Kan jag koppla endast 1 HDD till SATA porten på AsRock Dual SATA2?

Permalänk

Kan jag koppla endast 1 HDD till SATA porten på AsRock Dual SATA2?

Tjena!
Har tänkt att beställa en ny HDD, börjar få dåligt med plats
Nu är det så här att jag har 1 IDE, en extern och en SATA2 disk.
Det finns bara plats för en SATA2 disk, men det finns ytterligare plats för 1 SATA, men de måste man köra i RAID

Kan jag köpa bara en HDD som är SATA och använda den utan att köra RAID med mitt moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag aldrig handskats med det moderkortet men oftast med integrerade raid-kretsar så dyker diskarna upp som enskilda enheter om man inte skapar någon array. Alltså ska det gå utmärkt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Okej. Så det är bara att ändra jumpern på SATA2 disken, som jag ska köpa, och sedan tuta och köra?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja. Du kan ju se över först så windows har drivrutinen för SATA-kontrollern installerad i enhetshanteraren (kolla så det inte finns några okända enheter och kolla under "SCSI och RAID controllers" så din krets finns där.

Om du vill vara extra säker så kopplar du väl din nuvarande SATA-disk till RAID:ade porten och ser om den hittas som en separat enhet (och har du windows på din PATA-disk så borde du ju även kunna titta i windows efter den).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag använder alla s-ata(2) kontakter och raid är ett tillval. Kör dock mina diskar separat.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag använder alla s-ata(2) kontakter och raid är ett tillval. Kör dock mina diskar separat.

Vad menar du med att du kör dina diskar separat?

Permalänk
Hedersmedlem

Menar nog icke-raid.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG