Arch install....inte så lätt....

Permalänk
Medlem

Arch install....inte så lätt....

Har fastnat på sista steget nu, med var GRUB ska in. Inte SÅ lätt att veta tycker jag om det ska in på hda, md0, hda1, eller hda2. Ingen info om nåt sånt i install-guiden liksom så många andra små detaljer som saknas.

Tex om / eller /swap ska va först på disken....nejdå, sånt ska man minsan veta innan. Eller när man ska kolla sin konfig mitt i installationen och man redan har valt keymap direkt i början, men nejdå, inte fastnade den i rc.conf, nej där står det US eller nåt. Och för att hitta listan man ska välja från ska man in i /usr/share/kbd/keymaps står det och ingen mer info, men väl där inne är det ju mängder av filer och underkatalog efter underkatalog. Nu hittade jag ju sv-latin1 eller vad den hette i en tråd här inne, men inte så lätt annars kanske.

Jag måste säga att sak efter sak var rätt kortfattat beskrivet i installationsguiden. Och tex ska man in och kolla config och se tex att nameservrar finns i resolf.conf, men inte hade jag några. Antar att man inte ska ha fått något från DHCP eftersom man i det läget inte har installerat kerneln än, men i så fall är det ju lite idiotiskt att ha configuration före kernel-install.

När jag fått svar på vart GRUB ska in så får vi se om jag klarat mig igenom och det bootar fint eller ej. Jag är bara lite förvånad att det var så knöligt.
Folk säger ju att OpenBSD ska va så jävligt, men det är faktiskt extremt enkelt i jämförelse om man följer deras installationsguide, för den går faktiskt igenom alla steg i detalj och dessutom ett exempel att följa med exakt hur man kan skriva för en exempelinstallation.
Knappast fallet med Arch.'

Inget ont om Arch dock, jag är bara lite förvånad över att installationen var lite knöligare än jag trodde, och OpenBSD som ska va så svårt är mycket enklare, minst sagt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

jag hade ingen aning heller men jag valde hda och det funkar som smort för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
jag hade ingen aning heller men jag valde hda och det funkar som smort för mig

Haha, ja, jag kankse gör så jag med. Orkar vänta halva natten på att nån annan ska berätta det som saknas i installationsguiden.

hda är vad jag skulle gissat på också, det borde representera hela disken. Alternativ 2 jag skulle gissat på är hda1 vilket jag tror är root-partitionen. Övriga två tror jag inte alls på, så minst 50% att jag gör rätt iallafall

EDIT: Jodå det funkade, men fan alltså, jag får inga nameservrar i min resolv.conf. Ska ju komma automatiskt med dhcp....gör det i alla andra OS iallafall
Får ju mitt statiska IP från routern iallafall, men varför kommer inte nameservers också?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

om du har dhcp aktiverat i routern och skrivit eth0="dhcp" i rc.conf så borde det väl funka av sig självt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
om du har dhcp aktiverat i routern och skrivit eth0="dhcp" i rc.conf så borde det väl funka av sig självt?

Njae, jag ändrade till "DHCP". Oj, nu ser jag att du skrev med små bokstäver, kanske ska testa det istället.

Iallafall, jag skrev dit "DHCP" och bootade om, och när jag bootade om stod det nåt om "DHCP unknown interface" eller nåt, och nu när jag bootat om får jag ingen IP alls.

EDIT:

EDIT2: Men hur är syntaxen på hosts.deny? Står ju att man måste in där och ändra för att kunna logga in med ssh, för allt är blockat som default. Men finns ju ingen manpage för det.
Står bara "ALL: ALL: DENY"
Ska man ändra till "ALL: ALL: ALLOW" då eller? Vet inte vad de bägge ALL är för något....
EDIT3: Gick åt skogen. Testar kommentera ut raden helt så filen blir tom.
Bra att inga manpages finns, och att ingen kommentar står i varken .allow eller .deny

Fortfarande "connection refused" vid ssh-försök utifrån

EDIT4: Snyggt, verkar inte ens köras nån sshd på burken. Tror inte det stod något om det i installationen, att inte ens sshd följer med. Är väl rätt vanligt att man inte vill ha det igång dårå

EDIT5: Inget slut på eländet. Nu har jag lagt till följande i pacman.conf under CURRENT.
ftp://ftp.ds.hj.se/pub/os/linux/archlinux/current/os/x86_64/

Och där finns ju som alla kan se "samba-3.0.23C-1.pkg.tar.gz"

Så, jag kör "pacman -Av samba-3.0.23C-1.pkg.tar.gz", men nejdå, No such file or directory

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Arch install....inte så lätt....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

Folk säger ju att OpenBSD ska va så jävligt, men det är faktiskt extremt enkelt i jämförelse om man följer deras installationsguide, för den går faktiskt igenom alla steg i detalj och dessutom ett exempel att följa med exakt hur man kan skriva för en exempelinstallation.
Knappast fallet med Arch.'

Har dom påstått något annat?

Citat:

The Fucking Manual
Another thing you should know before trying to install Arch Linux is that during the install you're asked a few questions about which hard drive to prepare, what modules to load, and what changes to make to certain system-critical files like lilo.conf and rc.conf. The installer will not hold your hand here and guide you through any potential setup known and unknown to mankind, you are expected to know what to put in and leave out. This is quite a requirement for a newbie, so if this intimidates you already, make sure you read through this whole document to get at least a vague idea what is going to be asked, and check back on IRC, the forums or a linux guru in your neighborhood if anything is not clear to you before you totally mess up your system. You may of course boldly step into the fight and tinker around and try until it works, but don't tell anyone afterwards you haven't been warned. That being said, it's not as bad as it seems.

Bra eller dåligt; take it or leave it.

Angående din senaste edit så kan du ta dig en funderare på om det du försöker göra kan beskrivas som "Adding/Upgrading a package from the repositories" eller "Adding a new package with a package file."

Det här är, så att säga, inte raketforskning.

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Medlem

Ah, -S...stod en bra bit längre ner. Tack

Skumt iallafall att man inte har nåt ssh installerat, för det finns ju heller inte att installera från den där mirroren med paket

Och nej, jag påstod inte att ARch påstått att det skulle vara enkelt. Jag bara konstaterade att OpenBSD sägs vara så svårt men det är fan så mycket snällare och tydligare install där, även fast den är helt icke-grafisk....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Är väl bara att installera openssh och lägga till sshd: ALL i hosts.allow? Sedan kan du ju sätta sshd i rc.conf om du vill att det ska startas vid boot.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Är väl bara att installera openssh och lägga till sshd: ALL i hosts.allow? Sedan kan du ju sätta sshd i rc.conf om du vill att det ska startas vid boot.

Men seriöst, är Arch det enda Linux/UNIX i hela världen som kommer utan ssh då?
Aja.....

Sen, angående användarvänlighet, Arch vs fruktade OpenBSD.
Installerade nyss Samba, vilket ju var enkelt, jag som var klantig och skrev fel.

Iallafall, nu är det installerat. Vad händer? Ingenting...INGENTING.

Vadå kanske ni säger, vad ska hända. Jo, i BSD-världen, när man installerat ett program, då dyker oftast upp en massa information, typ "vill du starta det här programmet automatiskt klipp och klistra då denna rad in i denna fil". Här hände, ja, jag har ju redan sagt det, ingenting.

Så, man kör "man smbd" och får veta att info ska in i filer som inte ens finns i Arch (/etc/inetd.conf tex eller /etc/rc), och vad man sen ska knåpa in i dom filerna om dom nu hade funnits, ja, det kan man ju försöka hitta på nåt själv då kanske?

Blä Blir nog inget Samba testat ikväll iallafall, det är då säkert.

Tror folk får ändra sin inställning lite till BSD.
BSD svårt??? Eh....NEJ !!!

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

# pacman -S --noconfirm samba # mv /etc/samba/smb.conf.default /etc/samba/smb.conf # /etc/rc.d/samba start

http://wiki.archlinux.org/index.php/Setting_up_Samba

Arch wikin är alltid bra att kolla på, Gentoos kan vara trevlig också.

Arch är inte disten som gör allt åt dig, vill du ha det så kika på Ubunutu eller Fedora.

Angående OpenSSH så kan du ju installera det när du installerar Arch, dock är det inte med i base. Installerar man endast base så får man exakt vad det är, ett bas-system...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke

# pacman -S --noconfirm samba # mv /etc/samba/smb.conf.default /etc/samba/smb.conf # /etc/rc.d/samba start

http://wiki.archlinux.org/index.php/Setting_up_Samba

Arch wikin är alltid bra att kolla på, Gentoos kan vara trevlig också.

Arch är inte disten som gör allt åt dig, vill du ha det så kika på Ubunutu eller Fedora.

Angående OpenSSH så kan du ju installera det när du installerar Arch, dock är det inte med i base. Installerar man endast base så får man exakt vad det är, ett bas-system...

Ok, tack

Jo smb.conf klarar jag ju av, är ju samma på alla system.

Så istället för att kläcka ur sig en rad efter installen så ska man ständigt in på den där wiki-sidan och söka sig till infon? Så det funkar eller?
Är ju bra att veta....vet inte var newbies får den informationen ifrån.

Men att köra /etc/rc.d/samba start är ju ungefär lika enkelt som att starta smbd och nmbd manuellt (vilket jag gjorde nu för jag vill ju testa att Samba funkar bra, vilket det gör verkar det som). Hur gör man för att starta vid boot?
Eller det kanske står då i wiki-sidan nånstans.

Jo, jag tankade ju base för jag ville ha cleant, men jag trodde inte det skulle va så cleant

Om jag mot förmodan lyckas få igång apache och php senare, och förhoppningsvis mysql också, så kanske jag tar mod till mig och försöker ge mig på Cool 'n Quiet. Nu drar servern dugliga 62W idle, vilket är precis vad XP drar utan Cool 'n Quiet, så det är ju ok iallafall, men sänker ju gärna servern till runt 50W om det är möjligt.... Bävar för hur svårt det lär vara i Arch då, som knappast verkar så värst användarvänligt, iallafall inte om man inte är jäkligt hemma på Linux vilket jag inte alls är. OpenBSD var snällt som fan dock, men hade ju lite problem med några grejer där, bla Samba-prestanda och energisparfunktioner.

EDIT: När jag ändå har en Arch-expert här....top visar att 99% av allt minne är slukat. Är det så Arch funkar? OpenBSD drog ca 70MB, så 500MB låter rätt saftigt, men det kanske ska va så, att det är reserverat på nåt sätt?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Så istället för att kläcka ur sig en rad efter installen så ska man ständigt in på den där wiki-sidan och söka sig till infon? Så det funkar eller?
Är ju bra att veta....vet inte var newbies får den informationen ifrån.

Men att köra /etc/rc.d/samba start är ju ungefär lika enkelt som att starta smbd och nmbd manuellt (vilket jag gjorde nu för jag vill ju testa att Samba funkar bra, vilket det gör verkar det som). Hur gör man för att starta vid boot?
Eller det kanske står då i wiki-sidan nånstans.

Läs installationsguiden igen, det finns en hel sektion om bootscripts och konfigurationsfiler som förklarar detta.

De flesta frågor du har ställt i denna tråden kan man lätt hitta om man använder google. Svaret på din första fråga i tråden hade du hittat om du sökt på grub och klickat på första länken som går till grubs hemsida med manual och faq, eller andra länken som går direkt till grubs manual med en hel sektion om hur och var man installerar grub.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att starta saker vid boot är riktigt simpelt i Arch, du lägger bara till namnet på startscriptet i DAEMONS listan i /etc/rc.conf , alla startscript ligger i /etc/rc.d/ , ibland finns det lite inställningar för daemons i /etc/conf.d/ .

Vissa program spottar ut lite nyttig info efter installation, dock långt ifrån alla.

top har jag ingen bra koll på, jag brukar använda free -m . Minnesanvändning i Arch funkar som på alla vanliga Linuxdistar, så mycket cachas som möjligt. Minne är till för att att användas. *BSD torde göra något liknande, men jag har ingen aning

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

@kabniel: Ja, men vad är det för installationsguide i så fall som tycker man ska ut och googla här och där istället för att klämma ur sig en extra rad text vid dessa tillfällen?
Lite snålt, tycker JAG.

Nåja. För att få Samba att starta vid boot går jag alltså in i /etc/rc.d/ och kollar vad för script-filer som ligger där. Och där hittar jag ju ett som heter "samba".
Så då lägger jag till textraden "samba" och inget mer i /etc/rc.conf ?

Jag gnäller inte på Arch här, det må hända vara samma på alla distar och allmänbildning, men jag vet inte hur det brukar funka i Linux, det kanske är enkelt som du säger....hoppas det

EDIT: Eventuellt "@samba" då kanske....för att få snabbare/säkrare bootup. Verkar inte ha nån betydelse i övrigt för hur daemonen körs.

EDIT2: Hehe, jag la till hela sökvägen eftersom det vart error med bara "@samba", och nu när jag ska reboota så står den och tuggar på den raden om och om igen.....verkar som den ogillar min syntax skarpt
Tyvärr verkar det inte gå att avbryta heller på nåt sätt, tyvärr, för Linux/Unix brukar väl ogilla att man stänger av på powerknappen....
Det är alltså inte vid booten utan före nedstängningen är klar som detta händer....typ som om det vore nåt stäng-ner script och inte startup script. Blir nog en ominstall här, kanske är nyttigt ändå så lär man sig installationsprocessen lite bättre.

EDIT3: Ah, kanske var rätt intuitivt men jag insåg inte....man bara lägger till namnet i den där vektorn av tjänster som ska igång. Funkade med sshd på mitt nyinstallerade Arch, nu ska väl Samba in igen då

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Men Seb74, orket ?

Typ varenda tråd jag läser i Unixdelen så finns ditt konstanta gnäll över hur dåligt nånting är, hur mycket som fattas i manualen, hur jävla kasst det är av operativsystemskaparen att inte fatta att du ville ju ha SSH förinstallerat...

Jag vill också ha fred på jorden och en bra värld för alla, men jag tror dock inte på teorin att klagande gör det hela bättre, så min (inte allt för allvarliga?) fråga:

Hur orkar du?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Arch är en av de få distar jag inte heller fått nån rätsida på. Dessutom blir jag knäpp på hur den kallar diskarna (/dev/discs/disc0/part..blablabla..) men jag gillar många av deras idéér.

De roligt och se hur febrilt hysterisk du blir för minsta lilla med, verkar det som. Sen börjar du testa helt galna saker.

När jag använde pacman så körde jag typ "pacman -A samba" eller nått sånt, sen blev det installerat. Och SSH följde faktiskt med vad ja minns. Men det var iofs. något år sen nu.

Permalänk
Medlem

Seb74:

Baserat på dina inlägg så gillar du att pilla, men du blir frustrerad då du inte hittar till rätt dokumentation. Detta är tecken på att den distribution som borde passa dig är. Gentoo!

http://www.gentoo.org

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

Hur orkar du?

Jag satt och funderade det samma när jag läste igenom tråden faktiskt, välj något annat om arch inte faller dig i smaken, det är ju trots allt det linux handlar om, valfrihet :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo men Arch faller mig nog i smaken, iom att det är så avskalat (iallafall base-installen jag körde då).

JAG tycker dock att en installationsmanual ska vara utformad så att i stort sett vem som helst ska kunna följa den direkt. Dvs komma med lite småhjälp här och där istället för att man ska fastna på saker som inte alls tas upp i manualen.

Den var tråden mest ett utlopp för min förvåning, då jag trodde att OpenBSD skulle vara bland det svåraste att installera, och tom kunnigt folk här inne sägs ha gått bet på det, och så är Arch betydligt värre (enligt min mening men det är ju personligt så ni får tycka vad ni vill).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

jag säger CentOS eller Debian. Extremt lätta dedikerade server distar, inte så mycket pill med själva systemet utan de är bara att tuta och köra. Apt-get och yum är väldigt trevliga pakethanterare.

Permalänk
Medlem

JAG säger debian, det är väldigt avskalat och apt-get är en väldigt trevlig pakenthanterare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja, men nu kör jag ju Arch....tills nåt strular till sig totalt om det nu blir så.
Det var ingen tråd för att "Fan vad Arch suger, ge mig förslag på nåt annat".

Det var mer en "åh fan, det här var lite svårare och nybörjarovänligare än jag hade väntat mig" tråd

Får nog skita i CPU-temp utläsning och Cool 'n Quiet för jag är nog inte så haj på att kompilera om kärnan och strula, men det är ju samma skit på alla Linux/UNIX så...bortsett från vissa som har tur där det bara funkar direkt. Andra får strula som tokar och ändå funkar det inte.
I Windows är det bara att installera en driver för Cool 'n Quiet, respektive ett simpelt program (ofta med moderkortets drivrutinsdisc) och så är allt uppe direkt. Men jaja, det är som det är och jag överlever utan dessa.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dessutom blir jag knäpp på hur den kallar diskarna (/dev/discs/disc0/part..blablabla..)

Det var efter gammalt det var /dev/disc0/part
Jag kan inte minnas annat än att arch's installation var mycket enkel senast jag gick genom den
De tidigare dock var lite mer pain in the ass

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Det var efter gammalt det var /dev/disc0/part
Jag kan inte minnas annat än att arch's installation var mycket enkel senast jag gick genom den
De tidigare dock var lite mer pain in the ass

Jo är man haj på Linux är det säkert självklara grejer. Är man inte haj på Linux blir det till att söka en hel del info utanför installationsguiden. Inte riktigt så jag tycker en installationsguide bör vara....finns ingen anledning att va så knapphändig med kringliggande information....annat än lathet eller att vilja sålla bort folk.

Iallafall, klockjäveln drar sig, fast jag installerat NTP. Tänkte jag skulle lägga in en svensk ntp-server men ntp.conf ser ju helgalen ut, mest en massa 127.-addresser.
Var kan jag knappa in tex "ntp.lth.se" och hoppas tiden går bättre?
Har bara installerat ntp och inte konfat något alls. ntpdate gjorde iallafall att jag fick korrekt tid igårkväll (två timmar fel innan dess) men nu har det börjat dra sig några minuter framåt

EDIT: Det var som fan, nu går ju klockan helt plötsligt rätt igen.
http://seb74.no-ip.com/

Jaja, får se vad som händer. För en halvtimme sen gick den 3-4 minuter före som sagt....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jo är man haj på Linux är det säkert självklara grejer. Är man inte haj på Linux blir det till att söka en hel del info utanför installationsguiden. Inte riktigt så jag tycker en installationsguide bör vara....finns ingen anledning att va så knapphändig med kringliggande information....annat än lathet eller att vilja sålla bort folk.

Tycker det är lite ohyfsat att kalla utvecklarna lata. Det är ju inte direkt så att de får betalt för arbetet de lägger ner, förutom användarnas tacksamhet.
Arch är som sagt inte riktat till vem som helst. Majoriteten av användarna vill nog inte ha mer dokumentation än den som finns tillgänglig.

Från http://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way:

Citat:

Philosophy

System of values by which Arch develops.

  • KISS (Keep It Simple, ...) is the base of Arch development.

  • In Arch "simple" is different what other distros are considering. The learning is more important than getting something easily done.

  • Relying on GUIs to build/use your system is just going to hurt a user in the end. At some point in time a user will need to know all that some GUIs hide.

  • If you try to hide the complexity of the system, you'll end up with more complex system. Instead try to make the system more simple and logical from the inside.

  • Sooner or later you will have to find the information on the web and usenet (if man is not enough). Learning how and where to find it on the net should be the first thing to learn for a newbie.

  • When users say the such and such distro isn't like such and such distro, Arch allows the user to make all the contributions they want to as long it does not go against the ideals of the design or philosophy.

  • The solution is not to demand Arch Linux to develop tools and docs but trying to understand what's the aim and philosophy of AL... what makes it different from others.

  • The great thing about contributions is that you don't need anyone's permission to make them. No one can physically stop you from writing something that you (personally) find useful, even if the "powers that be" don't see it as a blessing. Write it and put it up in the User Contributions forum. If other people like it, you will receive feedback. If virtually everyone out there hates it but you, who cares? It took you 20 minutes to write, and you learned something along the way. It's a winning situation no matter what.

  • It is what you make it.

Så, jag tycker inte att du ska klaga på att systemet inte gör allt åt dig automatiskt.

Ett tips när du lägger till daemons i rc.conf är att starta dom i rätt ordning. Vet inte hur det är, men samba kanske vill startas efter network t.ex.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Frågan är också varför du vill ha allt så cleant när du uppenbarligen inte har kompetensen för det ännu. Vore mycket bättre om du valde något som är lite mer användarvänligt. Dessa trådarna börjar bli rätt tröttsamma.

Permalänk
Medlem

Seb74: Själv tycker jag Arch är mycket enklare än openBSD som jag inte fattar ett jota av. Se vilken skillnad det kan vara.

Fredrik.: Grejen är väl att han inte riktigt har kommit in i arch tänket. Han klarar ju tydligen openBSD utan problem.

Permalänk
Medlem

Arch är skitbra i min mening.
Har aldrig hittat en distro som jag hittar så lätt på.
Arch är däremot inte gjort för att vara lätt och userfriendly.
Jag förstår dock inte personer som inte förstår vad en Wiki är till för, den är skitbra arch wiki.
Det enda jag någonsin har haft problem med arch är att få kernelen att gåihop med abs, men det är ju inget måste att göra ett paket av det.

Om du är ny i arch och dess värld konsultera wikin så ska du se att det löser sig

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Seb74: Själv tycker jag Arch är mycket enklare än openBSD som jag inte fattar ett jota av. Se vilken skillnad det kan vara.

Fredrik.: Grejen är väl att han inte riktigt har kommit in i arch tänket. Han klarar ju tydligen openBSD utan problem.

Hehe ja där ser man

Jag tycker bara att en installationsguide borde vara lite klarare....man ska inte behöva vara linux-guru för att följa den. Det är så pass lite som fattas, små enkla kommentarer här och där, tex hur man ska partitionera med / och /swap, vilken ska ligga först? Ska dom va primary bägge två eller nån extended?
Lite såna saker....smågrejer.

Och jo visst, jag klagar som fan, dissar Arch totalt

Jag är totalnöjd nu kan jag säga, allt klappat och klart (utom MySQL som jag inte orkat konfa än, det verkade lite struligare än i OpenBSD minst sagt eftersom man återigen får göra allt grovgörat själv i Arch).

Kan säga att det var jäkligt struligt att fixa lm_sensors så man kan läsa ut temp. Vet inte om det är Arch-utvecklarnas fel eller om programmet bara är så generellt hos alla distar. Man skulle iallafall inte alls göra som man blir uppmanad att göra i programmet utan på ett helt annat sätt för att få det att funka

Mycket i wikin verkar va rätt outdated....bla hur man fixade lm_sensors. Även svårt att hitta info om det man vill där tycker jag, men nu är ju servern uppe och 99% klar så nu kan jag skita i det och njuta av frukterna

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hehe ja där ser man

Jag tycker bara att en installationsguide borde vara lite klarare....man ska inte behöva vara linux-guru för att följa den. Det är så pass lite som fattas, små enkla kommentarer här och där, tex hur man ska partitionera med / och /swap, vilken ska ligga först? Ska dom va primary bägge två eller nån extended?
Lite såna saker....smågrejer.

Och jo visst, jag klagar som fan, dissar Arch totalt

Jag är totalnöjd nu kan jag säga, allt klappat och klart (utom MySQL som jag inte orkat konfa än, det verkade lite struligare än i OpenBSD minst sagt eftersom man återigen får göra allt grovgörat själv i Arch).

Kan säga att det var jäkligt struligt att fixa lm_sensors så man kan läsa ut temp. Vet inte om det är Arch-utvecklarnas fel eller om programmet bara är så generellt hos alla distar. Man skulle iallafall inte alls göra som man blir uppmanad att göra i programmet utan på ett helt annat sätt för att få det att funka

Mycket i wikin verkar va rätt outdated....bla hur man fixade lm_sensors. Även svårt att hitta info om det man vill där tycker jag, men nu är ju servern uppe och 99% klar så nu kan jag skita i det och njuta av frukterna

Arch är väl inte gjort för totala nybörjare heller precis, de antar väl att man ska veta hur man ska partionera osv.