Blir galen av att inte vara systemadministratör!

Permalänk
Medlem

Blir galen av att inte vara systemadministratör!

Jag är en inbitien Windowsanvändare som tycker det är riktigt kul med Linux. En sak som dock stör mig extremt mycket är att jag inte är administratör på min egen dator. Att behöva logga in som superuser stup i kvarten gör mig galen. Att inte kunna flytta filer mellan mappar i filbläddraren är också extremt irriterande.

Snälla, hur gör jag för att ge min användare fulla rättigheter, vill inte behöva logga in som root längre i terminalen så fort jag ska flytta en fil från en mapp till en annan.

Kör Mandriva 2007.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan flytta en fil från en mapp till en annan har du satt riktigt fel rättigheter.

Testa

man chown

man chmod

Permalänk
Medlem

byt till ett sudosystem eller kör sudo från din användare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

logga in som root i X ...?

Permalänk
Inaktiv

Sudo är ett bra alternativ. Det finns flera anledningar till att det finns ett separat administratörskonto...

Permalänk
Medlem

gör som jag när jag skall köra rilblädraren son su;
sudo nutilus (jag kör ubuntu med gnome)

och om du undrar varför det är så finns en ganska lätt förklaring... maskar... blir den ham mapp infekterad av en mask har den där med svårt att sprida sig till mappa som inte du är "ägare" till. (jag har säkert fel men men...) och det finns en annan anledning, så att man vet att man är ute och pillar på en del av filsystemet som om man inte vet vad man gör kan skada mjukvaran, ta bort viktiga filer, etc,etc

annar skan du "sudo chown användare:grupp --fil/mapp--"(change owner).

jag var engågn en inbiten windows användare, men jag trötnade på antivirus och shit, och nu tycker jag att ubuntu är 10ggr lättare att använda än windowz..ursäkta windows..
men jag har inte lärt mig allt och kommer förmodligen aldrig häller göra det, för jag har dyselexi, och till råga på allt dåligt minne.....

http://www.hmug.org/man/8/chown.php
http://www.hmug.org/man/1/chmod.php

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
byt till ett sudosystem eller kör sudo från din användare.

Om jag kör sudo nu så säger terminalen: "tobbe is not in the sudoers file" Hur lägger jag till mig?

Kan jag ändra rättigheter med chmod så att jag t.ex. kan skriva till min externa hårddisk? Har fixat till det som jag vill ha det i /etc/fstab men jag kan ändå inte skriva till disken men jag förmodar att root kan det :/

Permalänk
Medlem

Skriv i en terminal

man sudo

Manulerna som finns är grymt underskattade.

Men nu är jag snäll, /etc/sudoers

Om du inte orkat läsa manualen i terminalen.

http://www.hmug.org/man/8/sudo.php

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Om jag kör sudo nu så säger terminalen: "tobbe is not in the sudoers file" Hur lägger jag till mig?

Kan jag ändra rättigheter med chmod så att jag t.ex. kan skriva till min externa hårddisk? Har fixat till det som jag vill ha det i /etc/fstab men jag kan ändå inte skriva till disken men jag förmodar att root kan det :/

Använd visudo, se manualen för sudo.

Se till att du har skrivrättigheter till den mapp som disken monteras under.

Permalänk
Medlem

Gah, jag har inte rättigheter att ändra rättigheterna. Orkar inte detta ikväll, får se om jag klarar lösa det imorron annars lär ni se mer frågor från mig här Tack för hjälpförsöken

Permalänk
Medlem

chowna' dom grejorna som du vill leka med (dock inte i /etc och sånt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Gah, jag har inte rättigheter att ändra rättigheterna. Orkar inte detta ikväll, får se om jag klarar lösa det imorron annars lär ni se mer frågor från mig här Tack för hjälpförsöken

Om någon annan än du äger mappen/filen måste ju root ändra ägaren, annars finns det ju ingen mening med olika ägare.

Samma med rättigheter.

Permalänk
Medlem

En anledning till att du som vanlig användare inte kan kopiera filer mellan kataloger brukar vara att det inte är en bra idé att flytta filer i den katalog som är skyddad.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Det är det som är grejen med linux
Vill du skriva till andra hårddiskar går det och fixa i /ets/fstab
Men system mappar bör du inte komma åt för du installerar väl inte nya program helatin?`

Permalänk
Medlem

Du kan du göra som Gego säger och köra "sudo nautilus" i en terminal.
Men det är bättre att göra det hela i en terminal istället tycker jag. Går mycket snabbare.

Flytta fil:
sudo mv filnamn /dit/den/ska

Kopiera:
sudo cp filnamn /dit/den/ska

osv osv. Alltså sätter du "sudo" framför kommandot för att göra det som root. Är likadant med alla kommandon.
Du måste ändå lära dig terminalen nån gång om du ska köra linux

EDIT: hmm du körde visst mandriva. Vet inte om mandriva har sudo från början.
Annars får du skriva bara "su" och trycka enter. Då frågar den efter rootlösen.
Sen är det bara att skriva kommandona som vanligt, utan sudo framför, för du är inloggad som root i den terminalen då.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

sudo finns i mandriva, men man måste lägga till sin användare i sudoers innan man kan göra nånting

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknanade problem. Jag verkar förlora äganderätten på mappar jag skapar. T.om i min egen hemkatalog. T.ex om jag ska FTP'a ner en katalog med Mp3. Då skapas mappen och sen får jag permission denied när den ska lägga filerna i mappen.

Händer både i hemkatalogen och i /media/hda5 som jag har grejsat med från fstab som ser ut som följer:

/dev/hda5 /media/hda5 vfat defaults,utf8,umask=007,gid=1000,uid=1000 0 1

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte vad du gör som kräver root-rättigheter så ofta? Visst, installerar man program så krävs det, men för normalt användande så räcker det att vara vanlig användare. Jag är aldrig inne som root, nästan. Det är så det är tänkt. Man kanske är root 5% av tiden och då endast man installerar program eller formaterar, eller nåt sånt. I windows så installerar jag inte program hela tiden, eller formaterar hela tiden.

Det låter nästan som du använder linux på ett felaktigt sätt? Hur använder du datorn? Katalogerna som finns, ska inte flyttas. De ska ligga där de ligger.