Scenario: Nätverk & Lite annat.

Permalänk

Scenario: Nätverk & Lite annat.

Nu är det så att jag vill ha lite möjliga scenarion som ska lösas på bästa sätt.

Scenario 1: Skola, 1000 elever. 10 datorsalar @ 20 datorer i varje.
Lösning 1: Hur jag löser det hårdvaru är ganska lätt. Internet - Brandvägg - Router - Switch 1gbps - Switch i varje datorsal. 100mbps - Klienter + skrivarserver.

Duger denna lösningen? Ge mig lite fler exempel och andra lösningar.

OBS! Detta är endast i utblidnings syfte och kommer därför inte realiseras i produktionssyfte.

Permalänk
Medlem

annars kan du ju seriekoppla switcharna, brukar vara lättast rent planmässigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Du har mao fått en skoluppgift och vill ha hjälp med att fuska?

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Ett litet tillägg bara, om du ska projicera kostnaden och sådant för hårdvaran borde du skriva hur många switchar du har planerat att införskaffa också.
Det kanske kan vara billigare att köra en 48-portars switch delad på 2 klassrum istället för 1st 24portars i varje.
Vad har du tänkt att köra för OS på maskinerna, hur ska de administreras, ska dom fungera som tunna-klienter...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Sen när blev Swec till för skoluppgifter?

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter som "Datorkommunikation, 100p" på teknikprogrammet i gymnasiet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Detta är inte alls en skoluppgift... jag fan inte ens nätverk... jag läser programmering.
AndreaX: Hur menar du då? jag vet vad en seriekoppling är... Men vad tjänar jag på det?
PMJ: Jag tänkte att man kunde i mitt exempel ha en master switch på låt säga 8st 1gbps portar. Sedan en switch med 24st portar för varje datorsal man får.
Systemen ska köra Debian. Jag jobbar helst inte med Windows. Sen kan jag tilräckligt mycket i Windows för att skapa mindre nätverk.

Men routrar kommer köra Debian eller pfsense då det är rekommenderat av många.

raw, zightx och phz.
JAG LÄSER INTE NÄTVERK ELLER TEKNIKPROGRAMMET! Skit ner er!
Jag vill bara veta. Jag vill med kunna sätta upp nätverk.
Jag läser förövrigt Programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore

raw, zightx och phz.
JAG LÄSER INTE NÄTVERK ELLER TEKNIKPROGRAMMET! Skit ner er!
Jag vill bara veta. Jag vill med kunna sätta upp nätverk.
Jag läser förövrigt Programmering.

Så du tänkte på ett "Worst case" scenario då? För detta behöver man knappast veta för att sätta upp nätverk på LAN.

Visa signatur

COBHC

Permalänk

Ge mig ett worst case scenario då?

Permalänk
Inaktiv

låt honom va.
antagligen så hjälper ni honom, eller så skiter ni i tråden och läser lite i en annan. svårt?

( neeej nu skrev jag ju något onödigt.. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Detta är inte alls en skoluppgift... jag fan inte ens nätverk... jag läser programmering.
AndreaX: Hur menar du då? jag vet vad en seriekoppling är... Men vad tjänar jag på det?

du tjänar kabellängder. istället för en bunt på 20x kablar eller vad det var genom de första rummen så blir det 1 hela vägen, samt sparar in på den dyraste komponenten. det du förlorar är hastighet och att hela nätet kan slås ut om en enda switch dör på fel ställe. (iof gäller samma med huvudswitcen i ditt exempel) det beror ju lite på hur arkitekturen är också, ska man planera sånt krävs en byggplan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
l
( neeej nu skrev jag ju något onödigt.. )

ja låt bli det ffs, internätet blir fullt!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Mmm.. Precis. Nej jag vill självklart att det ska kosta lite... Men att riskera att hela nätet kan dö för vissa bakom den switchen är inte acceptabelt.

Någon som kan ge exempel på ett wordst case scenario?

Permalänk
Medlem

Redundanta coreswitchar, HSRP... Det är väl ungefär så bra det blir.

//Eric

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
raw, zightx och phz.
JAG LÄSER INTE NÄTVERK ELLER TEKNIKPROGRAMMET! Skit ner er!
Jag vill bara veta. Jag vill med kunna sätta upp nätverk.
Jag läser förövrigt Programmering.

Om du vill vara otrevlig kan du glömma med att få seriösa svar.

Har jag någonsin sagt att du läser nätverk eller teknikprogrammet?
"Aha, du läser programmering, coolt" Intresseklubben ignorerar osv...

Men är väldigt misstänktsamt om man behöver hjälp med hur man sätter upp ett nätverk på en skola med massor av datorer, när det inte ska utföras på riktigt och du själv skriver "OBS! Detta är endast i utblidnings syfte och kommer därför inte realiseras i produktionssyfte." För det är inte varje dag man ligger vaken på nätterna och funderar på hur man smidigast sätter upp ett nätverk på en skola.

Permalänk
Medlem

tycker personligen att det är intressant med sånt här. förstår inte varför det skulle vara något konstigt. Fast iof att snacka om os när det inte ska realiseras, det är väl jag som kanske kan förlite;) vet inte hur stor roll det spelar för upplägget:).

/En till som är nyfiken (och nej inte skoluppgift här heller, vill bara bredda min kunnighet. var ettag sen skolan...)

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Det är jättejobbigt att läsa inlägg som inte är korrekturlästa, så att meningsuppbyggnaden och satslogiken är helt fuckad.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

? ok...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Snälla Gud i himlen. Lås denna tråd! Amen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Snälla Gud i himlen. Lås denna tråd! Amen.

Varför ska den låsas?