Permalänk
Medlem

Modekort för dubla dual-core

Hej!

Några tips om bra modekort för dubbla AMDx2 ?

tack på hörhand

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Medlem

Då är det s940 du söker & opteron 2xx

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Mmm precis ingen athlon 64 något utan operton.
AM2 är ju 940-pinnar men inte den heller är vad du ska ha.
Som skruvis skrev, s940 och opteron 2xx -serien (numreringen är likadan som i 1xx-serien).
MEN, nu har ju AMD lanserat nya sockeln, socket F, och nya opterons. Då ska du ha en ur 2000-serien isf.
Den lanserades för någon månad sen eller lite mer, så tillgängligheten i Sverige är väl ungefär nada.

Titta in tråden här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Just det moderkortet är väl av lite dyrare slaget men verkar vara bra "gamer" mobo för dual cpu.

Jag föll så pladaskt för det sen så jag tog med det när jag uppdaterade "drömdatorn":
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

tack Aqualize!
det var mycket utförlig svar!
den där dröm dator verkar fint fint.. men kanske lite överkil.. hehe det får inte kosta mer än 30k utan skärmar...
jag redan funderar om 2 opteron dual-core är kanske lite överkill...

EDIT
hittade det här modekortet.
http://www.asus.com/products.aspx?l1=9&l2=39&l3=174&model=127...
men funderar vad betyder SAS? får man gratis resa eller?.. hehe

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Avstängd

Modekort.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Modekort.....

???
är det sedvanliga språk påhopp?
det finns en funktionshinder som hindrar människor från att stava rätt, så du tycker det är ok att driva med funktionshindrade??

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
tack Aqualize!
det var mycket utförlig svar!
den där dröm dator verkar fint fint.. men kanske lite överkil.. hehe det får inte kosta mer än 30k utan skärmar...
jag redan funderar om 2 opteron dual-core är kanske lite överkill...

EDIT
hittade det här modekortet.
http://www.asus.com/products.aspx?l1=9&l2=39&l3=174&model=127...
men funderar vad betyder SAS? får man gratis resa eller?.. hehe

Vad skall datorn användas till?

Nja, kortet är i högsta grad mode, ett sk. modekort!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

bildbehandling, video/audio redigering samt programvaruutveckling
därför kommer både windows och linux köras parralelt, dvs med virtualisering.

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk

jasså Aqualize du blev också tagen av det kortet vart fick du tag i prollarna???? vill ha två nu(avundsjuk)

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
bildbehandling, video/audio redigering samt programvaruutveckling
därför kommer både windows och linux köras parralelt, dvs med virtualisering.

Sitter du i sjön? Om du gör det så är det s940 du ska gå på, kan du vänta så vänta på socketF...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
???
är det sedvanliga språk påhopp?
det finns en funktionshinder som hindrar människor från att stava rätt, så du tycker det är ok att driva med funktionshindrade??

I så fall är denna grupp fantastiskt överrepresenterad på detta forum, nära 90% OM du nu lider av detta hinder och det är kliniskt utrett så ber jag om ursäkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carramba
tack Aqualize!
det var mycket utförlig svar!
den där dröm dator verkar fint fint.. men kanske lite överkil.. hehe det får inte kosta mer än 30k utan skärmar...
jag redan funderar om 2 opteron dual-core är kanske lite överkill...

EDIT
hittade det här modekortet.
http://www.asus.com/products.aspx?l1=9&l2=39&l3=174&model=127...
men funderar vad betyder SAS? får man gratis resa eller?.. hehe

SAS=Serial Attached SCSI.
SCSI gör "samma" transition som IDE gjort, gå från ATA till SATA (och ATA blev retroakryonymt till PATA).
Jag skrev väl en del om det i trådarna jag länkade till men annars finns wikipedia också.
Kort sagt nya SCSI-gränssnittet och SAS-kontrollerkretsar kan ta hand om SATA-hårddiskar också som en bonus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
jasså Aqualize du blev också tagen av det kortet vart fick du tag i prollarna???? vill ha två nu(avundsjuk)

Jag har inte "fått tag" på prollarna, bara listat dem i drömburken. Flera av komponenterna i den listan kan vara svåra att få tag på i Sverige tror jag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

kk trode du satt på en massa såna prollar redan:P
säg till om du ser eller hör om några.
tror moderkorten kommer in hos komplett kring den 14 oktober
det är vad det står iaf.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4960
Kan vara intressant att veta när du jagar processorerna, du vill ju inte betala för mycket för dina fina 22xx.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

nice, då blir det inte såfarligt med 2 så kanske man kommer under med 50 tkr på hela burken

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...