Permalänk
Medlem

Permission denied

När jag skriver "mkdir hlds_1" för att skapa mappen "hlds_1" i terminalen så får jag meddelandet

"mkdir: cannot create directory `hlds_1': Permission denied"

Vad beror det på?

Tack på förhand!

En sak till, hur gör jag för att slippa logga in när jag startar linux? För jag ska köra en HLDS server på den och är ju ganska opraktiskt att behöva logga in varje gång man startar om server.

Permalänk

det beror på att du inte har rättigheter att skapa en mapp där. var vill du skapa mappen? du kanske måste logga in som root.

Permalänk
Medlem

Hur loggar jag in som root?

Permalänk
Medlem

du skriver su det kan hända att root inte finns då skall du skriva sudo framför kommandot.

Permalänk

Re: Permission denied

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskilajnen
En sak till, hur gör jag för att slippa logga in när jag startar linux? För jag ska köra en HLDS server på den och är ju ganska opraktiskt att behöva logga in varje gång man startar om server.

Man behöver väl inte starta om en server så pass ofta att det är något problem? Att SSHa in på maskinen och dra igång det som behövs dras igång manuellt tar ju oftast inte många minuter.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Okej men hur gör jag en genväg som jag bara dubbelklickar på så startar servern upp?

Permalänk

Du kör väll inte X på en server?

Permalänk
Medlem

alexandersson, vad menar du? Jag har följt brutalcs guide hur man installerar HLDS på linux.

Permalänk

Har du grafiskt gränssnitt på servern? Använder du musen? Eller vad menade du ?

Permalänk
Medlem

Ja jag använder grafiskt gränssnitt.