Hjälp med Unix commands (Mac OS X)

Permalänk
Medlem

Hjälp med Unix commands (Mac OS X)

Hej! Har laddat ner fem stycken DVD isos som jag unzippat till en folder på skrivbordet som heter "Solaris". Man ska i terminalen på ett Unix system (i detta fallet Mac OS X) "smälta" i samman alla dessa till en enda iso. Kommandet för detta är:

cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-a sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-b sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-c sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-d sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-e > sol-10-GA-sp-dvd.iso

Antar att det bara är att byta sparc till x86 eftersom filerna heter det.

Men när jag gjort det och provat det i terminalen så står det: "command not found"

Så jag undrar hur jag väljer vilken folder jag vill göra detta i terminalen och hur jag gör detta?

Permalänk
Medlem

Bara att "cd"a in i mappen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Bara att "cd"a in i mappen?

Vadå hur skriver man?

cd/mapp/

?

Permalänk
Medlem

cd <katalogens namn>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
cd <katalogens namn>

Tack! Det funkar! Unix äger ju!

Häftigt att se hur Unix jobbar, men det tar väldigt lång tid. Har tagit flera minuter hitills.ä

Edit: Ska det ta flera minuter? Det har gått ungefär 10 minuter nu :S Ser ut som den gör samma sak om och om igen.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer ta tid. Du skall läsa in alla filer och skriva till hårdisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Ja det kommer ta tid. Du skall läsa in alla filer och skriva till hårdisken.

Okej. Men det är ett irriterande ljud medans den jobbar, finns det något sätt på Mac OS X så man kan se en film hitills medans den jobbar genom att bara höra ljudet i tex VLC eller MPlayer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Okej. Men det är ett irriterande ljud medans den jobbar, finns det något sätt på Mac OS X så man kan se en film hitills medans den jobbar genom att bara höra ljudet i tex VLC eller MPlayer?

Jag fattar inte frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag fattar inte frågan.

Alltså, medans den jobbar i Unix så låter det "dududududududududu" och det ljudet stör ju enormt om man till exempel vill se en film i VLC eller MPlayer. Så det jag undrar är hur man kan "stänga" av ljudet från terminalen tillfälligt och bara ha ljudet på filmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Alltså, medans den jobbar i Unix så låter det "dududududududududu" och det ljudet stör ju enormt om man till exempel vill se en film i VLC eller MPlayer. Så det jag undrar är hur man kan "stänga" av ljudet från terminalen tillfälligt och bara ha ljudet på filmen?

Öh, du menar att man ska stänga av ljudet från när hårddisken jobbar? Njae, kan bli lite svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Öh, du menar att man ska stänga av ljudet från när hårddisken jobbar? Njae, kan bli lite svårt.

Ne inte hårddisken som jobbar. Utan terminalen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ne inte hårddisken som jobbar. Utan terminalen.

ajaj, inte bra att supa hårt på Söndagskvällar..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ajaj, inte bra att supa hårt på Söndagskvällar..

Va? Aja stängde av (även det var svårt, gick ej med tvångsavsluta), det var inte ens klart på 1 timma, sen såg det ut som det stannade. Aja, krångligt och lite irriterande.

Permalänk
Medlem

Ehm, terminalen skall inte låta när den jobbar. Låter mer som i Windows, att OSet/programmet låst sig när det skall spela upp ett ljud Och "cd" är samma kommando för att byta mapp i DOS som det är i *NIX, antagligen de flesta andra OS med, (change directory).

Permalänk
Medlem

Konstigt, den skapar iso filen, alltså den låter hela tiden, och stannar sen och låter fortfarande, iso filen är 0 kb. Det är konstigt. :S Fan att Sun gör det så svårt att installera!

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att det låter som att du gör något fel. No offense.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att du missat > före sista filnamnet, så att den matar ut filerna till stdout och visar innehållet istället? Isåfall kommer den låta när den stöter på vissa bytes, samt filen kommer inte växa (eftersom du inte sagt till den att mata ut datan till en fil).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja när den skriver ut byten 00000111 piper det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod
Jag måste erkänna att det låter som att du gör något fel. No offense.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Låter som att du missat > före sista filnamnet, så att den matar ut filerna till stdout och visar innehållet istället? Isåfall kommer den låta när den stöter på vissa bytes, samt filen kommer inte växa (eftersom du inte sagt till den att mata ut datan till en fil).

Såhär gör jag:
En mapp på skrivbordet som heter "Solaris" med all 5 iso filer.
Går in i terminalen och skriver cd desktop och sen cd Solaris

sen skriver jag in denna kod i terminalen (tog bort ett mellanrum om det var felet?) och det piper fortfarande.

cat sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso-a sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso-b sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso-c sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso-d sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso-e >sol-10-GA-sp-dvd.iso

Har provat med och utan mellanrummet.

Permalänk
Medlem

Skriver terminalen ut något när du gör det? (Det skall den inte)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Skriver terminalen ut något när du gör det? (Det skall den inte)

Ja den skriver jättemycket, ser verkligen ut som den jobbar, sen slutar den arbeta. Slutade på samma "mening" båda gångerna.

Permalänk

Klipper och klistrar du det där rätt in i terminalen? Isf så är första kommandot "cat sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso-a sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso-b" och då blir det troligen bara en massa skräptecken och pip när terminal.app får för sig att "skriva ut" iso-filerna i terminalen och inte till nån fil. Testa att skriva allt det där, utan radmatning, som ett enda kommando och se hur det funkar. Jag har inte fått mitt morronkaffe än, så jag kan bara spekulera.

EDIT: Såg nu att Thomas var inne på samma spår.. aja. Never mind.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

tips om du sriver in fill namn kan du skriva kanske första bokstaven sen trycka tab så fylls resten på.

Permalänk
Medlem

Testa att förkorta allt för att få det lite lättare att upptäcka fel.


- Ta bort alla filer ur mappen som inte var där från början, eller ta bort den och packa upp den igen, så du har en fräsch kopia
- $ cd Desktop/Solaris
- $ cat sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso* > sol.iso

Det där borde göra ungefär samma sak, men vara lite kortare uttryckt, så det inte är så svårt att tappa bort sig

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
- $ cat sol-10-u2-ga-x86-dvd-iso* > sol.iso

Inte rekomenderbart eftersom man då inte är säker på ordningen av filerna.

cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-a sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-b sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-c sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-d sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-e > sol-10-GA-sp-dvd.iso

Har gjort ovanstående kommando flera gånger, det viktiga är att allt är ett kommando och skall finnas på samma rad.

Du skulle kunna testa med följande kommandon:

cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-a > sol-10-GA-sp-dvd.iso cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-b >> sol-10-GA-sp-dvd.iso cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-c >> sol-10-GA-sp-dvd.iso cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-d >> sol-10-GA-sp-dvd.iso cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-e >> sol-10-GA-sp-dvd.iso

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Inte rekomenderbart eftersom man då inte är säker på ordningen av filerna.

cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-a sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-b sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-c sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-d sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-e > sol-10-GA-sp-dvd.iso

Har gjort ovanstående kommando flera gånger, det viktiga är att allt är ett kommando och skall finnas på samma rad.

Du skulle kunna testa med följande kommandon:

cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-a > sol-10-GA-sp-dvd.iso cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-b >> sol-10-GA-sp-dvd.iso cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-c >> sol-10-GA-sp-dvd.iso cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-d >> sol-10-GA-sp-dvd.iso cat sol-10-u2-ga-sparc-dvd-iso-e >> sol-10-GA-sp-dvd.iso

Nice! Det där funkade! Och då lät den inte sådär och skrev inte så där mycket kod!
Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Inte rekomenderbart eftersom man då inte är säker på ordningen av filerna.

True true, det var slarvigt av mig.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
True true, det var slarvigt av mig.

Tack ändå för evenemanget