Permalänk
Medlem

Elproblem (jordat <--> ojordat)

först... vet inte riktigt om det här är den rätta tråden för ämnet men hittade ingen bättre, förhoppningsvis ska jag ju slippa "modda" 230V

Såhär: Jag (och mina 4 burkar) är precis i färd med att flytta till en (teknik-standard-mässigt) rätt risig lägenhet som endast har ETT (!!) jordat uttag (i köket). (köket har för övrigt ett ojordat uttag också, helt oseriöst)
Datorerna ska självfallet inte stå i köket utan i ett av rummen, som bara har ojordade kontakter.
Man skulle ju kunna dra förlängning från köket (och offra micro och vattenkokare, för de vill (iaf micron) vara jordade och i köket, och inte på samma lina som 1.3kW datorer) in till det ojordade rummet och tejpa för alla ojordade kontakter. men det känns ju inte helt optimalt.

alternativet, som jag tänkte ta upp här eftersom jag är långt ifrån en kompetent elektriker, är väl att göra en "fuljord" av att koppla in en grendosa till ett ojodat uttag och löda dess jord ihop med elementet med ett gäng starka motstånd på kabeln... men som sagt, känns inte helt säkert.

finns det inget annat sätt att skydda sina datorer? (2 av dom är servrar som ska köras 24/7 så det är inte ok att de krashar då och då pga instabil ström. (och datorer slits väl redigt mycket hårdare på ojordad ström, eller? )

vidare är hyresvärden rätt oseriös och proppskåpet extremet oinformativt, 3 av 8 proppar är märkta över huvud taget så har ingen aning om hur mycket tryck det är i det jordade köksutaget.. finns det några standarder för detta?

tacksam för alla råd jag kan få!

mvh /niklas

Permalänk
Medlem

Koppla in en lampa i det jordade köksuttaget. Gå igenom propp efter propp tills du har hittat rätt. Jorda absolut inget i element och dra inga skarvsladdar. Det är direkt livsfarligt har jag hört.

Vanligast är 10 amp. Kan vara 6 men det är ovanligt.

Permalänk
Medlem

Och varför skulle det slita mycket mer på en dator om den var ojordad? Jordningen är enbart till att leda bort ström när den skulle läcka ut i chassit så att proppen går. det enda jag känner till är att crt skärmar lämnar ut mindre strålning när dom e jordade.
Mvh Tjoffe

Visa signatur

[Pc-laptopP4 2,2 512mb 2.2TiB Extern 15"+19"]--[Ibook 12" 1,3Ghz g4 60GB 512MB]--[Mac Mini 1.83 Intel Core duo, Superdrive, 1Gb 80gb]

Permalänk
Medlem

Att köra datorer i ojordade uttag är inget farligt, dock kan man inte använda t.ex. överströmsskydd som man pluggar i för dessa använder jorden för att fungera.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

skyddsjord är ett skydd
jag rekomenderar inte att dra ett gäng skarvsladdar igenom lägenheten eller att jorda sig i element även att det skulle funka utmärkt.. om du avmisstag skulle få en felström så ska de inte vara utsatta ..

om jag fattat det rätt så är det enligt svensk lag förbjudet och dra skarvsladdar från jordade rum till ett ojordat ( kan ha fel ) .. dock kontakta din fastighetsskötare om han/hon kan kontakta en elektriker som kan fixa skyddsjord i hela lägenhutsen // troligvis så ser alla lägenheter ut så i huset // dock så enligtsvensk lag så är det inte längre till låtet att mixtra med uttagen om man vet vad man håller på med, man måste ha någon form av behörighet förslagsvis BB2 eller BB1.

off

sj lever jag i ett hus med endast 3 skyddsjordade uttag fast smart som jag är så väntar jag med 2 år att kontakta en elektriker utan gör det sj ( får min BB1 och BB2 behörighet då )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Så här fungerar det:

I ett ojordat enfasuttag (vanligt vägguttag utan jord) finns det 2 ledare, en neutralledare och en fas. Neutralledaren har referenspotential (enkelt sagt 0 volt) och fasen har en sinusformad spänning med toppvärdet 400V/sqrt(3) i förhållande till referensen och frekvensen 50Hz (växelspänning på 231V).

I ett jordat uttag finns samma ledare som i det ojordade, samt en ledare kallad skyddsjord. Skyddsjorden är en förgrening ut från neutralledaren. Skillnaden mellan dessa två ledare är att neutralen går direkt från elnätet ut till ditt vägguttag medan skyddsjorden går från neutralledaren, genom en jordfelsbrytare (amperemeter/strömmätare) och ut till vägguttaget. Jordfelsbrytarens uppgift är att så fort den känner av en viss ström på skyddjorden så ska den bryta fasledaren och där med bryts strömmen till uttaget.

Med andra ord, när allt fungerar har skyddsjorden ingen uppgift, om den uträttade något så skulle det gå en ström i skyddsjorden och jordfelsbrytaren skull lösa ut och allt blir svart.

En sak att notera är att det är INTE 0V i neutralledaren eller skyddsjorden, det är referens för växelspänningen i fasledaren. Det betyder att det kan vara rent livsfarligt att dra in skyddsjord på egen hand i ett ojordat rum.

Ex. Vi antar att potentialen i ellementet är 0V och referenspotentialen i skyddsjorden är 50V, det betyder att du i samma rum skulle få ett antal apparater vars chassi har 50V. Vad tror du händer om du nuddar element och chassit samtidigt? Jo, PANG, 50V likspänning genom kroppen. 50V är kanske inte dödligt men garanterat obehagligt, 50V var dessutom bara taget ur luften, det kan lika gärna vara 500V.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Deone.. stämmer på alla punkter förutom en

TNC och TNS sytemen

TNC = kombinerad jord o nolla alltså en PEN-ledare, 4-ledarsystem, 3 faser +PEN-ledaren, i centralen är nollskenan och jordskenan "sammankopplade"..

TNS = Separerade jord och nolla, 5-ledarsystem, 3 faser, nolla och jord...

sen max vi kan någonsin få ut genom ett momentansvärde från vägguttaget är 650 i runda slingor.. fast det skulle isf slå på 1 av 673562 miljoner iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det stämmer precis som dom säger, men sen i ett 4-ledarsystem så har du ju fortfarande Nolla och jord som två olika kablar, Nollan tas från jorden.
Men så fort du sätter in en jordfelsbrytare så blir det ju automatiskt 5-ledarsystem med tanke på att du skruvar upp nollskruven!

Ont: Har du invändigt dragna ledningar i lägenheten? då är det ju inte så svårt att fixa jordade uttag, visserligen inte lagligt någon stans med det går!
Men mitt tips är att kontakta elektriker!

Visa signatur

Imac 27" 3.1 GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - 1Tb - OS X 10.8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Folden
Det stämmer precis som dom säger, men sen i ett 4-ledarsystem så har du ju fortfarande Nolla och jord som två olika kablar, Nollan tas från jorden.
Men så fort du sätter in en jordfelsbrytare så blir det ju automatiskt 5-ledarsystem med tanke på att du skruvar upp nollskruven!

Ont: Har du invändigt dragna ledningar i lägenheten? då är det ju inte så svårt att fixa jordade uttag, visserligen inte lagligt någon stans med det går!
Men mitt tips är att kontakta elektriker!

Men det är väl lagligt att ha t.ex alla uttag i ett rum jordade, men att inte ha jordat i rummet bredvid..? För i så fall är det ju verkligen piece of cake att jorda t.ex vardagsrummet utan större kostnader.. fast egentligen är det piece of cake att jorda hela skiten.. men i alla fall;)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Dra inte skarvkablar och försök något eget. Kontakta elektriker, det blir dyrt om du vill ha alla uttag skyddsjordade.

400V är fasspänningen, toppen på sinusvågenn för 1-fas, är 325 V.
Dividerar du fasspänningen med kvadratroten ur 3, då får du huvudspänningen. Alltså 230 V, lite lägre beroende på hur långt från transformatorn du bor.

Alla 3 faser och neutralledaren skall gå genom jordfelsbrytaren, bara PE som går direkt till en egen skena i elskåpet utan att gå via jordfelsbrytaren.

PS. Han skulle få en växelspänningsstöt.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Mitt hus är hyffsat gammalt också och jag har inga jordade uttag i huset förutom i köket. Skulle det vara lugn om någon person med behörighet drar vidare jord sladden från köket till ett annat uttag?

Sen om man skulle strunta i att fixa jordning på uttaget till t ex datorn. Skulle man kunna använda sig av ett speciellt grenuttag med säkring i eller liknande?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

drar du in en jord i ett rum med en eller flera ojordade uttag så drar du in en dödsrisk. minns inte riktigt va lärarn sa om de här men minns att man ska flå, hänga, strypa, dränka, stycka och bunta ihop dom som drar in ett jordat uttag i ett ojordat rum... Va något om att man kunde fastna mellan uttaget med jord och de utan jord. nån som vet vad jag talar om och som kan ge ett mer ingående svar?

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Kontakta elektriker, det går inte på så mycket att få det ordentligt jordat, materialet är billigt, jobbet är enkelt osv.
Du kan ju tex. köpa de nya uttagen själv och be elektrikern att dra dit dem, eller helt enkelt dra dit dem själv, det får du göra utan behörighet (bara du har nödvändig kännedom).

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Var brukar dom dra jord kabeln ifrån då?

Sen blir det inte dyrt med tanke på att man måste tapetsera om?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Så här fungerar det:

I ett ojordat enfasuttag (vanligt vägguttag utan jord) finns det 2 ledare, en neutralledare och en fas. Neutralledaren har referenspotential (enkelt sagt 0 volt) och fasen har en sinusformad spänning med toppvärdet 400V/sqrt(3) i förhållande till referensen och frekvensen 50Hz (växelspänning på 231V).

I ett jordat uttag finns samma ledare som i det ojordade, samt en ledare kallad skyddsjord. Skyddsjorden är en förgrening ut från neutralledaren. Skillnaden mellan dessa två ledare är att neutralen går direkt från elnätet ut till ditt vägguttag medan skyddsjorden går från neutralledaren, genom en jordfelsbrytare (amperemeter/strömmätare) och ut till vägguttaget. Jordfelsbrytarens uppgift är att så fort den känner av en viss ström på skyddjorden så ska den bryta fasledaren och där med bryts strömmen till uttaget.

Med andra ord, när allt fungerar har skyddsjorden ingen uppgift, om den uträttade något så skulle det gå en ström i skyddsjorden och jordfelsbrytaren skull lösa ut och allt blir svart.

En sak att notera är att det är INTE 0V i neutralledaren eller skyddsjorden, det är referens för växelspänningen i fasledaren. Det betyder att det kan vara rent livsfarligt att dra in skyddsjord på egen hand i ett ojordat rum.

Ex. Vi antar att potentialen i ellementet är 0V och referenspotentialen i skyddsjorden är 50V, det betyder att du i samma rum skulle få ett antal apparater vars chassi har 50V. Vad tror du händer om du nuddar element och chassit samtidigt? Jo, PANG, 50V likspänning genom kroppen. 50V är kanske inte dödligt men garanterat obehagligt, 50V var dessutom bara taget ur luften, det kan lika gärna vara 500V.

Du har inte per automatik en jordfelsbrytare i en anläggning med skyddsjord, man får det intrycket av din text.
Jordfelsbrytaren känner inte av någon ström i jordledaren, den bevakar strömmen i nollan jämfört med fasledaren och bryter när den skillnaden är för stor. Det ska alltså vara 0 mellan fas och nolla.

Du bör inte förväxla nolledare och jordledare som du gör, dessutom är det grovt förvillande när du lägger ut det på ett forum som om du visste vad du pratar om.

Svamlet sist i ditt inlägg om 50 V likspänning ids jag inte ens kommentera...

Sedan skiljer en installation av jordfelsbrytare om man har ett TN-S eller ett TN-C system. men det är mindre intressant just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rphaza
Var brukar dom dra jord kabeln ifrån då?

Sen blir det inte dyrt med tanke på att man måste tapetsera om?

Proppskåpet?

Ofta är ju inte uttagen tapetserade på så det är ju inga problem

Fast du kanske tänker på en utanpåliggande installation? (Jag kanske missat det.. så mycket text)

Det där om att man kan fastna mellan en apparat som är kopplad till ett uttag som är jordat och en apparat som är kopplad till ett uttag som ej är jordat.. Visst.. det kan ske..

Men risken är ju lika stor att man fastnar mellan ett ej jordat uttag och ett element (Men ska man nyinstallera så skall alla uttag ha det.)

Men som sagt.. koppla INTE jorden till element.. Visst det "fungerar" men OM det blir något fel på den apparaten.. Var tar strömmen vägen?.. Jo i elementen i huset

Kolla med hyresvärden.. Men som sagt jag kör min dator på ojordat.. det är inga problem. det enda är väl att strålningskyddet inte fungerar på CRT skärmar. Men eftersom du har Servrar så spelar det väl inte så stor roll?

Mvh!

Edit:

Dunde: WORD!! Killen vet absolut inte vad han talar om Skönt med personer som verkligen tror dom kan nåt ;D

TN-C TN-S Skiljer sig japps.. TN-S Är ju enklast. Om jag minns rätt så.. TN-C .. PEN in -> till Jordskenan(Nollskruv utskruvad) -> Kabel till jordfelsbrytare (N) -> (N) kabel till nollskena.

wee

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Proppskåpet?

Ofta är ju inte uttagen tapetserade på så det är ju inga problem

Fast du kanske tänker på en utanpåliggande installation? (Jag kanske missat det.. så mycket text)

Det där om att man kan fastna mellan en apparat som är kopplad till ett uttag som är jordat och en apparat som är kopplad till ett uttag som ej är jordat.. Visst.. det kan ske..

Men risken är ju lika stor att man fastnar mellan ett ej jordat uttag och ett element (Men ska man nyinstallera så skall alla uttag ha det.)

Men som sagt.. koppla INTE jorden till element.. Visst det "fungerar" men OM det blir något fel på den apparaten.. Var tar strömmen vägen?.. Jo i elementen i huset

Kolla med hyresvärden.. Men som sagt jag kör min dator på ojordat.. det är inga problem. det enda är väl att strålningskyddet inte fungerar på CRT skärmar. Men eftersom du har Servrar så spelar det väl inte så stor roll?

Mvh!

Edit:

Dunde: WORD!! Killen vet absolut inte vad han talar om Skönt med personer som verkligen tror dom kan nåt ;D

TN-C TN-S Skiljer sig japps.. TN-S Är ju enklast. Om jag minns rätt så.. TN-C .. PEN in -> till Jordskenan(Nollskruv utskruvad) -> Kabel till jordfelsbrytare (N) -> (N) kabel till nollskena.

wee

Det var faktiskt Sork[KB] som hade servrar och bodde i lägehet Jag lånade tråden en smula im sorry

Snackade med en polare som tog studenten nyss som elektriker och han sa han skulle kika på det någon dag.

Tror det borde gå att dra upp en jordkabel för elskåpet tror jag dom fixade med lite nya prylar när vi böt kök.

Uttagen är ju kopplade inne i väggarna. för att dra mer kabel måste jag väl då meka upp hela väggen?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rphaza

...Snackade med en polare som tog studenten nyss som elektriker och han sa han skulle kika på det någon dag.

Tror det borde gå att dra upp en jordkabel för elskåpet tror jag dom fixade med lite nya prylar när vi böt kök.

Uttagen är ju kopplade inne i väggarna. för att dra mer kabel måste jag väl då meka upp hela väggen?

Mig veteligen, så får man fortfarande inte allmän behörighet när man tar studenten ifrån elprogrammet eller vad det numera heter.

Sen för att klargöra ytterligare en sak, till varje grupp i centralen (ledare och återledare med säkring inkluderat på den förstnämnda) så skall det finnas en dedikerad nolla och en eventuell dedikerad jordledare, att skarva en jord- eller neutralledare ifrån en dosa i köket, för att sedan använda den till en annan gruppmatning, är strängeligen förbjudet.

På ditt tredje påstående kan jag bara svara nej och nej, när infällt montage av elledningar utförs så går kablage ifrån centralen via, antingen plast- eller plåtrör ifrån centralen, till kopplingsdosor och vidare till apparatdosor (de med en mindre diameter, där strömställare samt vägguttag eller lamputtag är belägna), vitsen med detta är att inte behöva göra någon åverkan på väggen när man just skall tapetsera eller dylikt.

Man frigör således doslock och vägguttag/strömbrytare för att sedan nyttja befintliga rör för vidare utbyggnad.

Nog om paragrafer och måsten, kontakta alltid en elektriker om ni är det minsta osäkra.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Kontakta elektriker, det går inte på så mycket att få det ordentligt jordat, materialet är billigt, jobbet är enkelt osv.
Du kan ju tex. köpa de nya uttagen själv och be elektrikern att dra dit dem, eller helt enkelt dra dit dem själv, det får du göra utan behörighet (bara du har nödvändig kännedom).

inte för att vara dryg då, men lagen ändrades för något år sedan att man inte alls får meka om man känner sig ha kunskap.

man får endast göra grenuttag, byta, glödlampa, propp o göra skarvsladd... allat annat ska en elektriker isf göra.

--------
m0rphaza

...Snackade med en polare som tog studenten nyss som elektriker och han sa han skulle kika på det någon dag.

--------

efter gymmet så måste man gå 2-5 år ute hos en behörigelektriker därefter får man leka runt bäst man vill... eller enligt ett visst timm tal tror det var 1600 timmar så kunde man kvitera ut någon behörighet.

trådskaparen

sen om jag fattade det rätt så bor han i lägenhet och han måste ju prata med fastighetsskötaren..

sen frågan är hur gammalt huset är? kablarna kanske är sprukna och då blir det inte kul och byta ut alla ledningar.. ( gäller främst svart fas ) eller om delar av den befintliga skyddsjorden är röd som under dacke fejden.

du måste köpa vägguttag plus skyddsjords kabel .. kanske även fas o nolla om de är sprukna ( risk för brand )
om du inte vill köpa det av elektriken..
sen

sen så ingen vet om kablarna ligger i pvc rör eller frittdragna iväggen..
de som engång instalerade kablarna om det nu gäller pvc rör så kan de ha böjtrören dåligt och det är fullständigt omöjligt att få igenom skyddsjorden plus en dragfjäder..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kontakta fastighetsägaren, bryter väl mot lagen om man blandar ojordat och jordat i samma rum = ditt kök hade väl både jordat och ojordade uttag? (kanske nån nämt det men läste inte alla inlägg )
En kompis är elare och han sa att man inte får blanda, rummen ska ha samma kontakter, dvs om ett är ojordat så ska dom andra vara ojordade och vise versa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander
Kontakta fastighetsägaren, bryter väl mot lagen om man blandar ojordat och jordat i samma rum = ditt kök hade väl både jordat och ojordade uttag? (kanske nån nämt det men läste inte alla inlägg )
En kompis är elare och han sa att man inte får blanda, rummen ska ha samma kontakter, dvs om ett är ojordat så ska dom andra vara ojordade och vise versa.

Nej faktiskt inte. Förr så fick man ha både ojordade och jordade uttag blandade under vissa förutsättningar. I ett kök så kan det vara så att det sitter jordade uttag vid diskbänk medans det kan sitta ojordade vid matplatsen. Detta var helt ok, jag har själv bott i flera lägenheter där det varit så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander
Kontakta fastighetsägaren, bryter väl mot lagen om man blandar ojordat och jordat i samma rum = ditt kök hade väl både jordat och ojordade uttag? (kanske nån nämt det men läste inte alla inlägg )
En kompis är elare och han sa att man inte får blanda, rummen ska ha samma kontakter, dvs om ett är ojordat så ska dom andra vara ojordade och vise versa.

Ja, det bryter mot lagen om man gör det vid nyinstallation.
Förr var det ok. Jag har både jordat och ojordat i mitt kök men då är mitt hus byggt på 40-talet och då är det "lagligt".

Permalänk
Medlem

Jag är ute på APU nu och vi var hemma hos en kund och jordade det uttaget hon hade till datorn, vi tog jord från en dosa som fans på nedervåningen, alltså som N!klas säger så är det endast vid ny installation som allt måste jordas! detta var ju en gamal installation som kompleterades!
Så du borde kunna göra samma sak i din lägenhet, men låt en elektriker göra det då han vet vad han gör iaf borde veta det!

Visa signatur

Imac 27" 3.1 GHz Intel Core i5 - 4GB 1333 MHz DDR3 - 1Tb - OS X 10.8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
400V är fasspänningen, toppen på sinusvågenn för 1-fas, är 325 V.
Dividerar du fasspänningen med kvadratroten ur 3, då får du huvudspänningen. Alltså 230 V, lite lägre beroende på hur långt från transformatorn du bor.

Alla 3 faser och neutralledaren skall gå genom jordfelsbrytaren, bara PE som går direkt till en egen skena i elskåpet utan att gå via jordfelsbrytaren.

Ursäkta, blandade ihop några saker, liksom du gjorde

400V är huvudspänningen, dvs spänningen mellan två faser.
231V är fasspänningen/effektivvärdet mellan fas och neutral, dvs 400/sqrt(3)
325V är toppvärdet på en fas, 231*sqrt(2)

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Man får ellicensen efter att ha jobbat som lärling på en elfirma i 600 timmar(under ett visst antal månader) där dom har lärlingsplatser+ att man måste ha utbildning för det(automation eventuelt elteknisk linje). Därefter har man behörighet o göra vad man vill i ett hem, får dock ej hålla på med högspänning, krävs en separat license för det...

Att joxa med elutagen hemma är inget o rekomendera om man inte kan nått om det dels på grund av försäkringar och risk för personlig skada, så bara ringa en elare o be dom fixa det, är hyffsat enkelt och tror inte det blir allt för dyrt,

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baner85
får dock ej hålla på med högspänning, krävs en separat license för det...

1 000 V växelspänning eller 1 500 V likspänning för att vara exakt

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baner85
Man får ellicensen efter att ha jobbat som lärling på en elfirma i 600 timmar(under ett visst antal månader) där dom har lärlingsplatser+ att man måste ha utbildning för det(automation eventuelt elteknisk linje). Därefter har man behörighet o göra vad man vill i ett hem, får dock ej hålla på med högspänning, krävs en separat license för det...

Att joxa med elutagen hemma är inget o rekomendera om man inte kan nått om det dels på grund av försäkringar och risk för personlig skada, så bara ringa en elare o be dom fixa det, är hyffsat enkelt och tror inte det blir allt för dyrt,

För allmän behörighet så krävs det den teoretiska biten samt 5 års praktik för att man skall kunna ansöka om den.

Allmän behörighet innebär sjukt mycket ansvar, och är inget man bör skaffa sig om inte behöver det.
I värsta fall kan du åka i fängelse för någon annans misstag.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
För allmän behörighet så krävs det den teoretiska biten samt 5 års praktik för att man skall kunna ansöka om den.

Allmän behörighet innebär sjukt mycket ansvar, och är inget man bör skaffa sig om inte behöver det.
I värsta fall kan du åka i fängelse för någon annans misstag.

SHIT! 5 år? :S men är det inte så att man typ kan läsa nåt år på högskola istället och få det på den vägen? tar ju inte så j**la lång tid då i alla fall.. för fem års praktik är mycket:(

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
SHIT! 5 år? :S men är det inte så att man typ kan läsa nåt år på högskola istället och få det på den vägen? tar ju inte så j**la lång tid då i alla fall.. för fem års praktik är mycket:(

Det är JÄVLIGT mycket ansvar oxå bakom en allmän behörighet.
Man får inte göra fel helt enkelt.
Dina underställda får inte heller göra fel, för då åker du på det.

Säg att en elfirma har 10 anställda elektriker, då är det kanske 2 st av dem som har allmän behörighet.

Många elektriker tar aldrig ut sin behörighet trots att de uppfyller kraven.

Jag tänker inte ta ut den om jag inte behöver.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Men bara för att man har AB så betyder ju inte det att vem som helst kan komma och snylta på din behörighet. Du väljer ju själv vilka du vill ha ansvar för.
Så meningen: "Jag tänker inte ta ut den om jag inte behöver", förstår jag inte. Det är inte så att du bli ansvarig för massa folk helt plötsligt, bara för att du tar ut din AB.