Direct X 10-kompatibla spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarMan Hollow
Kolla in detta:

http://img130.imageshack.us/img130/4319/22lx11cd.jpg

Så bilden på Swec e BULL!

Flighsimulator X finns ute i butik och bilden där är från DX9 versionen och finns faktiskt på kartongen. Vilket är kontigt om det är en konceptbild tycker jag.

Konstighet nr2. är att på kartongen nämner de inte ens DX10 support.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
tror inte DX10 kommer revolutionera ett skit. MS har hypat upp något som till slut bara visar sig vara ett försäljningsknep för ett nytt operativsystem.

känns som DX9 inte ens utnyttjas till fullo så hur ska de då kunna få användning av DX10. kommer bli en och annan detalj som möjligtvis blir lite snyggare...

läste idag att Vista kräver ungefär 10-15% mer av hårdvaran när man spelar än XP gör så det kommer krävas ena jävla dundermaskiner för att ens kunna få uppleva någonsomhelst förbättringi Vista/DX10...

Saken är den att i och med DirectX 10 så öppnar man portar till bättre sätt att bygga grafik från mjukvara till hårdvara, DirectX är den funktion som gör de flesta spel möjliga idag. I DirectX 10 ligger möjligheten att göra morgondagens spel snyggare och mindre resurskrävande. Men att möjligheten finns betyder inte att utvecklare kommer att använda den till fullo, men det kommer bli enklare att göra snyggare saker än vad det har varit i Dx9.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
läste idag att Vista kräver ungefär 10-15% mer av hårdvaran när man spelar än XP gör så det kommer krävas ena jävla dundermaskiner för att ens kunna få uppleva någonsomhelst förbättringi Vista/DX10...

Eh, har du hängt med i datautvecklingen de senaste tio åren? Var inte orolig för datakraften säger jag bara...

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
tror inte DX10 kommer revolutionera ett skit. MS har hypat upp något som till slut bara visar sig vara ett försäljningsknep för ett nytt operativsystem.

känns som DX9 inte ens utnyttjas till fullo så hur ska de då kunna få användning av DX10. kommer bli en och annan detalj som möjligtvis blir lite snyggare...

läste idag att Vista kräver ungefär 10-15% mer av hårdvaran när man spelar än XP gör så det kommer krävas ena jävla dundermaskiner för att ens kunna få uppleva någonsomhelst förbättringi Vista/DX10...

Källa?
Kom inte med en massa tester som baserar sig på beta-drivrutiner osv.

DX10 ger spelutvecklare nyare funktioner. Spelar ingen roll om DX9 inte används fullt ut, fler funktioner är fortfarande alltid välkommet. Och DX9 funktionerna går ju fortfarande att använda.

Tidigare DX versioner har lett till nya möjligheter, rätt magstarkt att tro att DX10 skulle vara annorlunda. Och med tanke på den information som redan kommigt ut med det kan man med säkerhet säga att du har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
tror inte DX10 kommer revolutionera ett skit. MS har hypat upp något som till slut bara visar sig vara ett försäljningsknep för ett nytt operativsystem.

känns som DX9 inte ens utnyttjas till fullo så hur ska de då kunna få användning av DX10. kommer bli en och annan detalj som möjligtvis blir lite snyggare...

läste idag att Vista kräver ungefär 10-15% mer av hårdvaran när man spelar än XP gör så det kommer krävas ena jävla dundermaskiner för att ens kunna få uppleva någonsomhelst förbättringi Vista/DX10...

Ännu en som klagar på dig

DX10 är till största delen nya funktioner och förbättringar av existerande för att få bättre prestanda ur dem.

När det gäller Vista så är det faktiskt så att dessa 10-15% som är just nu skillnaden beror med största sannolikhet på dåliga drivrutiner och spel optimerade för Xp.

För om man går tillbaka till när Xp släpptes så var det också "Ett nytt onödigt krävande OS från MS" så förlåt mig för att jag inte tar ditt ord på att Vista drar såpass mycket mer.

Sen är det så att Aero drar ganska mycket och överlag går det åt mer minne för Vista men det gör det alltid för nya OS även Mac OS eller Linux.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Om Xp drar 10% av din totala datorkraft skulle alltså Vista dra 11%, big deal liksom. De kan vinna flera hundra procent prestanda på optimerade algoritmer. Dessutom drar inte XP 10% av din totala datorkraft utan mer åt 1% när du spelar och då skulle alltså vista dra 1,1 - 1,2%

Snart borde det vara dags för lite nytänkande istället för att finslipa på gamla metoder. Ungefär som att gå från VHS till DVD så skulle man kanske kunna lämna vertexar med texturer på bakom sig. Dessutom borde fysik vara helt inprogrammerat i DX tycker jag för i de flesta spel vill man ha fysik som beter sig som i verkligheten och då är det onödigt att varje spel behöver koda detta separat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Dessutom borde fysik vara helt inprogrammerat i DX tycker jag för i de flesta spel vill man ha fysik som beter sig som i verkligheten och då är det onödigt att varje spel behöver koda detta separat.

Såvitt jag vet ska havok (fysikmotor) byggas in i DX10.