Permalänk
Medlem

Tips på AM2 moderkort?

Hejsan!!
Jag skulle vilja ha tips på bra AM2 moderkort, någon som har prövat något? Verkar inte som om det är någon större skillnad i prestanda hos dem.

Jag tänkte lägga ut högst 1000:- på moderkortet men så klart får det ju vara billigare än det. Prisvärt ska de va...

Eller får man mer om man satsar på ett socket 939 moderkort, eller är det bättre att vara framtidssäker?

Mvh/AimGamer

Permalänk
Medlem

Här är ett moderkort runt 1000 lappen.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59840

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Här är ett moderkort runt 1000 lappen.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59840

Har du ett sånt själv?

Glömde också skriva att moderkortet ska ha inbyggt nätverk och ljud-kort!

Permalänk
Avstängd

Hej! Jag funderar själv på att köpa det moderkortet.
Asus är ett bra märke så det ska inte vara några problem.
Alla moderkort idag har inbyggt närvärk och ljudkort så detta med.

Permalänk
Medlem

Varning!

Såg priset, kostar ju 895:- på dustinhome så ni blir hyffsat blåst. Har beställt ett lika dant, får gratis frakt också
Fått höra att vdimm inte går så högt, tror att de var 1,95 V.
Så man kan typ inte ha energi hungriga minnen i den.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Avstängd

Fast om man inte ska klocka så går de väl bra?

Permalänk
Medlem

Då blir de ju rena kapet. Amd´s nya processor som kommer framöver blev ändrad så att den ska passa till socket am2:D
Hittade inge prisvärt moderkort, förutom detta då. Jag kommer inte att bli besviken när jag får mitt nästa vecka. Men ska ladda ner uppdateringar ikväll tänkte jag, är en del + att de finns en ny bios uppdatering som kan vara bra att lägga in på usb minnet ifall datorn inte går igång;)
Men jag har aldrig haft problem med asus produkter.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Re: Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Såg priset, kostar ju 895:- på dustinhome så ni blir hyffsat blåst. Har beställt ett lika dant, får gratis frakt också
Fått höra att vdimm inte går så högt, tror att de var 1,95 V.
Så man kan typ inte ha energi hungriga minnen i den.

Vad menar du med hungriga minnen?

Ni kan ju skriva sen när ni fått era moderkort, ifall något är dåligt, vad som e bra osv, snabbt bara, eftersom man måste ju testa de ett bra tag innan man vet hur bra de är!

/AimGamer:D

Permalänk
Medlem

Vissa minnen drar mer ström än andra t.ex
Kommer att skriva exakt allt som jag tycker är bra/dåligt när jag har testat de fullt ut.
Vissa säger att kyl flänsarna/pipsen blir väldigt varma, vad jag hört.
Men de kommer jag också ta reda på, om de är sant. Kanske skriver om mitt moderkort i mitten på nästa vecka.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med mitt DFI Infinity nF Ultra-II M2, men jag har inte sett någon annan här som har det, så det kanske inte går att få tag på i Sverige.
Det borde ligga på ca 1000:- i alla fall.

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=DFIINFN...
Är det detta du menar?
Läst lite om det nu på dfis hemsida, verkar väldigt bra må jag säga.
Men sedan layouten tyckte jag inte om, plus att den har aktiv fläkt.
Och sedan är Asus moderkortet billigare, om det var mellan detta och dfi så hade de blivit asus för min del, men jag är ju lite av ett asus fan

Edit:
Skickar en länk till vad andra tycker om kortet på komplett.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321113

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Japp, det är det kortet. Nordbryggsfläkten är inte den bästa, men det är det enda jag inte gillar med det.
Jag hade mina funderingar på M2N-E, men eftersom det var en del här som hade problem med det så avstod jag. Men dom problemen kanske har fixats nu.

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Medlem

K9N FTW har du inte sett reklamen som brukar vara på sidan? ;D

mitt k9n sli platinum har funkat som en fisk i vattnet eller en fågel i himmlen. för drygt 1300kr

Permalänk

Har själv ett m2n-e. Fria bioser bortsätt från (som tidigare nämt) Vdimm på 1.95v,
fick byta till ett par andra minnen eftersom dem jag hade behövde 2.2v. För övrigt inget krångel och jag e glad att slippa små ättriga fläcktar på moderkortet

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad på moderkort med olika kretsar tex nForce 570 ultra och nForce 550?

Permalänk
Medlem

ska finnas något test mellan alla nforce kort i 5xx serien, har läst det.
Men vart vet jag inte, någon som kan hjälpa?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Re: Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Såg priset, kostar ju 895:- på dustinhome så ni blir hyffsat blåst. Har beställt ett lika dant, får gratis frakt också
Fått höra att vdimm inte går så högt, tror att de var 1,95 V.
Så man kan typ inte ha energi hungriga minnen i den.

Klockar men med AI Booster så går minnes volten högre (2.5v) har jag för mig. nu menar jag inte att man behöver beställa från Webhallen, hade den sidan uppe vid det tillfället.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Re: Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Såg priset, kostar ju 895:- på dustinhome så ni blir hyffsat blåst. Har beställt ett lika dant, får gratis frakt också
Fått höra att vdimm inte går så högt, tror att de var 1,95 V.
Så man kan typ inte ha energi hungriga minnen i den.

I slutet står det frakt 49.00:- när man ska beställa. Vilket skämt, jaja billigt iaf

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
I slutet står det frakt 49.00:- när man ska beställa. Vilket skämt, jaja billigt iaf

Det är nog postförskotts avgiften, betala med internetbank eller kort så slipper du den.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Re: Re: Varning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Klockar man med AI Booster så går minnes volten högre (2.5v)

Den softvaran kan man inte lita på, minnerna körde instabilt när man drog upp volten där, antagligen för att volten inte går över 1.95 i vilket fall, och det e alltid säkrast att göra det via biosen.

Fortfarande är M2n-e ett bra val för priset och mitt helhetsintryck av kortet har varit mycket bra. gl hf med köpet

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk

jag har ett m2n-e och det är inget prob med den. Bara i början så kunde man inte klocka den pga rebootproblem men efter en flash så klockade jag min sempron 3000+ till 3500+ utan att höja spnningen och utan rebootprobs. :D. Kan säkert få ut mer men måste först skaffa kylare

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Kommer att få mitt Asus M2n kort imorgon.
Några tips?
Ska jag bränna in minnena?
Maxa nätagget?
Eller skita i sånt, och bara sätta ihop delarna och installera mina grejjor?
Eller andra förslag.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Jag sänkte mina minnesfrekvenser för att få mitt att funka i början, har andra nu med lägre vdimm, :).

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Sitter nu på mitt M2N Ultra, hur stabilt som helst.
Kan vara bra att ladda ner nyaste beta biosen, om du vill kunna överklocka.
Moderkortet har mycket minnes inställningar, å då menar jag mycket.
Satt de mesta på auto på minnes sidan.
Märkt att de är ju ett sli chipstet, så man kan ju göra en fuling att löda dit ett x8 slot istället för ett x4 slot som sitter där
Just nu är mina temps 36 för 3200+ och 35 för heatpipsen, kör orginal.
Enligt ai booster så kan man ha en volt på 2.6 på minnena, vilket jag inte vågar testa, men tror inte att de är sant.
Så jag tycker att M2N-Ultra är ett grymt mobo för 895:-

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett MSI K9N Neo-F för inte så länge sen (nForce 550) och det har jobbat på bra hittills. Stort plus för passiv kylning och bra ljud. Inte särskilt dyrt heller då prislappen är på under 800 kr.

Ska man köpa det kortet bör man dock beakta det faktum att processorsockeln sitter väldigt nära minnesplatserna, vilket gör att breda kylflänsar inte är aktuellt. Men har man PIB-kylaren som jag är det förstås inga problem.