Permalänk

Problem med uppgradering av minne

Har ett msi 7025 moderkort med AMD 3500+ CPU och 1024 MB i RAM.

Tidigare satt det 2 st 512 MB kingston DDR 400Mhz CL3 minnen i 2 av de 4 minnesslotsen. Dom satt i dom gröna slotsen. Problemet är att ja köpte ett kingston 1024 Mb ddr 400 mhz cl3 och hoppades att de bara skulle vara o plugga in.

Ja försökte stoppa in det i ett av de lila slotsen men det funkade inte. Datorn bootar inte och ja får ingen bild på skärmen. Provade köra med enbart det nya 1024 minnet för att se att det inte var trasigt och det gick alldeles utmärkt.

Har försökt alla möjliga kombinationer och när jag kör med 1024 i slot1(grönt) och slot3 (grönt) så bootar datorn och windows visar 1,5 Gb i ram.

Snälla nån tala om för mig hur jag gör för att använda alla tre minnen?

Permalänk
Avstängd

Läs manualen ffs!!!
Endast möjligt med 1,2,4 stickor EJ 3ST

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Bullshit, jag har kört med tre stickor 512 mb. Problemet är troligtvis för många minnesbankar, något som lätt händer om man kör dubbelsidiga minnen. Har du testat att köra i 266 eller 333 mhz? För det funkade för mig med 333.
Annars får du byta ut nåt minne mot ett enkelsidigt. Fast då är det enklare att byta till ett 1024 till istället.
Eller byt moderkort till ett K8N SLI-FI, det stödjer mer minnesbankar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X64
Läs manualen ffs!!!
Endast möjligt med 1,2,4 stickor EJ 3ST

Brukar det stå i manualen att man inte kan köra 3 stickor? Tror inte det står i min. Och snälla hoppa över ffs, det lämnar vi till cs världen samma som vi gör med rofl och lol.

Jag är däremot ganska säker på att 3 stickor skall fungera tillsammans. För att gräva djupare i frågan, varför skulle det inte fungera? Är det dual channel som begränsar? Om det är så, finns inte möjligheten att avaktivera det?
Ser bara inte logiken i det hela, minnen är kompatibla med varandra, ddr2 går att köra med ddr etc men man kan inte använda 3 stickor i dagens moderkort?!

Permalänk

Ja har testat att ställa ner Mhz i bios till 100 och 166 Mhz för att se om det fungerade men icket!!! ja blir inte klok.