ssh - hur får man grafisk miljö?

Permalänk

ssh - hur får man grafisk miljö?

försöker komma åt matlab från skolan men kan inte få det i grafisk miljö, vad e felet eller vad kan det vara?

*@*:~$ ssh *@*.se -bash-3.00$ matlab Warning: Unable to open display , MATLAB is starting without a display. You will not be able to display graphics on the screen. Warning: MATLAB is starting without a display, using internal event queue. You will not be able to display graphics on the screen. < M A T L A B > Copyright 1984-2005 The MathWorks, Inc. Version 7.1.0.183 (R14) Service Pack 3 August 02, 2005 To get started, type one of these: helpwin, helpdesk, or demo. For product information, visit www.mathworks.com. >>

testade också detta

*@*:~$ ssh -x *@*.se -bash-3.00$ matlab Warning: Unable to open display , MATLAB is starting without a display. You will not be able to display graphics on the screen. Warning: MATLAB is starting without a display, using internal event queue. You will not be able to display graphics on the screen. < M A T L A B > Copyright 1984-2005 The MathWorks, Inc. Version 7.1.0.183 (R14) Service Pack 3 August 02, 2005 To get started, type one of these: helpwin, helpdesk, or demo. For product information, visit www.mathworks.com. >>

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

-X Enables X11 forwarding.
-x Disables X11 forwarding.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

ssh -Y borde fungera fint.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Det är lite oklart vad du menar, kör du matlab på en egen server som du vill ansluta till när du sitter i skolan? Då måste du även se till att servern är inställd för att kunna köra x11 remote om du inte redan gjort det, fråga mig inte hur man gör det var länge sedan jag hade linux men det handlar om någon ssh konfigurations fil.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

måste fråga en sak. Hur gör man igentligen för att tunnla hela X-servern över ssh? inte bara ett program?

skriver jag ssh -y <IP addres> sen loggar in och skriver tex firefox får ja upp firefox men mina firefox inställningar blir de som jag kör på klienten. Skulle vara skönt om man kunde få upp hela "skrivbordet" på klienten.

Edit: Kan man dra filer över ssh? eller måste man köra FTP?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

Edit: Kan man dra filer över ssh? eller måste man köra FTP?

Jupp, testa scp.

scp user@source_comp:/path/to/file [user@dest_comp:]/path/to/dest

det inom [] kan du skippa om det ska till din lokala dator.

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem

tackar för tipset EjUpptagetNick, funka ju perfa ;P

men jag funderar fortfarande om man kan få X tunnling över SHH funka som VNC, så att man får upp hela "skrivbordet"

Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
tackar för tipset EjUpptagetNick, funka ju perfa ;P

men jag funderar fortfarande om man kan få X tunnling över SHH funka som VNC, så att man får upp hela "skrivbordet"

Någon som vet?

Det kanske skulle gå att starta en fönsterhanterare med lite krångel genom X-forwarding, alltså när du redan öppnat en SSH-session, men frågan är varför någon skulle vilja det .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Antar att du vill ha en hel display tunnlad. Finns ju lite olika varianter, VNC och liknande RDP-lösningar eller så kan du kolla på nästlade X-servrar.
http://www.die.net/doc/linux/man/man1/xnest.1.html

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards