Funkar Opteron på alla 939 moderkort?

Permalänk

Funkar Opteron på alla 939 moderkort?

Tänkte köpa en opteron 146 S939 och ett S939 moderkort dock står inte opteron med bland kompatibla cpuer utan endast:

Athlon64, Athlon64 FX.

Men är inte Athlon64 och Opteron exakt samma cpu förutom cachen så även denna cpu borde funka?

Permalänk
Medlem

Jo det ska funka. Jag köpte ett Gigabyte K8N-SLI och det står inget om Opteron, men det funkar utmärkt. (Finns med på Supported CPUs på deras hemsida efter bios v4). Dock suger moderkortet hästdase, men det är en annan femma.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

ECS har inte skrivit med det bland supported cpus så då vågar jag nog inte, synd för det är det enda S939 kort till låg kostnad jag hittat med VGA.

Permalänk
Medlem

Lurcazzus - det ska nog inte vara några problem.

Jag startade en tråd för ett litet tag sedan om just en Opteron 146 och ett ECS moderkort (med vga) från komplett - det visade sig att det fungerade utmärkt

Permalänk
Medlem

Eftersom Opteron mer eller mindre är en nerklockad FX så går det galant att köra dom på samtliga s939 moderkort med FX-stöd.

Däremot får du gärna motivera varför du vill köpa s939?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Även om frågan inte är riktad till mig kan jag väl svara

Både moderkort och processorer säljs ut till billiga priser, och prestandan är det ju inget fel på.

I mitt fall moderkort: ECS matx med inbyggd Ati radeon grafik - 445:- (demoex) samt AMD Opteron 146 2.0 GHz - 750:- perfekt för min HTPC

Visserligen är inte priserna på AM2 mycket högre - men eftersom jag kunde använda både minnen (DDR) och Cpu-kylare (Zalman) som jag hade sedan tidigare blev valet självklart

Permalänk

Jag köpte ett lite dyrare moderkort som dessutom hade Gb-LAN då ni svarade 2min efter jag beställde ^^.

Jag har inte hittat en Opteron så lågt som till S939 och jag har också minne att använda, dessutom kommer jag säkert i den närmaste framtiden komma över ännu mer DDR-ram från åskskadade dator och då är det smidigt att trycka in i servern ;).

Edit: Blev opteron då jag fått för mig att den extra cachen är nyttig i en server och det är en RIKTIG server CPU. En riktig server CPU till det priset borde vara ganska unikt, så hur kan man då säga nej?