Permalänk
Medlem

Otroligt seg slackware-burk

Har en server står o tuggar med otroligt lätta arbetsuppgifter, den innehåller två stycken experiment-sidor jag jobbar med för att utveckla mina kunskaper i php.
Det enda jag har lagt in på maskinen är php och mysql, såklart under apache.

Grejen är att den är skitseg dygnet runt, 24/7. Att ladda en html-sida som endast innehåller texten "hej" kan ta 10 sekunder, att logga in via SSH kan ta 1-3 minuter eftersom den är skitseg på att visa och ta emot information.
Att bläddra runt i ssh-läge är också otroligt segt, skriver man ett kommando och trycker enter, får man vänta en liten stund innan den visar informationen, otroligt enerverande!

Hårdvaran på maskinen kan knappast vara ett problem, en AMD Thunderbird på 1.2GHz, 768MB ram, någon standard 7200rpm-ide, inte så mycket mer.
Sitter för övrig på 100mbit mot maskinen eftersom den sitter lokalt här.

Något annat jag tycker är "irriterande" är att enligt 'top' och 'ps -a' finns det inget som drar kraft.. alltid minst 95% av processorn som inte används, oftast är det 98-99% idle. Den svarar dessutom alltid på ping runt 10-15ms, oavsett hur mkt den laggar när man använder den, enerverande.

Någon som kan komma med lite hjälp om vad man kan felsöka?
Temps osv på processor mm är ok, det har jag kollat.

Tips och hintar på hur jag kan fortsätta felsöka uppskattas!

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Verkar som det är något med linan ändå kanske. Nätverkskortet som är något strul med?

Permalänk
Medlem

Jo låter ju nätverksrelaterat.

Gör en /sbin/ifconfig och se om du har mycket errors, dropped, overruns eller framefel.

//C

EDIT: Kom på att jag varit med om samma sak en gång. Det var när jag använde en switch/hub och råkade koppla in en burk på en port som var delad med cross-over-porten.

Permalänk
Medlem

Just nu har den en uptime på 57 dagar, så snurrat ett litet tag iaf, om något är galet på nätverket borde det ju synas nu.

/sbin/ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr *
inet addr:* Bcast:* Mask:*
UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:564931 errors:71 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:617626 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:96131834 (91.6 Mb) TX bytes:239577971 (228.4 Mb)
Interrupt:5 Base address:0x5000

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:397789 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:397789 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:320278914 (305.4 Mb) TX bytes:320278914 (305.4 Mb)

Det verkar väl inte vara något galet där... eller?
Den sitter på en dhpc-adsl adress från bredbandsbolaget, mot modemet, inget switch eller dylikt ivägen. Sitter flertal datorer på en annan port på modemet via en trådlös router och ingen av dem har problem mot nätet, och som sagt, den pingar fint både inifrån och utifrån.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Hur ser din /etc/hosts ut?
Har man konstigheter där så kan burken bli hur seg som helst.

Permalänk

Prova att tvinga nätverkskortet till halv duplex. Full duplex kan ibland ge fel som gör att nätverket blir enormt segt. Dock kanske riktigt så segt du beskriver.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ingen anning om varför dessa saker finns i configen, döpt servern till fanskap2 i slack-installationsfasen, men aldrig rört filen "hosts".
Här är iaf innehållet:
# For loopbacking.
127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 fanskap2.fanskap2.mine.nu fanskap2
127.0.0.1 fanskap2
# End of hosts.

Är det dom 2 sista som kukar ur den? Inte direkt så att jag kan se ett syfte med dom.

Dr.Slizer: Provat halv duplex, även provat 10mbit via cat3 istället för att se om det gjorde någon skillnad, men icke (blev en cat3 kabel då jag endast hade det tillgängligt på rulle när jag började misstänka att kabeln kanske va boven i dramat och inga färdiga kablar till hands ).

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Prova med att lägga till en rad med burkens IP-adress istället för 127.0.0.1 också, typ:
192.168.0.25 fanskap2.fanskap2.mine.nu fanskap2

Permalänk
Medlem

hmm.. detta känner jag igen

helt klart något näverksrelaterat.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat hostsfilen med aktuella IPt, gjorde ingen skillnad, fick för mig att någon av mina dumma ideer i crontab gjort att den hakar sig.. tog bort allt och fortfarande samma sak, så är väl något med nätverket antar jag...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ändra duplex-inställningen?
Luktar som en tänkbar kandidat..

Ex. kan du ju testa med ethtool om du har det installerat:

ethtool -s eth0 speed 100 duplex half autoneg off

Förutom det Masen skriver, så är det väl läge att städa /etc/hosts lite och endast peka 127.0.0.1 mot localhost?

Petitess, men ändå..

Visa signatur

/Oscar

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz, OCZ 4GB CL5-4-4-15, MSI K9A Platinum AMD 580X CrossFire, Sapphire Radeon HD 3870

Permalänk
Medlem

Har varit med om samma sak för länge sedan själv men kan inte påminna mig riktigt om vad det var som strulade då, det var nätverksrelaterat så mycket vet jag iaf, testa med hostfilen där som sades tidigare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD