Permalänk
Medlem

Telia ADSL kopplar ner konstant.

Hejsan. Har sedan 2-3 dar tillbaka enorma problem med mitt telia adsl. (0,25 ). Saken är den att det kopplar ner var 5-15 min konstant.

Driver mig till vansinne det är bara nere en sekund men det räcker för att man ska disconnecta från irc,wow,msn osv.

Har ringt supporten, de sa att jag skulle koppla ur all annan utrustning samt testa koppla ur routing funktionen på modemet och köra det i modem mode så att säga. Inget av detta funkade. Satt precis i Telias livechat support och försökte få hjälp där men dom började med att skylla på min dator. Jag berättade då att jag hade 3 datorer och alla beter sig likadant. De sade även att mitt modem haft kontakt med dem i nästan 900 minuter. I mitt modems status loggar visar det dock att det kopplar ner vid nämnda tillfällen så det är inte mitt LAN det är fel på. Support killen avslutade då med att säga att det är något fel inne i mitt modem. Ett fel som måste kommit från ingenstans för 2 dagar sedan (samtidigt som en polare också får exakt samma fel btw)

Så nu undrar jag om någon med telia där ute upplevt samma fel och hur det isf löstes? Känns surt att börja ringa och stimma och skrika efter tekniker och grejjer om det skulle visa sig att jag trots allt gjort nått dumt.

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Medlem

tjena, jag har exakt samma fel som du, samma mellanrum och kom helt plötsligt. har dock inte gjort något åt saken pch jag vet inte hur heller.

Permalänk
Medlem

den som har problem med sitt adsl bör följa dessa steg (oavsett hur säker man är på att utrusningen är hel osv)..
*först -testa med ytterliggare en dator vid möjlighet och då ska den inte vara inkopplad i en router utan routern ska bort från och med nu tills bredbandet fungerar bra igen, då kan du sätta in routern på nytt.
funkar inte detta
* ska du testa skruva upp alla telejack och trippel kolla att dom är rätt kopplade, helst när första jacket lokaliseras så skruvar man bort resten av jackslinga och testar att koppla in modemet på nytt.
om det fortfarande beter sig skit så
* testa att dra ut allt annat ur alla telefonjack hemma. starta om modem och testa igen.
om detta inte hjälper så
* skaffar/lånar man ett annat modem och filter som man testar med utan att plugga in något annat i jacken.

om det nu fortfarande inte fungerar så ringer man in till supporten på sin ISP för en felsökning, hittar dom ingenting så kanske dom vill lägga en felanmälan - stå då på dig och insistera på att du vill boka hem en tekniker som kollar allt. du kommer då få info om att om en tekniker hittar felet i din utrustning (fel(kopplat) jack, dator, modem och filter) så kommer du åka på en kostnad för mellan 500-1000 pistonas. efter som du nu vet att du har trippelkollat detta så är du så iskall så att du bara helt enkelt kräver att få ut en tekniker. så länge teknikern lokaliserar felet mellan/på telestation framt till dit första jack så fixar teknikern det grattis (då får din ISP alt skanova pröjsa hela kalaset).

va lite smart och se till att du har 2 modem och filter hemma, en annan kille som hade samma problem i en annan tråd här inne beställde ut en tekniker. tekniker kom och kopplade in sina grejjer och påstod att allt fungerade klockrent. killen som hade lånat ihop totalt 3 modem och filter sa bara: " vänta lite så kan vi väl kolla min utrustning också". så gick han upp för trappan och hämta skiten och kom ner till teknikern igen och teknikern fick det inte alls att fungera. efter som åtminstånde 2 modem och 2 filter fungerade bra på annan plats/lokal/fastighet/hem så kunde inte teknikern göra annat än att göra en grundlig undersökning. och visst fan hitta teknikern problemet sen på trådarna mellan stationen och huset och åtgärdade detta - gratis. efter det så verar det ha flyttit på rätt bra.

Lycka till
//Skrock

Permalänk
Medlem

haj, hade ett Nokia (svart stående), bytte uppkoppling till 8MB Telia, köpte en D-Link 320T,för att få snabbare!uppkoppling, men det går upp och ner (galen), hittar inte serven står det. kör med Nokian det funkar, vad kan det vara??

Visa signatur

grönis

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem en gång i tiden, jag fick tips om det här programmet och det hjälpte:

http://www.lfdomain.com/prgConnectionKeeperWin.php

Glöm inte att gå igenom inställnignarna ordentligt och skriva in dina inlogguppgifter, ananrs kan programmet inte logga in åt dig.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag hade exakt samma bekymmer som beskrivs här med mitt 'förra' telia ADSL på Lidingö. Min korta slutsats är att felet ligger utanför ditt/ert ansvar. dvs Telia ska skicka ut en tekniker för att gå igenom trådarna in till ditt hus med mera. Läs mer för hela storyn.

Vi beställde 24mbit och fick leverans i slutet på juni 2005. Fungerade klockrent i två månader, kom dock bara upp i 11mbit men det får man leva med.
Sen började exakt samma problem. Telia misstänkte att det kunde vara att vi låg på gränsen för 24mbit. Vi testade med att sänka till 8mbit men problemen kvarstod. Jag testade med ett annat Zyxel modem, samma fel. Jag testade med en linksys ADSL 2+ router men samma fel. Jag testade i alla jack hemma, samma fel.

Jag ringde Telia säkert två gånger i veckan hela förra hösten...
Till slut erbjöd dom oss kompensering i form av en slopad måndadsavgift.
Problemen fortsatte och en tekniker kallades ut för telias räkning.
Han kom dock försent och jag kunde inte vänta längre...typiskt.
En månad senare kom en ny tekniker ut och det visade sig efter hans mätningar att kopparn i huset troligen inte var rätt dragen.
Jodå, han var inne i skåp och annat och några timmar senare hade problemen försvunnit. Synk-tapp beror ofta på att trådarna ligger dåligt i fastigheten.

December 2005 fungerade vårt ADSL hyffsat igen. Nästan 4 månader av droppar...Telia tog som sagt kostnaden för teknikern, men något annat hade varit kriminellt. Dom erbjöd oss också att säga upp abbonemanget utan kostnad (18mån bindning) men eftersom det nu fungerade avvaktade vi.
I Sommras pratade jag med dom att vi skulle flytta söderut och undrade hur vi låg till med kompensering och efter ett kort samtal slapp vi att betala för 3 månader efter den fiasko artade hösten.
Vi fick även stänga abbonemanget utan kostnad.

Fair play av Telia trots allt. Att dom efter alla problem var bemötande och vettiga gjorde att vi valde Telia igen här i skåne.

Man måste stå på sig, annars blir det svårt att få hjälp.
Tänk också på att försöka vara artig och trevlig mot dom du talar med på supporten. Chansen att hon/han orkar ta tag i ditt problem ökar ofta då.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

OPTY@FX62|1gb BH-5|Antec P150|ATI X1800XT