigarna om 100-200Mhz. Är den då inre stabil så höjer man Vcoren ett par snäpp. klarar den en timme då kan man höja frekvensen lite till osv tills den är alldeles för ostabil och man höjt Vcoren till vad man anser maximalt. Sedan backa tebaks en 100-200Mhz å testa att köra prime 95 i 24h å se om den pallar det. Klarar den det kan man köra en vända memtest86+ med om man inte är säker på att minnena klarar det 100% stabilt. visar sig inte alltid i prime95 nämligen då den är bäst på att testa processon. Får man i så fal överväga innesdeviders eler mer vmem eller och högre vcore alternativt klocak ner yterligare.

på så vis slipper man klocak för mö så den kanske inte bootar etc.

Stabil överklockning är tidskrävande. Tar oftast misnt 48H med testande om man ska vara 100% att sakerna är stabila.

men det är jag också dom flesta här testar itne så vl men jag har klockat sedan 1999 så vet att det är väl värt testandet.

Permalänk

Det kan ju vara lite drygt att köra Prime 95 mellan varje höjjning , jag brukar börja med Super Pi 1m sen så kör jag 3d mark 05 , oftast fryser det sig på första testet om prollen inte pallar hastigheten = mer volt , låser den sig i slutet så brukar det bero på för hög temp iallafall för min prolle , klarar den 05 så kör jag Prime 95 och SuperPI 32M samtidigt och pallar den så ere bara att klocka mer , när jag kommit fram till en frekvens som jag tycker att den borde klara 24/7 så kör jag prime95 och memtest en 8-16 timmar vardera......

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

UBCD har en prime95 version som man kan köra från cdn. Testade mig fram med den, var det stabilt två minuter så laddade jag Windows och testade där osv.