PCI-Express 2.0 är nära

Permalänk
Melding Plague

PCI-Express 2.0 är nära

PCI Special Interest Group, eller PCI-SIG, släppte igår revision 2.0 för sina medlemmar att kommentera. Efter 60 dagar kommer specifikationen fastslås om inte för stora ändringar har föreslagits av medlemmarna.

Läs nyheten: PCI-Express 2.0 är nära

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det vore ju skönt att slippa extra strömkablar till grafikkorten nästa gång det blir uppgradering.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

ja det suger med kablar
det bästa var väl när dom kom på runda ide kablar?
tog det 20 år att uppfinna det eller

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd

ha runda ide kablar? sata istheshit ide är extremt förlegat speciellt alla optiska enheter som fortfarande tror att ide är hett

Permalänk
Medlem

rocket:
Visst, IDE (PATA) är gammalt, men kabeltillverkarna kunde väl inte göra så mycket åt saken än att göra runda kablar?

Gigatransfers?
Om 5 GT/s ~ 40 Gbit/s, så är väl GT ~ GB?
Hur "~" är det?

Permalänk
Medlem

Kommer denna PCI-Express 2.0 vara bakåtkompatibel med 1.0 kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre
Kommer denna PCI-Express 2.0 vara bakåtkompatibel med 1.0 kort?

Citat:

Q5: Then PCIe 2.0 must be backward compatible with PCIe 1.1 and 1.0?
A5: Yes. The PCIe Base 2.0 specification supports both the 2.5GT/s and 5GT/s signaling technologies. A device designed to the PCIe Base 2.0 specification may support 2.5GT/s, 5GT/s or both. However, a device designed to operate specifically at 5GT/s must also support 2.5GT/s signaling. The PCIe Base specification covers chip-to-chip topologies on the system board. For I/O extensibility across PCIe connectors, the Card Electromechanical (CEM) and ExpressModule™ specifications will also need to be updated, but this work will not impact mechanical compatibility of the slots, cards or modules. Currently, the PCI-SIG is defining the PCIe CEM 2.0 specification which has been released to members for review at v0.5. There are currently no plans to adapt the PCIe Mini CEM specification for the faster bit rate as the market need has not yet materialized.

http://www.pcisig.com/news_room/faqs/pcie2.0_faq/

Permalänk
Medlem

Är inte redan PCIe-bussen mycket snabbare än vad de snabbaste grafikkorten klarar av?

Permalänk
Avstängd

Låter bra de här.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

300watt!!!! kan dom inte satsa på stråmsnålare grafikort i stället

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

Nej!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
300watt!!!! kan dom inte satsa på stråmsnålare grafikort i stället

Ser inget problem i att porten klarar att ge ut mycket effekt, känns inte som att det skadar oss konsumenter på något sätt.

Vill man ha ett strömsnålt grafikkort kan man köpa det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är inte redan PCIe-bussen mycket snabbare än vad de snabbaste grafikkorten klarar av?

Om jag har förstått det rätt så blir det ju lite problem när man ska köra kort i SLI/CF p.g.a bussen är för liten.

Flame mig inte nu om jag har fel!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är inte redan PCIe-bussen mycket snabbare än vad de snabbaste grafikkorten klarar av?

Jo men den klarar ~300Watt som inte nuvarande PCIE klarar. Sen skadar det väl inte med snabbare buss heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Ser inget problem i att porten klarar att ge ut mycket effekt, känns inte som att det skadar oss konsumenter på något sätt.

Vill man ha ett strömsnålt grafikkort kan man köpa det.

Det förutsätter förstås att man kan det...
Om de tillåts tillverka monster så tror jag att det kommer påverka alla modeller.

Permalänk
Medlem

och när kan man vänta sig att detta finns som standard?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo men den klarar ~300Watt som inte nuvarande PCIE klarar. Sen skadar det väl inte med snabbare buss heller.

Men meningsfullt att behöva dra 300W genom moderkortet... Har hellre en sladd som idag och sparar in på de onödiga kontakterna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jag har också förstått de så att inget grafikkort använder ens i närheten av vad PCIE klarar, är de inte så?

skönt att slippa extra strömkablar iaf!

Permalänk

Så om jag t.ex. köper ett 7900GT eller liknande idag, kommer jag kunna köra samma kort på PCI 2.0 när det släpps?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Inaktiv

att den ger mera ström kommer nog bli den stora skillnaden... Man skulle ju kunna göra ett 7950GX2 i 8X hastighet, ändå tror jag det hade gått fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är inte redan PCIe-bussen mycket snabbare än vad de snabbaste grafikkorten klarar av?

Nope hela anledningen till att SLI använder en intern brygga och Crossfire sin kabel är att det finns för lite bandbredd.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Nope hela anledningen till att SLI använder en intern brygga och Crossfire sin kabel är att det finns för lite bandbredd.

Han kanske menar singel korten inte CF och SLi

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

agp x8 använndes aldrig fullt ut inte 4 heller, pci-x är jäkligt överskattat. Känns som den mest onödiga uppgraderingen på länge. Det är ingen skillnad alls på identiska system med agp och pci-x där enda skillnaden är just porten.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Nope hela anledningen till att SLI använder en intern brygga och Crossfire sin kabel är att det finns för lite bandbredd.

Så det är därför man tappar sådär en 10% prestanda när man går från 16x till 2x på de flesta medelklasskort?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att man måste skaffa nytt moderkort om man ska köpa ett graffe som har PCI-E 2 om något år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Så det är därför man tappar sådär en 10% prestanda när man går från 16x till 2x på de flesta medelklasskort?

Aaah ungefär så. 8x räcker gott och väl till ett singlekort. Men desto mer avancerat kort desto mer bandbredd behöver det ju så.

I tester där man inte använder crossfire dongle eller SLI brygga tappar man 10-40% beroende på spel iaf. Så nån bandbreddsförlust måste det ju ligga i PCIE gränsnsittet.

Men det jag pratar om är alltså multi GPU, inte om ett single kort.

http://www.hexus.net/content/item.php?item=6683&page=6

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Den största anledningen till att uppgradera är väll i så fall om dom kommer fixa lägre litencer med den nya PCI-X 2.0. Det var ju pga. höga respons tider som creative valde att använda vanlig PCI till sitt X-FI kort om jag inte missminner mig

Permalänk
Medlem

Kan alla som skrev PCI-X men menade PCI-e ändra det?