Permalänk
Medlem

inget comhem längre (poseidon i gbg)

Jaha... så "Framtidenkoncernens bostadsbolag, Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och HjällboBostaden, har idag beslutat att säga upp avtalet om leverans av kabel-tv, bredband- och telefonitjänster. Avtalet löper ut vid årsskiftet."

Toppen. De skall alltså bestämma sig för det billigaste alternativet, samt lyckas dra ett helt nytt nät för kabeltv och bredband på fyra månader??? Det låter för mig som en katastrof som bara väntar på att hända. Eller kan någon med lite insikt i sånt här lugna mig?

/Magnus

PS Sitter jag med 100Mbit den 1 januari är jag helnöjd men mer troligt verkar vara 0Mbit

Permalänk
Medlem

Jaha?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Jag håller med dig Timbero, det är totalt absurt att omförhandla avtalet med en annan Triple Play-leverantör (TV, Telefoni samt Bredband. Om de nu väljer Tele2Visions paketlösning kommer jag banne mig att flytta från lägenheten. Tele2Vision paketlösningar för internet och digital-tv är banne mig det sämsta jag upplevt. Konstanta bildstörningar, hör och häpna inget fungerande digitalt basutbut (SVT + TV4) och så vidare. Listan kan i princip göras lång som helst. Det skulle inte alls förvåna mig om Poseidons/Framtidenkoncernens styrelse går med på ett avtal med Tele2Vision gällande Triple Play-lösningen. Underligt nog finns det inte svar på varför de valt att säga upp avtalat, bara att en ny leverantör eventuellt kommer att ta över drift och underhåll. Jäkligt kul för oss som har Com Hems "combo-paket"

Det enda alternativet till Com Hem är i så fall Canal Digital via kabel-tv som har ett bra utbud av tv-kanaler, snarlikt Com Hems.

Visa signatur

Daily

Permalänk

Re: inget comhem längre (poseidon i gbg)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero
Jaha... så "Framtidenkoncernens bostadsbolag, Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och HjällboBostaden, har idag beslutat att säga upp avtalet om leverans av kabel-tv, bredband- och telefonitjänster. Avtalet löper ut vid årsskiftet."

Toppen. De skall alltså bestämma sig för det billigaste alternativet, samt lyckas dra ett helt nytt nät för kabeltv och bredband på fyra månader??? Det låter för mig som en katastrof som bara väntar på att hända. Eller kan någon med lite insikt i sånt här lugna mig?

/Magnus

PS Sitter jag med 100Mbit den 1 januari är jag helnöjd men mer troligt verkar vara 0Mbit

Men skojja med mig??!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? VA I HELVETE!!!

Sitter ju för helvete med telefoni, kabeltv och internet med Comhem. Tack så jävla mycket fittframtiden.

Edit: Kan tillägga att de ska förhandla fram ett nytt avtal med någon. Det kan alltså bli comhem även i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: inget comhem längre (poseidon i gbg)

Ja, jag hoppas också att vi får behålla comhem. Sitter också med hela paketet. Det verkar vara lite dålig tajming att säga upp avtalet med så här kort varsel. Varför väntar de inte och ser hur fiberprojektet i Kortedala faller ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Men skojja med mig??!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? VA I HELVETE!!!

Sitter ju för helvete med telefoni, kabeltv och internet med Comhem. Tack så jävla mycket fittframtiden.

Edit: Kan tillägga att de ska förhandla fram ett nytt avtal med någon. Det kan alltså bli comhem även i fortsättningen.

Permalänk

Frågan är om inte de sätter press på Comhem att sänka priserna?! Aja, vi får se i oktober

Permalänk
Medlem

Observera att detta endast gäller för nyupphandling av leverantör och säger egentligen inte att comhem inte tar hem avtalet igen precis som frostfield sagt. Dessa fastighetsbolag vore jävligt dum om de bytte leverantör nu. Detta bero troligen mest på att de vill pressa anslutningsavtals och serviceavtalskostnaderna hos comhem. Kundernas slutpris kommer knappast förändras.

Om de förhandlar om fiber så visst blir nog många nöjd men hur går det för Ada 80 som bara har en vanlig analog tv och inga planer för digitalt? Går ej att sända analogt via fiber direkt. Byter de till en annan kabeltvleverantör finns det egentligen ingen konkurrent i Sverige.

Timbero: Fastighetsnäten ägs inte av comhem så de behöver ju inte dra om mer än 50% av koaxnätet om de byter kabeltvleverantör

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

hoppas ni får Bredbandsbolaget då...
Har tele, bredband och TV från dom. Funkar klockrent allting!
Hade comhems digitaltv ett tag... jämför man BBB och CH så är det som natt och dag.

Bredband och Tele kostar 160:-/mån och TV 199:-/ mån just nu. Helt ok

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keso_ebola
hoppas ni får Bredbandsbolaget då...
Har tele, bredband och TV från dom. Funkar klockrent allting!
Hade comhems digitaltv ett tag... jämför man BBB och CH så är det som natt och dag.

Bredband och Tele kostar 160:-/mån och TV 199:-/ mån just nu. Helt ok

Samma här. Har dock problem med routing. Modemet som medföljde Webstar verkar låst eller något. Går inte att skicka internet till flera datorer samtidigt :S Tips?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Samma här. Har dock problem med routing. Modemet som medföljde Webstar verkar låst eller något. Går inte att skicka internet till flera datorer samtidigt :S Tips?

"Modemet som medföljde Webstar" Webstar ÄR modemet. Och ska du ha fler datorer ansluta kan du använda en router bakom modemet...

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gekko
"Modemet som medföljde Webstar" Webstar ÄR modemet. Och ska du ha fler datorer ansluta kan du använda en router bakom modemet...

Jag vet, var lite väl snabb på tangenterna. Menar naturligtvis: Modemet Webstar! Kanske glömde av att nämna att en router redan är inkopplad, D-Link DI-624. Bakom modemet? Nu hänger jag inte med riktigt? Måste ju koppla Väggkontakt -> Modem -> Router -> Datorer. Men det händer inte mycket. Går bara att surfa på en dator.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle jubla om jag slapp Com Hem vill inte ha något med dom att göra. Jag menar så länge dom inte sänder TV3 och Kanal5 digitalt kan dom inte betraktas som seriösa.
I våran förening har vi 100 mbit/s bredband och telefon för 150:- per månad via Bredbandsbolaget. Det går även att få digitaltv till ett bra pris. Kan knappast bli så mycket bättre. Iofs är inte ip telefoni lika stabilt som ett vanligt teleabonnemang men jag har mobilen också om det skulle skita sig helt.

Permalänk
Medlem

Comhem är ett j*vla skitbolag. Dyra som skam för bredband. Visst de funkar i vått och torrt. Jag flyttade till en poseidonlägenhet i Juli och jag hoppas verkligen att de byter leverantör. 8 Mbit för 389 tycker jag är skamligt dyrt iaf. Men de är väldigt pigga på att man skall låsa upp sig i ett år eller två.

Nej tack till ComHem och välkommen till mig fiber...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElToro
Comhem är ett j*vla skitbolag. Dyra som skam för bredband. Visst de funkar i vått och torrt. Jag flyttade till en poseidonlägenhet i Juli och jag hoppas verkligen att de byter leverantör. 8 Mbit för 389 tycker jag är skamligt dyrt iaf. Men de är väldigt pigga på att man skall låsa upp sig i ett år eller två.

Nej tack till ComHem och välkommen till mig fiber...

Eftersom att jag inte bor i kortedala så hoppas jag verkligen att Poseidon fortsätter med Comhem. Jag vill nämligen kunna betala lite extra för att få 100 MBit nu istället för att vänta ett år på att Poseidon ska bestämma sig om de ska bygga ut fiber till hela komunen plus ytterligare 5 år för att bygga klart skiten.

Permalänk
Medlem

Jag tror de har gjort ca 50 lägenheter om dagen i Kortedala...testa att ta 70000/50...

Det är klart det går fortare om de skall göra alla men ändå...

För det andra så kommer det säkert inte bli några 100 Mbit med Comhem...säkert 24/8 eller nåt annat värdelöst...

Permalänk
Medlem

Nu har jag upptäckt ett nytt problem. När en dator i hushållet är igång fungerar det bra. Men när en annan dator som också är inkopplad till routern startas upp så kopplas internet bort på båda datorerna. Skumt som fan, börjar bli riktigt grinig på det här nu! Ingen som har en bra lösning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Nu har jag upptäckt ett nytt problem. När en dator i hushållet är igång fungerar det bra. Men när en annan dator som också är inkopplad till routern startas upp så kopplas internet bort på båda datorerna. Skumt som fan, börjar bli riktigt grinig på det här nu! Ingen som har en bra lösning?

Gör en egen tråd om det?

Jag är inte så insatta i det här med bredbands bolag hit och dit. Vad menas igentligen med detta? Jag har bara Comhem bredban och kommer jag påverkas negativt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Angående COMHEM... jag drog iväg ett mail till Poseidon-ansvarig-för-upphandlingen som sitter på kontoret i angered och tyckte att dom skulle kolla på BBB. han svarade något i stil med "Vi håller på med upphandling på tv, bredband och telefoni. *blaha* och förstod nog inte alls vad jag menade med mitt mail. tror inte han förstod så mycket alls faktiskt.

Men kan inte typ alla som bor i ett Poseidon hus dra iväg ett mail till ansvarig hos Poseidon och be dom höra vad Bredbandsbolaget har att erbjuda? vore ju sweet med 100mbs fiber istället för 8mbs koax :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni kan sannolik glömma B2 i detta samband, känns inte sannolikt att ett bostadsbolag dumpar befintlig infrastruktur och utrustning när de redan har ett komplett system.

Länge leve DOCSIS

Permalänk
Medlem

Intenso:

Nä de lär ej slänga ut befintlig infrastruktur och dessutom vill vissa inte ha annat än analogtv vilket blir problem om de endast kör fiber.

Poseidon osv skiter nog fullständigt i vad slutkundpriset är för er tyvärr. Det är vad installation och service kostar för dem själva de bryr sig om. Tro inget annat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det är inget problem what so ever att köra analogt via fiber samtidigt som man har ett digitalt utbud om man nu skulle vilja ha det.

Permalänk
Medlem

Nä sa aldrig att det var omöjligt för comhem skickar både analogt och digitalt i en stor del av sitt nät via fiber men en ren fiber/LANleverantör skall ju få ut tjänsterna hos slutkunden på något vis, isf skall varje lägenhet ha liknande en lexcomlösning vilket jag tror är ganska så dyrt.

http://www.alcadon.se/Produkter_Kabelsystem_LexComHome.htm

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det finns ett flertal lösningar på det där, men det behöver inte se ut så och det behöver inte bli så dyrt heller för den delen.

Permalänk
Medlem

fan, stannade upp i porten idag när jag skulle gå ut och läste vad som satt på våran anslagstavla och mycket riktigt så har jag samma j*vla lapp hängades där oxå - den om att dom har sagt upp avtalet med comhem och att dom ska göra upphandling på nytt...

så då undrar jag:
* vilka andra alternativ/företag leverar triple play via koax-nätet?
* vilka respektive hastigheter leverar dessa nu och kommer några av dessa hoppa på nya docsis3 tåget?
* inte fan finns det väl en chans att snåla familjebostäder bestämmer sig för att dra in fiber till hyreslägenheter, eller?

sitter här och halv-sörjer att jag kanske tvingas behålla mitt "kassa" 24/1 adsl-tjänst...

skulle vara grymt tacksam om någon kunde fylla ut mina kunskapsluckor (ja inte alla för så mycket tid har ingen över - men kanske de ovanstående iaf).

//skrock

Permalänk
Medlem

* vilka andra alternativ/företag leverar triple play via koax-nätet?
Möjligen kabelvision (vettigaste leverantören efter comhem då de köpte upp upc) men deras tjänst lär suga fint, har max 512kbit på bredband i dagsläget. Troligen lär Kabelvision köra på docsis 3.0 men om kanske 2-3år då alla andra leverantörer ser det som stabilt.

Knappast lär de dra in fiber... tyvärr.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ja nu är det ju oktober... nån som hört några rykten om vi får behålla comhem, eller om det blir en ny leverantör?

Permalänk
Medlem

Ja några nya rykten?
Skulle själv vilja få fiber till årsskiftet men som ni skriver så verkar de omöjligt att dom hinner bygga ut fiber till alla lägenheter innan comhems kontraktet utgår.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

Ska titta till anslagstavlan om 5 min Återkommer då!

EDIT: Inget besked här heller

Visa signatur

Permalänk

Här följer en inblick av vad Poseidon har för planer för oss hyresgäster (i Kortedala till att börja med):

http://www.poseidon.goteborg.se/poseidon33/GenericTemplates/N...

Det verkar ju i alla fall vara positivt gällande möjligheten att välja leverantör av tjänsterna (bredband, tv och telefoni), därutöver att internetanslutningen kommer att vara upp till 100 Mbit i båda riktningarna. Jag hoppas själv på att bli ansluten till nätet innan nyår

Visa signatur

Daily

Permalänk
Medlem

öppet FTTH nät! trevligt .. sama som svebo och fambo bygger i sthlm ...

Visa signatur

Nätverksnörd