Permalänk
Medlem

Skrivare (USB eller nätverk?)

Ska snart köpa mej en ny skrivare, vilket kommer ge mej minst problem?
-En usb-skrivare kopplad till en linuxburk som agerar skrivarserver (typ Brother hl-2030)
-En nätverksskrivare kopplad direkt in i switchen (typ Lexmark e120n)

Vi kan bortse från att det första alternativet måste ha en dator påslagen när man skriver ut, för så långt är jag med...

Jag har tänkt mej att kunna skriva ut från både win- och linuxdatorer.

Vilken mjukvara/drivrutiner behövs? Finns den i hyffsat stabil version? Är det svårt att få den att fungera som den ska?

Permalänk
Medlem

Kolla in CUPS

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem

Jag var inne på cups.org men jag tyckte det va svårt att få en överblick... ingen av skrivarna fanns med i deras lista heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quod
Jag var inne på cups.org men jag tyckte det va svårt att få en överblick... ingen av skrivarna fanns med i deras lista heller.

Lexmark E120n använder Raw TCP/IP, inga problem att skriva ut om man bara ha drivrutiner:

http://downloads.lexmark.com/cgi-perl/downloads.cgi?ccs=229:1...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om HP Deskjet 6940. Det är en bläckstråleskrivare som går koppla in på nätverket. Fungerar utmärkt med HPLIP (som använder CUPS). Kostar ca 1800 kr.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Det är nog faktiskt bekvämast med inbyggt printserver, helt ärligt. Kan vara jobbigt att behöva ha en dator igång alltid.

Har själv ett gammalt Kyrocera laser-monster till en Axis 5400. Fungerar bra med CUPS, Samba och allt möjligt.