Permalänk
Medlem

Windows program på Mac OS X?

Jag har precis införskaffat mig en MacBook Pro och är helt ny när det gäller Mac. Jag har haft Windows hela mitt liv och var sugen på att lära mig något nytt och dessutom någonting som verkade bättre. Allting är riktigt bra och jag är verkligen nöjd, men nu har jag dock fått ett litet problem. Dvs. jag kan inte köra Eve Online som är det enda spelet jag spelar. Jag har hört om "Windowsemulator"-program som gör det möjligt att köra program menade för Windows. Dock vet jag inte vad det är för program och om det kostar pengar. Så jag undrar vad ni rekomenderar och eftersom jag är student har jag lite pengar och skulle gärna vilja ha en gratis variant.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ifall du vill spela så är det Boot Camp som gäller. Gå in på Apple´s hemsida och tanka det därifrån, sedan är det bara att följa instruktionerna.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Ifall du vill spela så är det Boot Camp som gäller. Gå in på Apple´s hemsida och tanka det därifrån, sedan är det bara att följa instruktionerna.

...Värt att tillägga där för en en som är ny på mac är att bootcamp låter dig installera Microsoft Windows (exempelvis XP) native utan emulering, vilket gör att allt går mycket snabbare än om man kör det emulerat.

Crossover finns också, och ska fungera bra att köra Windowsprogram direkt i Mac OSX, dock är det nog ingen hit att köra spel i det, även fast jag sett en film med CS där de spelade via Crossover om jag inte minns fel och det gick riktigt grymt bra faktiskt. Det kan ha varit på en MacBook till och med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om du vill spela ska du dra in Boot Camp. Kör en nLite:ad installation som bara är anpassad för spelen (dvs ta bort saker du tror att du inte kommer att behöva) och installera XP.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Tack för de fina tipsen. Hade egentligen tänkt mig att försöka kunna spela utan att installera windows. För nu när man väl har en mac så vill man ju slippa använda Windows igen, då det redan har försvunnit i Mac's skugga.

Men ska ta och testa på det där BootCamp och se hurpass bra det är. Tack igen.

Permalänk

Kan ju vara bra att tillägga att du behöver en giltlig Windows XP SP2 licens för att BootCamp ska fungera, så gratis blir det inte...

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Ajdå, då ser jag ingen poäng med att göra det på det sättet. Men tack så mycket för hjälpen allihop.

Permalänk
Medlem

har väll aldrig sagts att man ska kunna köra windows program native i osx. det är ju ett helt annat operativsystem. visst finns crossover, men jag tror personligen att det aldrig kommer funka lika bra som om man hade programet skrivet för osx istället.

det går ju att spela i paralells desktop, men prestandan är ju inte direkt på topp då. utan det är väll bootcamp som gäller om man vill ha ut prestanda.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Kan ju vara bra att tillägga att du behöver en giltlig Windows XP SP2 licens för att BootCamp ska fungera, så gratis blir det inte...

Av ren nyfikenhet bara;
BootCamp kollar väl inte "giltigheten" på nyckeln man använder mer än en vanlig PC, eller hur menar du?
(Jag har varken en Macbook och således inte heller BootCamp)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Av ren nyfikenhet bara;
BootCamp kollar väl inte "giltigheten" på nyckeln man använder mer än en vanlig PC, eller hur menar du?
(Jag har varken en Macbook och således inte heller BootCamp)

Nej den kollar inte mer. Men om man vill vara laglig kostar det ju pengar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Av ren nyfikenhet bara;
BootCamp kollar väl inte "giltigheten" på nyckeln man använder mer än en vanlig PC, eller hur menar du?
(Jag har varken en Macbook och således inte heller BootCamp)

Borde väl vara samma princip som i windows, registerar du inte med en giltlig nyckel online så funkar det hlt enkelt inte. Att du sedan har installerat Windows via BootCamp kan ju knappast spela någon roll.. eller har jag missat något nu?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Nej, det är precis samma sak som att installera det på en PC.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Funkar 2D spel i Parallels? Som Tibia?