Permalänk

Ubuntu imponerar

Efter att jag skaffade ny dator, där bland annat en E6600, ett Gigabyte DQ6 och ett 7950GT ingår, har Linuxandet varit lite av ett problem. Främst för att moderkortet innehåller en massa intressanta chipset som inte kommer överens med Linux-kerneln. När jag testade Edgy-betan bootade inte CD:n (en LiveCD med installer), i FreeBSD fick jag aldrig det inbyggda nätverkskortet att fungera (fast det nog kan ha varit mitt fel också) osv.

Nå, igår drog jag ner den senaste dailyn av Edgy (amd64) och testade. För det första bootade LiveCD:n utan problem till Gnome, den kände till och med igen min upplösning på 1680x1050 som ibland varit en källa till problem. SATA-disken var inget problem, nätverket fungerade out-of-the-box och allt var frid och fröjd. Startade installern, grafisk variant med GTK och allt, för att installera Edgy tillsammans med XP. Det bör sägas att olika varianter av LiveCD:n med grafiska installers aldrig riktigt imponerat på mig tidigare, det har kännts som om de skulle kunna falla sönder om man för muspekaren lite oförsiktigt över dem. Edgys installer verkade däremot stabil, processen var genomtänkt och partitioneraren gissade att den inte skulle röra mina NTFS-partitioner. Det tog inte länge innan allt var färdigt och jag kunde reboota till Edgy.

Inga hårdvaruproblem tills vidare - nätverk och ljud funkar, upplösningen är rätt, den där fading-funktionen som kommer t.ex. när man ska köra något program som kräver root (eller sudo-grejen) går smidigt :)... Många nybörjare slås av panik när de startar och inte kan hitta sina NTFS-partitioner, eller när de lyckats mounta dem och märker att de inte har läsrättigheter. Inget sånt här, partitionerna är automagiskt monterade och finns på skrivbordet och det går att läsa från dem. Skrivrättigheter får vi dock tills vidare klara oss utan.

Nu vet jag nog att A. mitt inlägg kanske är ganska meningslöst och B. jag låter som en Ubuntu-fanboy, men saken är den att jag är verkligt imponerad av hur friktionsfritt allt gått hittills (dessutom är detta en daily build - av Edgy som skulle bli den riskabla Ubuntuversionen). Jag har provat några av de mer nybörjarvänliga distarna, bland annat tidigare Ubuntuar och SLED 10, och in terms of sheer noob-vänlig-ness så slår denna knockout på de övriga. Även som lite mer erfaren (nåja =/) användare så är det riktigt skönt när allt i en Linuxdistribution för omväxlings skull just works.

Så, om jag vill säga något med det här så är det kanske att om du är nyfiken på Linux så kan detta vara en bra start, speciellt om du har ny hårdvara och inte vet om den fungerar så förlorar du inget på att dra ner LiveCD:n och se om den bootar - om den gör det så bör installationsprocessen inte orsaka några problem. Nu är detta i och för sig en daily så jag kommer säkert att få äta upp mina ord mycket snart, men än så länge har jag inte stött på några buggar.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

låter ju härligt

vet du när den "riktiga" versionen av Edgy kommer ut?

helt OT: jag är linux nybörjare och vet hur man monterar nfts men hur fixar man skrivrättigheter? :S

Permalänk

Merde! Jag har kört linux i några år nu, men tvingades sälja min dator för ett tag sedan. Häromdagen köpte jag ny dator och valet föll på en iMac pga utrymmesskäl. Nu får jag ett hugg i hjärtat när jag ser Linux mogna utan mig! Jag måste nog köpa en beggad laptop eller något så att jag kan tillfredsställa den ständigt sugande linuxnerven!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Häromdagen köpte jag ny dator och valet föll på en iMac pga utrymmesskäl. Nu får jag ett hugg i hjärtat när jag ser Linux mogna utan mig!

Mac OS X > Linux

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Merde! Jag har kört linux i några år nu, men tvingades sälja min dator för ett tag sedan. Häromdagen köpte jag ny dator och valet föll på en iMac pga utrymmesskäl. Nu får jag ett hugg i hjärtat när jag ser Linux mogna utan mig! Jag måste nog köpa en beggad laptop eller något så att jag kan tillfredsställa den ständigt sugande linuxnerven!

Är det en Intel iMac kan du ju installera Ubuntu på den utan problem...

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Mac OS X > Linux

Mjä, inte med mycket. Rent ögongodis leder Linux med nu för tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
låter ju härligt

vet du när den "riktiga" versionen av Edgy kommer ut?

helt OT: jag är linux nybörjare och vet hur man monterar nfts men hur fixar man skrivrättigheter? :S

Jag har för mig att den skulle släppas om två veckor (alltså den 26e). Hur bra den tidsplanen stämmer vet jag inte.
( https://wiki.ubuntu.com/EdgyReleaseSchedule )

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

ntfs-3g är en drivrutin som gör att du kan skriva till NTFS-partitioner med bra säkerhet och prestanda. Värt att prova för din del!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Applet: förut var det nog inte överhuvudtaget att rekommendera att skriva till NTFS i Linux. Nu har det dock kommit någon ny grej som ska vara bättre på NTFS-skrivning, jag antar att det är den som fog talar om.

Och varför inte köra Linux på Macen, SwinginStan? Dualboot lär väl fungera där med.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Mjä, inte med mycket. Rent ögongodis leder Linux med nu för tiden.

möjligtvis om man är gravt synskadad.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

jo ubuntu imponerar verkligen på de flesta men vad är det egentligen som skiljer ubuntu mot exempelvis suse eller Mandriva?
Det ända jag vet är
1 inte livecd och installations cd på samma skiva
2 har något annat installationssystem en apt som tydligen inte är lika bra eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
2 har något annat installationssystem en apt som tydligen inte är lika bra eller?

http://www.germane-software.com/~ser/Files/Essays/RPM_Hell.ht...

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
möjligtvis om man är gravt synskadad.

Vad har Mac OS X som Linux inte har iom. Beryl/Compiz?
Själv finner jag faktiskt att OS X på många punkter saknar effekter jag faktiskt saknar ifrån Beryl/Quinndebs Compiz, såsom hur kuben och de olika Workspaces fungerar, VirtueDesktops är en blek kopia i jämförelse, både i utseende och användarvänlighet. Hur flyttar man fönster mellan de olika workspaces i OS X? Tja, in i någon meny, välj i en lista i vilket workspace den applikation man vill flytta på skall ligga. I Beryl/Compiz... dra den dit du vill ha den, mycket mer intuitivt.
Blir nog bättre med Leopard iofs. Men det är inte ute än.

Med Beryl/Compiz kan jag nästintill helt bestämma utseende själv, på fönsterlister, fönsterkontroller (knappar etc) på ett enkelt sätt, kan göra egna teman med i stort sett ingen ansträngning alls. I OS X, Shapeshifter, visst. Men hur stor kontroll har man över egna teman där?

Världens sämsta video för att visa effekterna i Beryl, den som tagit den har ju världens fulaste val på dem Men tja, visar vad som är möjligt med det nu för tiden, Compiz har kommit långt sen de första testversionerna.

http://video.google.com/videoplay?docid=1106553300783639509&q...

Skriver detta ifrån en Macbook med OS X, så är inget rabiat Compiz-fan på det viset, använder OS X dagligen. Funktionsmässigt så är nog OS X mer finslipat, allt känns väl lite mer integrerat med operativsystemet, men frånsett det så har Beryl lätt övertag i rent "eyecandy".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
ntfs-3g är en drivrutin som gör att du kan skriva till NTFS-partitioner med bra säkerhet och prestanda. Värt att prova för din del!

Har du testat den själv? Jag skulle verkligen vilja kunna skriva till mina NTFS-partitioner, men jag är inte beredd att ta några onödiga risker heller. Skulle vara kul att veta hur stabilt ntfs-3g egentligen är, för det låter ju onekligen bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Vad har Mac OS X som Linux inte har iom. Beryl/Compiz?
Själv finner jag faktiskt att OS X på många punkter saknar effekter jag faktiskt saknar ifrån Beryl/Quinndebs Compiz, såsom hur kuben och de olika Workspaces fungerar, VirtueDesktops är en blek kopia i jämförelse, både i utseende och användarvänlighet. Hur flyttar man fönster mellan de olika workspaces i OS X? Tja, in i någon meny, välj i en lista i vilket workspace den applikation man vill flytta på skall ligga. I Beryl/Compiz... dra den dit du vill ha den, mycket mer intuitivt.
Blir nog bättre med Leopard iofs. Men det är inte ute än.

Med Beryl/Compiz kan jag nästintill helt bestämma utseende själv, på fönsterlister, fönsterkontroller (knappar etc) på ett enkelt sätt, kan göra egna teman med i stort sett ingen ansträngning alls. I OS X, Shapeshifter, visst. Men hur stor kontroll har man över egna teman där?

Världens sämsta video för att visa effekterna i Beryl, den som tagit den har ju världens fulaste val på dem Men tja, visar vad som är möjligt med det nu för tiden, Compiz har kommit långt sen de första testversionerna.

http://video.google.com/videoplay?docid=1106553300783639509&q...

Skriver detta ifrån en Macbook med OS X, så är inget rabiat Compiz-fan på det viset, använder OS X dagligen. Funktionsmässigt så är nog OS X mer finslipat, allt känns väl lite mer integrerat med operativsystemet, men frånsett det så har Beryl lätt övertag i rent "eyecandy".

Du får tycka vad du vill, dock anser jag det vara fel .

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Har du testat den själv? Jag skulle verkligen vilja kunna skriva till mina NTFS-partitioner, men jag är inte beredd att ta några onödiga risker heller. Skulle vara kul att veta hur stabilt ntfs-3g egentligen är, för det låter ju onekligen bra.

Jag kör ntfs-3g och det fungerar smärtfritt. Kan skriva fullt ut till mina ntfs diskar (även skapa filer) och ännu så länge har det inte försvunnit något. Prestanda har jag inte testat men jag märker ingen skillnad mot när jag kör i windows iaf....

Permalänk
Medlem

Det är alltså så pass stor skillnad mellan daily och betan som kom för inte så länge sedan, kanske är värt att testa den då. Dock väntar jag fortfarande på alsa 1.0.13, trevligt att mesa 6.5.1 har letat sig in i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Du får tycka vad du vill, dock anser jag det vara fel .

Skulle vara kul att höra vad du tycker är bättre i OS X jämfört med Beryl. Själv tycker jag att det är helt enastående att en fri fönsterhanterare kan fungera så bra. Nu har jag inte sett vidare mycket av OS X så jag vet inte alla finesser som finns där och därför hade det varit intressant att höra lite konkreta argument.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Du får tycka vad du vill, dock anser jag det vara fel .

Varför inte motivera varför du tycker att han har fel istället för att spy ur dig otrevligheter? Det är i regel så en diskussion går till, om du nu inte visste det.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

jag tycker OSX är aningen stabilare och mer responsiv än Ubuntu (som ändå jag tramsat till rejält nu) men det är inte många % kvar till samma nivå. men vill man ha ett kul system så är allt Ubuntu (eller valfri annan dist för den delen) flera % före OSX idag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag tycker OSX är aningen stabilare och mer responsiv än Ubuntu (som ändå jag tramsat till rejält nu) men det är inte många % kvar till samma nivå. men vill man ha ett kul system så är allt Ubuntu (eller valfri annan dist för den delen) flera % före OSX idag.

Nu vet jag inte om det är Dapper eller Edgy du testat men Compiz/Beryl är mycket snabbare/responsivare i Xorg 7.1 då AIGLX är integrerat. Testa gärna 7.1 om du inte har gjort det tidigare, det är som natt och dag ifall du har ett integrerat Intel-kort i alla fall.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Nu vet jag inte om det är Dapper eller Edgy du testat men Compiz/Beryl är mycket snabbare/responsivare i Xorg 7.1 då AIGLX är integrerat. Testa gärna 7.1 om du inte har gjort det tidigare, det är som natt och dag ifall du har ett integrerat Intel-kort i alla fall.

det är Dapper med XGL på nVidia. X är 7.0.0 jämt och fint. iof sällan bra med jämt ur stabilitetssynpunkt..

man jag råkar ha Intelkort med "Extreme grapics 2" på, skulle det vara bättre att köra på än nVidiakortet menar du? jag vet att AIGLX ska vara bättre på Intel iof men sån gammal junk som det är på det kortet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

De nyaste drivrutinerna ska väl fungera med AIGLX då de har GLX_EXT_texture_from_pixmap, så det borde inte vara några problem på nVidia-kort heller. Har inte använt XGL själv så jag vet inte hur bra det fungerar jämfört med AIGLX men jag kan inte klaga på hur smidigt Beryl är på mitt Intel GMA950.

Tänkte mest ifall du hade något sämre kort och använde xorg-air eller liknande lösning som mest var en sämre fix för Compiz på Intels kort.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag tycker OSX är aningen stabilare och mer responsiv än Ubuntu (som ändå jag tramsat till rejält nu) men det är inte många % kvar till samma nivå. men vill man ha ett kul system så är allt Ubuntu (eller valfri annan dist för den delen) flera % före OSX idag.

OSX har ju funnits aningen längre också, och Apple har ju tillverkat operativ system sedan början på 80-talet, så det är ju inte så konstigt egentligen. Linux som desktop OS är ju fortfarande väldigt mycket under utveckling, tycker dock att dom har kommit extremt långt på bara ett 1-2 år när det gäller stabilitet och användarupplevelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
De nyaste drivrutinerna ska väl fungera med AIGLX då de har GLX_EXT_texture_from_pixmap, så det borde inte vara några problem på nVidia-kort heller. Har inte använt XGL själv så jag vet inte hur bra det fungerar jämfört med AIGLX men jag kan inte klaga på hur smidigt Beryl är på mitt Intel GMA950.

Tänkte mest ifall du hade något sämre kort och använde xorg-air eller liknande lösning som mest var en sämre fix för Compiz på Intels kort.

http://www.intel.com/products/chipsets/eg2/index.htm verkar rätt ok på papperet, har inte använt det sen kortet inskaffades dock. om det är direktstöd så kanske det blir mindre krångel som kan påverka prestandan kan jag tro.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
OSX har ju funnits aningen längre också, och Apple har ju tillverkat operativ system sedan början på 80-talet, så det är ju inte så konstigt egentligen. Linux som desktop OS är ju fortfarande väldigt mycket under utveckling, tycker dock att dom har kommit extremt långt på bara ett 1-2 år när det gäller stabilitet och användarupplevelse.

nu läser ni nog in för mycket i de där %-en, vad jag menade att säga var ju just att de främsta distarna är väldigt nära OSX nu.

sen är ju inte OSX heller så gammalt ska sägas, och Apples erfarenhet bakåt kan ju ungefär jämföras med nix-communityns samlade erfarenheter då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Det är alltså så pass stor skillnad mellan daily och betan som kom för inte så länge sedan, kanske är värt att testa den då. Dock väntar jag fortfarande på alsa 1.0.13, trevligt att mesa 6.5.1 har letat sig in i alla fall.

För mig var skillnaden i alla fall stor, jag tror att de tog några drivrutiner från 2.6.18-kerneln för att det skulle fungera med C2D-moderkorten.

Och för övrigt, om man som med Mac OSX bara behöver stöda specifik hårdvara som man väljer själv så är det ju ingen konst att skriva ett überoperativsystem :).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
För mig var skillnaden i alla fall stor, jag tror att de tog några drivrutiner från 2.6.18-kerneln för att det skulle fungera med C2D-moderkorten.

Och för övrigt, om man som med Mac OSX bara behöver stöda specifik hårdvara som man väljer själv så är det ju ingen konst att skriva ett überoperativsystem :).

Är ju inte bara att all hårdvara funkar som gör OS X så bra.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är bäst
Sitter och skriver på min opteron m. Mandriva One just nu (ville testa) , skall byta tillbaks till Ubuntu så fort nya kommer ut , saknar apt-get
Har en PB 12" som knappt används (vill vara produktiv , inte ett program / fönster åt gången)
Har även en HP Centrino m. XP och Ubuntu

Nya grafiken på Gnu/Linux funkar snabbare, bättre och snyggare än både xp och Macos X
förutom eyecandyn blir man mer produktiv samt knappt några resurser går åt

lite trött så här sent , sorry för pladdrigheten

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jgb_jgb
Ubuntu är bäst
Sitter och skriver på min opteron m. Mandriva One just nu (ville testa) , skall byta tillbaks till Ubuntu så fort nya kommer ut , saknar apt-get
Har en PB 12" som knappt används (vill vara produktiv , inte ett program / fönster åt gången)
Har även en HP Centrino m. XP och Ubuntu

Nya grafiken på Gnu/Linux funkar snabbare, bättre och snyggare än både xp och Macos X
förutom eyecandyn blir man mer produktiv samt knappt några resurser går åt

lite trött så här sent , sorry för pladdrigheten

Vad menar du med NYA grafiken i Linux?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jag bestämde mig för att testa Edgy Eft (som jag antog var senaste versionen) på syrrans pc.
Ingen märkbar skillnad jämfört med den versionen jag testade för ett år sedan, och ingen "ny grafik".
Antar att det är som med allt annat i Linux, man får sitta i timmar och skriva kommandon och leta i forum när man ska göra något.

Men visst, gratis är gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad menar du med NYA grafiken i Linux?

Antagligen beryl/compiz.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.