Permalänk

Asus A7n8x-e

Jag har ett litet problem. Datorn vill nämligen inte starta fastän jag har kopplat ihop allt rätt. Varken tangentbord, mus eller skärmen reagerar på att jag startar datorn. Den fungerade galant igår men inte idag när jag kom hem.

Det verkar som om det är glapp i AGP:n och andra kontakter. Kanske kortsluts moderkortet på något sätt så att komponenterna inte får ström?

Datorn fungerar som sagt men bara då och då, den är helt ny så den borde fungera hela tiden tycker man.

Moderkort: ASUS A7N8X-E
Processor: Amd Athlon 3000+ Barton
Grafikkort: Ati Radeon 9600 XT

Någon som haft samma problem?

Permalänk
Medlem

Varken tangentbord, mus eller skärm reagerar säger du.
Startar datorn öht? Går processorfläkten och hårddisken/diskarna? Får du några pipsignaler från bios?

Glapp i AGP? Sitter själva kontakterna löst eller hur menar du?

Permalänk
Medlem

Får du pipen om att det inte är ett grafikkort installerat?

Beskriv mer ingående vad det är som händer.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

Hur är det med temperaturen i datorn? Kolla i bioset så att du inte har ställt in så att den skall slå av/starta om när temperaturen blir för hög (kan vara lågt inställd default på typ 50grader).

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Datorn och fläktar startas igång. Kontroll-lampan på moderkortet lyser grönt så allt ska vara i sin ordning. Alltså själva datorn sätts igång men skärmknappen blinkar bara...

Jag läste i en tråd att det här hände en annan som uppdaterat BIOS.

Jag har ju gjort det så det kan vara det som är felet. Men hur sjutton ska jag fixa grund BIOS:et då jag inte gjorde någon back-up på den?

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med ett likadant kort men jag löste det genom att använda ett BETA 1005 Bios från ASUS hemsida.

Pröva olika bios och se vilket som fungerar bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Angelfire
Datorn och fläktar startas igång. Kontroll-lampan på moderkortet lyser grönt så allt ska vara i sin ordning. Alltså själva datorn sätts igång men skärmknappen blinkar bara...

Jag läste i en tråd att det här hände en annan som uppdaterat BIOS.

Jag har ju gjort det så det kan vara det som är felet. Men hur sjutton ska jag fixa grund BIOS:et då jag inte gjorde någon back-up på den?

Kontrollampan på moderkortet lyser grönt:
Kan ha helt fel nu, men kontrolllampan säger endast om det är fel på agp å inte på hela moderkortet.

Finns en bygel på moderkortet som du kan flytta för att nollställa Bios, kanske hjälper, annars får du ta å hämta hem nytt bios från någon polares dator (eller om du har en annan dator) å lägga på diskett å sen uppgradera din dator.

Permalänk

Jo men jag är inte så hej på att uppgradera BIOS. Vet att man kan bränna sönder kretsar om man använder fel BIOS. Men jag ska testa med BETA 1005 Bios som Svetty sa...

Permalänk
Medlem

Vad har du för nättagg?

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk

Nätag.: Levicom 450 XPL-B 2Fans blackline

Chassi: Skyhawk PSR-5601 Miditower

Brännare: Nec ND-2500 DVD +RW/R -RW/R 8X DVD

HDD: Seagate Barracuda 7200.7 ST3120026

Processor: AMD Athlon XP3000+ Barton

Moderkort: Asus A7N8X-E Deluxe nForce2 Ultra4

Ram: TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM

CPU fläkt: Spire WhisperRock IV 21dBA Socket A

Grafikkort: ASUS Radeon 9600XT 128Mb DDR Tv-out

Permalänk
Medlem

jag hade ett likadant moderkort med samma problem iofs första gången jag startade det. Skickade tillbaka det och fick pengarna tillbaka. Köpte ett nytt likadant och det fungerar perfekt.

Permalänk

Men hur ska man veta om det verkligen ÄR fel på moderkortet? Jag skickade iväg min SATA-HDD o den var det inge fel på, ganska snopet o betala 600:- igen om det inte är fel på m-boarden..

Hmm, jag har äntligen fixat det. Det visade sig att mitt BIOS var fel version. Jag flashade om BIOS med 1008.bin fil och nu fungerar allt som det ska. Så ett tips till er andra är att göra en flashawd-diskett och flasha BIOS.

OBS! Kolla alltid först vilken version av moderkortet ni har. Jag hade revision 1008.

Lycka till!

/Angelfire

Hmm, visade sig att jag inte alls fixat det...Måste fortfarande Boota 40 ggr. innan skiten startar.. HELP!

Permalänk

Lånar denna gamla tråd för mitt strömproblem med Asus A7N8X-E Deluxe. Tänkte att det säkert finns nån l33t snubbe här som kan veta varför det uppför sig som det gör. (onödigt starta ny tråd när man har liknande problem)

Problemet visar sig när jag haft datorn avstängd helt (även med strömbrytaren på nätagget) och ska starta upp den t.ex. dagen efter. Slår på strömmen och trycker på Power-knappen - inget händer.

Ibland om jag trycker flera ggr så går burken plötsligt igång. Andra gånger händer ingenting även om jag tryckt flera ggr på Power-knappen, och sedan en minut senare startar burken av sig själv.

Det verkar som moderkortet sjunger på sista versen. Som att det måste "ladda upp sig" en stund innan man ska starta det. Någon som varit med om något liknande?

I övrigt funkar det bra, så när som på att ljudutgången i bakpanelen bara ger mig vänster ljudkanal som troligen beror på snubben-över-sladd någon gång.

En gång smällde mitt nätagg dock, ett Antec TruePower 380W (har en Antec Sonata). Kanske där moderkortet fick sig en smäll. Men det har egentligen fungerat bra sedan jag fick nätagget utbytt mot ett Antec TruePower II 380W (dustinhome.se).

Kör 1013 biosen, AMD Duron 1600+ @ 2100MHz, 1GB Corsair TWINXPC3200C2, GeForce FX5900XT och i dagsläget två diskar.

Några idéer?

Tacksam för svar
/ZR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zer0racer
Lånar denna gamla tråd för mitt strömproblem med Asus A7N8X-E Deluxe. Tänkte att det säkert finns nån l33t snubbe här som kan veta varför det uppför sig som det gör. (onödigt starta ny tråd när man har liknande problem)

Problemet visar sig när jag haft datorn avstängd helt (även med strömbrytaren på nätagget) och ska starta upp den t.ex. dagen efter. Slår på strömmen och trycker på Power-knappen - inget händer.

Ibland om jag trycker flera ggr så går burken plötsligt igång. Andra gånger händer ingenting även om jag tryckt flera ggr på Power-knappen, och sedan en minut senare startar burken av sig själv.

Det verkar som moderkortet sjunger på sista versen. Som att det måste "ladda upp sig" en stund innan man ska starta det. Någon som varit med om något liknande?

I övrigt funkar det bra, så när som på att ljudutgången i bakpanelen bara ger mig vänster ljudkanal som troligen beror på snubben-över-sladd någon gång.

En gång smällde mitt nätagg dock, ett Antec TruePower 380W (har en Antec Sonata). Kanske där moderkortet fick sig en smäll. Men det har egentligen fungerat bra sedan jag fick nätagget utbytt mot ett Antec TruePower II 380W (dustinhome.se).

Kör 1013 biosen, AMD Duron 1600+ @ 2100MHz, 1GB Corsair TWINXPC3200C2, GeForce FX5900XT och i dagsläget två diskar.

Några idéer?

Tacksam för svar
/ZR

Påminner väldigt mycket om min burk.
Har ett A7N8X Deluxe och ett Antec Sonata med 380W aggregatet.

Bodde på ett ställe där det bara var 6A säkring. Vid ett tillfälle gick säkringen för vi belastade för mycket. POFF sade det i proppskåpet och efter det var datorn inte sig lik mer. Tror det gick strömmar genom tillbehör som tog fel vägar så moderkortet tog skada vid avbrottet.

Har datorn stått strömlös så går den inte starta utan måste stå och "ladda" ett tag, kanske 5 minuter. Har man inte laddat tillräckligt men ändå fått igång datorn så kan man få konstiga effekter som att ena inbyggda nätverksporten inte svarar. Efter en omstart är den tilllbaka.
Datorn går inte att stänga av. Väljer man stäng av så går den ner till läget då den ska stänga av strömmen men gör istället en reboot. Man måste alltså bryta strömmen till nätaggregatet när dator är i tidigt uppstartsläge/precis börjar läsa in windows.

Försöker man starta innan det "laddat" klart så kan det hända noll och inget till hårddiskstart, beroende på hur lång tid som förflutit sedan man slog på strömmen.

Jag hoppas att det bara är moderkortet som är kajko, det är ett schysst chassi annars.