Förstör en avstängning möjligheter till recovery?

Permalänk

Förstör en avstängning möjligheter till recovery?

Hej!

Om man råkat radera filer med rm -r av misstag och vill göra en recovery med TCT är det då kört om man stänger av datorn?

Jag råkade radera mountpointen. Skratta i er tystnad, men skriv inte om det här. Jag var helt knäckt och det var tre månader sen det hände och jag tänker på det än idag. Det var där mina personliga filer låg, men den började(?) radera andra mappar som jag hade kopior på annat ställe så det var inte så farligt. Dock vet jag inte om den raderade personliga filer och det måste jag veta!

Jag har inte haft energi att läsa att monsterinstruktioner, så jag hoppas på ett enkelt svar här.

Nu när min dator totalt hängt sig (tråd finns i felsökningsforumet) och jag måste stänga den är det då kört att göra TCT sen vid uppstart? Eller går det inte ens att se vilka filer som är förlorade?

EXT3 är filsystmet. Datorn har knappt kört några processor och jag har inte skrivit så mycket till hårddisken. Jag gjorde det av misstag. Det gör sig om ca 10 GB, 90 GB ledigt nu och ca 50-60 GB rök.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

EXT3 ska visst vara värre än EXT2 om man raderar saker. och det är ju bra i vanliga fall. hursomhelst tror jag du ska försöka att få med disken på en uppstart så den kan kollas mot journalen innan filräddning.

läste nått om filräddare för EXT nyligen, ska försöka hitta det igen. var på nån wiki tror jag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

AndreaX:
Om du hittar det blir jag verkligen jätteglad för jag orkar inte plöja tiotals sidor med skitsnack. Så var det på TCT. Jag läste tolv sidor och det var bara en roman typ med snack. Jag vill ha raka svar och raka direktiv.

Nu fick jag stänga av datorn. Kraschen berodde på att kärnan kraschade.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
EXT3 ska visst vara värre än EXT2 om man raderar saker.

Citat:

Unlike ext2, ext3 zeroes out block pointers in the inodes of deleted files. It does this to simplify read-write access to the filesystem when the journal is being replayed after an unclean mount. This, however, effectively prevents files from being undeleted. The user's only recourse is to grep the hard drive for data known to signal the start and end of the file. This provides slightly more secure deletion than ext2, which can be either an advantage or a disadvantage.

ajaj. var nått sånt ja.. =/ kanske kan vara värt att prova, hur vette tusan dock.

http://batleth.sapienti-sat.org/projects/FAQs/ext3-faq.html

*memo till mig själv om att byta tillbaka till EXT2 på backupdisken igen*

/ hmm.. http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=4176... ?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Foremost (http://foremost.sourceforge.net/) kan återskapa datat. Om möjligt så gör först en avbild av partitionen med dd och arbeta med den.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

AndreaX:
Fast EXT3 har ju journalförande. Innebär inte det att det är bättre än EXT2? Jag ska kolla in länken med. Tack!

fagerja:
Jag ska kolla in länken. Tack!

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
AndreaX:
Fast EXT3 har ju journalförande. Innebär inte det att det är bättre än EXT2? Jag ska kolla in länken med. Tack!

Det är säkrare vid krasher ja, men du har ju avsiktligen raderat filerna och då är det inte direkt meningen att de ska gå att återskapa, det är mer en sidoeffekt av hur tidigare filsystem fungerat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion