Permalänk
Medlem

Filsystem på USB-disk?

buff! ja vilket är vettigast till disken jag beställt, nån poäng alls med att köra på EXT3 eller annat med sånt?

antar att jag inte har nytta alls av journalen på en disk som inte monteras och är med på uppstarten i vanlig ordning, eller?

nått som funkar på alla sorter vore ju bra, men NFS+ funkar la inte med Linux, och EXT funkar i Windows med lite hjälp, men om Mac hittade jag inget..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Re: Filsystem på USB-disk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
antar att jag inte har nytta alls av journalen på en disk som inte monteras och är med på uppstarten i vanlig ordning, eller?

Jo det ska den ju vara. Min är i varje fall det, det beror väl på om du lägger in den i fstaben eller ej. Själv kör jag EXT3 på min men det är väl smaksak, lite för och nackdelar.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

GNU/Linux: ext3, fat
Windows: ntfs, ext3, fat
OSX: HFS+, fat

Obs: bara ett urval av filsystem som systemen klarar.

Alla läser som sagt fat, så jag skulle rekomendera det på en usb-disk. Men giet vis har alla för och nackdelar.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Man kan ha två partitioner. En fat och en ext3 eller liknande. På fat-partitionen lägger du windowsdrivare för ext3 och använder ext3-partitionen till dina filer. På så vis kan du komma åt minnet från de flesta datorer samt att du inte begränsas av det dåliga filsystemet fat där man inte kan ha stora filer.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Filsystem på USB-disk?

FAT går ju bort av sin otrevliga filstorleksgräns tyvärr. EXT kan jag ju komma åt från Windows om det nu behövs. Mäcen vart värre..

/ haha, HFS hetter det ju ja, inte NFS (Need for speed) vore kanske ett bra namn på ett filsystem iof.. konstigt att mina googlingar gick åt pipsvängen..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Jo det ska den ju vara. Min är i varje fall det, det beror väl på om du lägger in den i fstaben eller ej. Själv kör jag EXT3 på min men det är väl smaksak, lite för och nackdelar.

jo det var ju sant, tänkte inte på det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Filsystem på USB-disk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
EXT kan jag ju komma åt från Windows om det nu behövs. Mäcen vart värre..

http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/

Permalänk
Medlem

aha, sedär.

verkar vara mycket problem med ännu, men bättre än inget. ext it is then.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Filsystem på USB-disk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
FAT går ju bort av sin otrevliga filstorleksgräns tyvärr. EXT kan jag ju komma åt från Windows om det nu behövs. Mäcen vart värre..

/ haha, HFS hetter det ju ja, inte NFS (Need for speed) vore kanske ett bra namn på ett filsystem iof.. konstigt att mina googlingar gick åt pipsvängen..

jo det var ju sant, tänkte inte på det.

NFS är Net File System och används av Linux och övriga *nix-OS för att dela kataloger över LAN.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Filsystem på USB-disk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
NFS är Net File System och används av Linux och övriga *nix-OS för att dela kataloger över LAN.

NFS - Network File System.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Vad skall du använda den till? Hur stor är den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
NFS - Network File System.

kommer jag inte riktigt överens med, fast sambatjafset funkar ju, men inte med Windowsdatorn givetvis. udda..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Vad skall du använda den till? Hur stor är den?

mest backup av diverse websidor och grafik, så filrättigheter och liknade är ju inte så intressant egentligen, liksom 4GB-gränsen. men det kan ju vara bra att kunna spara större grejjer också ändå för annat.

320, verkade vara det mest prisvärda just nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Går UDF att använda på en disk? det stöds ju av alla operativsystem som default... vore ju perfekt

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kommer jag inte riktigt överens med, fast sambatjafset funkar ju, men inte med Windowsdatorn givetvis. udda..

mest backup av diverse websidor och grafik, så filrättigheter och liknade är ju inte så intressant egentligen, liksom 4GB-gränsen. men det kan ju vara bra att kunna spara större grejjer också ändå för annat.

320, verkade vara det mest prisvärda just nu.

Har du tänkt att flyta den mellan olika operativsystem? isf Bör du ta FAT32.
BRA länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
Går UDF att använda på en disk? det stöds ju av alla operativsystem som default... vore ju perfekt

det verkar mest vara för optiska grejer. fast det verkar ju funka med REV-diskar också så.. (?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Har du tänkt att flyta den mellan olika operativsystem? isf Bör du ta FAT32.
BRA länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems

japp, fast jag harvar mest på Linux så jag gjorde en liten FAT32 på 60 och resten med EXT3. ska bli kul att se om filrättigheterna håller sig som jag ställt dem nu..

/föresten, om nån har nått att säga om olika disklabels så vore det kul. tog DOS eftersom det var standard men..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint