Permalänk

Villken dist på server?

Hejsan alla otroligt glada Linuxsusers!

Jag har tittat runt i lite olika forum, men blir inte riktigt klok på det hela. Det är så att jag och ett gäng polare har satt ihop en server vi ska ställa upp hos en lokal internetleverantör som sponstrar oss med serverutrymme och bandbredd. På denna server kommer vi att ha ventrilo, 2x counter-strike, stepmania och cod2 server helst.

Servern består av en amd 3500+, 2x 512 twinmos ddr2 ramminnen, och en 120 gig hårdisk.

Vad ska vi välja för enkel dist, som vi samtidigt kan få ut maximal prestanda ur, och är det möjligt att köra allt detta på en server?

Jag vill understryka att vi är nybörjare, men vi vill fortfarande få utt bästa möjliga ur vårt bygge. Är det någon som dessutom är villig att erbjuda support över msn eller irc, är vi enormt tacksamma.

Tack på förhand
//David

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.
Scooter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Kolla in min tråd om vilken dist som är bäst för servrar. Jag skulle vilja säga Debian Sarge med några nyare paket.

Permalänk
Medlem

Slackware tycker jag. Enkelt att sköta om och rullar på fint. Det kör dock med linux 2.4 default, men man kan välja en 2.6 kärna i installationen.
Förstår egentligen inte varför de inte har 2.4 kärnan som tillval istället. De flesta vill nog ha en 2.6 kärna.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Väldigt individuellt. Sök så hittar du massor av liknande trådar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Väldigt individuellt. Sök så hittar du massor av liknande trådar.

Saken är den att jag som jag tidigare nämde, har sökt, men inte blivit riktigt klok på vad alla har sagt. Dessutom kan det ju inte vara individuellt villken dist som ger bäst prestanda.

Hur är det att köra freeBSD, går det att köra serverprogram anpassade till linux på en freeBSD dist?

Finns det någon väldigt grundlig och bra guide till hur man sätter upp en cs/ventrilo/ftp/ircbot/stepmania -server?

//David

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.
Scooter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Saken är den att jag som jag tidigare nämde, har sökt, men inte blivit riktigt klok på vad alla har sagt. Dessutom kan det ju inte vara individuellt villken dist som ger bäst prestanda.

Hur är det att köra freeBSD, går det att köra serverprogram anpassade till linux på en freeBSD dist?

Finns det någon väldigt grundlig och bra guide till hur man sätter upp en cs/ventrilo/ftp/ircbot/stepmania -server?

//David

Ber om ursäkt. Läste inte så noga.

FreeBSD är ett härligt serveroperativ (notera att FreeBSD är ett eget operativsystem och därmed ingen distribution). Men om du ska använda mycket Linuxbinärer kan det bli betydligt enklare att använda valfri Linux distribution. Jag säger inte att det är omöjligt att få igång allt i FreeBSD, men det kan bli rejält mycket knepigare.

Lite hjälp på vägen dock.

FTP server i FreeBSD:

http://www.freebsd.se/article.php?story=20020529233910428

Finns andra guider och program, men orkar inte luska upp dem nu.

CS-server i FreeBSD:

http://www.freakforum.nu/forum/archive/index.php/t-18309.html

http://bsdvault.net/sections.php?op=viewarticle&artid=114

Varsågod.

Permalänk
Medlem

slackware 11.0, t3h dist

Visa signatur

ubuntu 16.04