Ubuntu 6.06.1 till senaste med 3d effects, Xorg 7.1 with AIGLX?

Permalänk

Ubuntu 6.06.1 till senaste med 3d effects, Xorg 7.1 with AIGLX?

Går det att uppdatera via linux egna "windows update"? Är så sugen på att prova dom nya 3D effecterna etc.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Först bör du uppgradera dapper till edgy beta
detta görs på följande sätt
https://help.ubuntu.com/community/EdgyUpgrades

Sedan följer du denna guide så ska det funka
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=263851

Tänk på att det är betaversioner än så länge så det är inte garanterat att det funkar.
Om ca två veckor planeras releasen av edgy.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Ska man vänta till dess då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

err, men Edgy ska väll vara beta sålänge den finns. (var inte det hela tanken?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ska man vänta till dess då?

Beror på hur gärna man vill ha det om man orkar vänta lite till. Jag har uppgraderat till edgy.
Om du gillar att prova nya saker kan det ju vara trevligt att uppgradera.
Det går att få ögongodis i dapper också, men det är lite svårare än i edgy.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Funkar det felfritt för dig?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Är det mest AIGLX som är nytt med edgy? Vad är det mer som är nytt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Funkar det felfritt för dig?

Felfritt funkar det inte. Fast då har inte jag en helt normal konfiguration heller. Använder två skärmar samt ett gammalt kort. Mitt grafikkort stöder inte texturer större än 2048 och min upplösning är 2304 i bredd vilket gör att det blir svart på en del av bilden.
Sen blir vissa fönster helt svarta istället för att visa något, exakt varför vet jag inte men tror att det är pga för lite grafikminne.
Sen verkar det även hänga sig då jag skiftar till tv-ut om jag inte inaktiverar beryl först.

Så hur det kommer funka för dig är svårt att säga, men då du har ett bättre kort borde det funka bättre.

Sen själva edgy så funkar det ganska bra, dock har några program slutat fungera för mig, ex f-spot verkar inte funka nu samt att jag var tvungen att installera om azureus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Är det mest AIGLX som är nytt med edgy? Vad är det mer som är nytt?

Är inte helt insatt i allt men nvidias nya drivrutiner är enkla att lägga in i edgy och med dom är det väldigt lätt att få igång beryl.
Det går att aktivera allt ögongodis i dapper också men där är det lite svårare, ex kan man använda xgl. Vilket jag inte fått att fungera.

https://wiki.ubuntu.com/EdgyEft/Beta
Där finns lite info om nytt i edgy, men för min del var det mest att jag då lyckades få igång beryl som var det viktiga.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Först bör du uppgradera dapper till edgy beta
detta görs på följande sätt
https://help.ubuntu.com/community/EdgyUpgrades

Sedan följer du denna guide så ska det funka
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=263851

Tänk på att det är betaversioner än så länge så det är inte garanterat att det funkar.
Om ca två veckor planeras releasen av edgy.

Jag har gjort en uppgradering till edgy nu

Tycker det andra var för svårt så nu undrar jag om det kommer att gå att uppdatera på liknande sätt när det kommer officiellt?

GAH! Trodde det gick bra, men när den bootade om och skulle starta 6.10 så hängde den sig vid inloggningen, varken mus eller tangenbord funkar där

Jaha, hann vara glad ett tag iallafall. Nu blir det att skita i Ubuntu för tillfället och installera Fedora core 6 test 3 med 3D effects support direkt! Hoppas det går bättre.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Vad är igentligen de stora skillnaderna mellan XGL och AIXGL?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Vad är igentligen de stora skillnaderna mellan XGL och AIXGL?

Om jag förstått det hela rätt så är den största skillnaden att XGL körs som en server ovanpå den vanliga X servern. Så alla program som vill rendrera fönster och 3d-grafik måste gå igenom XGL servern.

AIGLX fungerar som en utökning av den vanliga X servern.

Dvs XGL mer resurshungrigt. Men är mer utvecklat än AIGLX i dagsläget och har bättre stöd med dom fristående grafikrutinerna från Ati och Nvidia.

AIGLX är numera en del av den vanliga X servern och har mycket bra stöd för dom open source drivrutiner som utvecklas av x.org folket. För mig som kör Intel GMA950 i edgy med compiz fungerar detta allderles utmärkt.

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Medlem

Har någon testat detta på en Macbook, försökt med Dapper, men gick inget vidare.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

aiglx och glx ska betraktas som BETA, för det är inte färdigt att användas som standard iom en hel del dryga bieffekter bla. så beter sig VLC jävligt skumt åt när man kör med xgl tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
aiglx och glx ska betraktas som BETA, för det är inte färdigt att användas som standard iom en hel del dryga bieffekter bla. så beter sig VLC jävligt skumt åt när man kör med xgl tex.

AIGLX är inte såvärst beta, det är med i standard trädet för xorg 7.1
Jag har iaf inte stött på några problem med videouppspelning i varken xv, x11 eller gl.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
AIGLX är inte såvärst beta, det är med i standard trädet för xorg 7.1
Jag har iaf inte stött på några problem med videouppspelning i varken xv, x11 eller gl.

Ska testa igenom AIGLX sen, har inte haft möjlighet att köra igenom det så mycket. Får se om jag drar in ubuntu edgy sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
AIGLX är inte såvärst beta, det är med i standard trädet för xorg 7.1
Jag har iaf inte stött på några problem med videouppspelning i varken xv, x11 eller gl.

Kanske inte AIGLX men däremot Compiz (0.2) och Beryl (0.1) är det.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

AIGLX+Beryl buggar rejält mycket mer för mig än XGL+Compiz. iof är det också mer roliga funktioner och mycket snabbare när det inte buggar men..

inte verkade det ingå i 6.10 heller, fick dra in det i vanlig ordning och fjanta med textfiler. jobbigt. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint