Hej,
Jag hade exakt samma bekymmer som beskrivs här med mitt 'förra' telia ADSL på Lidingö. Min korta slutsats är att felet ligger utanför ditt/ert ansvar. dvs Telia ska skicka ut en tekniker för att gå igenom trådarna in till ditt hus med mera. Läs mer för hela storyn.
Vi beställde 24mbit och fick leverans i slutet på juni 2005. Fungerade klockrent i två månader, kom dock bara upp i 11mbit men det får man leva med.
Sen började exakt samma problem. Telia misstänkte att det kunde vara att vi låg på gränsen för 24mbit. Vi testade med att sänka till 8mbit men problemen kvarstod. Jag testade med ett annat Zyxel modem, samma fel. Jag testade med en linksys ADSL 2+ router men samma fel. Jag testade i alla jack hemma, samma fel.
Jag ringde Telia säkert två gånger i veckan hela förra hösten...
Till slut erbjöd dom oss kompensering i form av en slopad måndadsavgift.
Problemen fortsatte och en tekniker kallades ut för telias räkning.
Han kom dock försent och jag kunde inte vänta längre...typiskt.
En månad senare kom en ny tekniker ut och det visade sig efter hans mätningar att kopparn i huset troligen inte var rätt dragen.
Jodå, han var inne i skåp och annat och några timmar senare hade problemen försvunnit. Synk-tapp beror ofta på att trådarna ligger dåligt i fastigheten.
December 2005 fungerade vårt ADSL hyffsat igen. Nästan 4 månader av droppar...Telia tog som sagt kostnaden för teknikern, men något annat hade varit kriminellt. Dom erbjöd oss också att säga upp abbonemanget utan kostnad (18mån bindning) men eftersom det nu fungerade avvaktade vi.
I Sommras pratade jag med dom att vi skulle flytta söderut och undrade hur vi låg till med kompensering och efter ett kort samtal slapp vi att betala för 3 månader efter den fiasko artade hösten.
Vi fick även stänga abbonemanget utan kostnad.
Fair play av Telia trots allt. Att dom efter alla problem var bemötande och vettiga gjorde att vi valde Telia igen här i skåne.
Man måste stå på sig, annars blir det svårt att få hjälp.
Tänk också på att försöka vara artig och trevlig mot dom du talar med på supporten. Chansen att hon/han orkar ta tag i ditt problem ökar ofta då.
Hoppas det hjälper.