Permalänk

Mitt mammakort

Hej experter!

Jag har köpt en ny dator och byggt ihop den.
När jag skruvade fast moderkortet i sidoplåten så hängde sig datorn vid loggan när jag startade den.
Så jag la skummgummidynan (den kommer med kortet i lådan) mellan moderkortet och plåten... och då startade datorn normalt.
NU undrar jag, kan jag ha skumgummidynan där eller kan det gå åt helsike?, kan den smälta? kan den avge damn och statisk electricitet? jag grubblar hela tiden på detta...

Tacksam för smarta svar:

//Tompa

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Använd distanserna du fick med lådan istället, det är det dom är till för.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Använd distanserna du fick med lådan istället, det är det dom är till för.

Hej!

Joo dom använder jag såklart, men om jag skruvar i samtliga så hänger sig datorn vid moderkortsloggan... nånstans så e det galet... och det verkar vara olika varje gång... jag måste köpa gummipluppar och sprida ut dem på plåten.

//Tompa

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk

Tycker du borde ha svårt att starta datorn om du hade någon form av kortis mellan moderkort och chassi.
Distansen skall bara monteras där det finns motsvarande skruvhål i moderkortet.
Kan också ha att göra med för klent nätagg, dåliga IDE/Sata kablar, många/kraftiga chassifläktar kopplade till 3-pin på moderkortet, RAM mm.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Tycker du borde ha svårt att starta datorn om du hade någon form av kortis mellan moderkort och chassi.
Distansen skall bara monteras där det finns motsvarande skruvhål i moderkortet.
Kan också ha att göra med för klent nätagg, dåliga IDE/Sata kablar, många/kraftiga chassifläktar kopplade till 3-pin på moderkortet, RAM mm.

Lådan är helt ny, 420W aggregat, jag har en extra chassifläkt...
Nvidia 7600GT
AMD64 Athlon 3200+
1.2 gig med ram...
Moderkort: ECS RD480-A939

ang dåliga IDE eller satakablar, datorn hänger sig precis vid uppstart, innan nåt har laddats... vid moderkortsloggan ECS i mitt fall.

Lossar jag moderkortet från sidoplåten, använder den antistatiska påsen som underlägg... då funkar det klockrent.
Jag använder medföljande distans-skruvar och kan skruva i alla... men av nån jäkla anledning hänger den sig, det måste bero på att det blir nån kortis med chassit...därför la jag skumgummidynan under kortet, rev loss hål i den där distansskruvarna ska sitta, skruvade fast den igen... men den hänger sig lik förbannat.
Kanske bör returnera moderkortet? Eller chassit?

//Tompa

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk

Det brukar finns både låga och höga distanser till olika chassin.
Du kanske skulle prova lite högre modell, om det nu ligger mot någonstans
samt kolla att det ser ok ut / finns avstånd, vid PCI slotarna och I/O plattan

Verkar allt komma smidigt på plats när du monterar moderkortet ?
Dra inte heller moderkortsskruvarna för hårt.

Annars svårt att veta om det är fel på moderkort eller chassi, utan att testa dom separat.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Det brukar finns både låga och höga distanser till olika chassin.
Du kanske skulle prova lite högre modell, om det nu ligger mot någonstans
samt kolla att det ser ok ut / finns avstånd, vid PCI slotarna och I/O plattan

Verkar allt komma smidigt på plats när du monterar moderkortet ?
Dra inte heller moderkortsskruvarna för hårt.

Annars svårt att veta om det är fel på moderkort eller chassi, utan att testa dom separat.

Ja sant jag behöver nog högre distanser, ska åka tilll handeln och inhandla.
Egentligen e det inte fel på nåt av dem, chassi eller moderkort eftersom jag får båda att fungera när kortet ligger i den anti-statiska påsen, men eftersom grejerna e köpta löst och separat så blir det väl lite bök... men det ordnar sig, just nu har jag en tillf lösning, satt tuggummi på 2 distanser... nu lirar det inte vackert men tillfälligt...

Men tack för din tid och dina råd... grymt bussigt

//Tompa

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk

Lycka till............

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalainen
Ja sant jag behöver nog högre distanser, ska åka tilll handeln och inhandla.
Egentligen e det inte fel på nåt av dem, chassi eller moderkort eftersom jag får båda att fungera när kortet ligger i den anti-statiska påsen, men eftersom grejerna e köpta löst och separat så blir det väl lite bök... men det ordnar sig, just nu har jag en tillf lösning, satt tuggummi på 2 distanser... nu lirar det inte vackert men tillfälligt...

Men tack för din tid och dina råd... grymt bussigt

//Tompa

Ja alla har vi våra lösningar, så länge det funkar så är det ju bra:)

Lycka till!!!

Visa signatur

MVH: chrilleh
Antec 1200| Asus Maximus III Formula| Intel i5-760 2.8GHZ@4.07GHZ| ASUS Geforce GTX 480 1536MB| Kingston HyperX 4x2GB DDR3 1600MHz | Corsair Force 120GB SSD| Corceair Nova 64GB SSD| WD 2TB SATAII| Seagate FreeAgent Goflex 1TB Extern| Samsung Syncmaster 2333SW

Permalänk

Haha tuggummi billigt och otroligt uppfinningsrikt.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180