AMD 4x4-plattform i november

Permalänk
Melding Plague

AMD 4x4-plattform i november

Intel har nu bekräftat att man kommer att lansera processorer med fyra kärnor i november. AMD dröjer lite med att lansera sådana processorer och skall istället lansera den extremt dyra entusiastplattformen 4x4 ungefär samtidigt.

Läs nyheten: AMD 4x4-plattform i november

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fin fint, undrar hur dyrt detta kommer att bli då, 4 st FX-74or

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Detta leder till att am2 x2 processorerna går ned i pris va?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

skulle det inte vara fyra processorer? på den där bilden och i förklaringen var det ju 2 stycken dubbelkärniga processorer dom visade :S

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
skulle det inte vara fyra processorer? på den där bilden och i förklaringen var det ju 2 stycken dubbelkärniga processorer dom visade :S

Det är ju 4 kärnor det handlar om, alltså 2 processorer.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Låter väldigt intressant kanske lika bra att vänta tills man får se pris o prestandard innan man sattsar på en core 2.

Permalänk
Medlem

Om sex månader kommer 4x4 i sin första form vara en superflopp tror jag. Sett längre fram kommer säkert flera sockets på ett moderkort leta sig in i fler konsument datorer. 3 gen fysik acceleratorer kan säkert sitta i en socket istället för en expansionsplats. Men som sagt, i denna första formen, en säker flopp. Kan det finnas en global markad för 1000 enheter? Vilken moderkortstillverkare väljer att släppa ett moderkort för det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Om sex månader kommer 4x4 i sin första form vara en superflopp tror jag. Sett längre fram kommer säkert flera sockets på ett moderkort leta sig in i fler konsument datorer. 3 gen fysik acceleratorer kan säkert sitta i en socket istället för en expansionsplats. Men som sagt, i denna första formen, en säker flopp. Kan det finnas en global markad för 1000 enheter? Vilken moderkortstillverkare väljer att släppa ett moderkort för det?

håller med dig! det är ju knappt mängder med program för 2 kärniga cpu! det går en anning för fort!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Kan redan nu reda ut ett par frågetecken. 4x4 kommer inte kräva ECC RAM, detta har bekräftats av ett par personer från AMD på Digital Life mässan.

Några bilder från mässan, bla på rendering med 4x4 http://www.nickfire.com/photo/index.php?dir=digitallife

Permalänk
Medlem

Kul kul!
Men vadå "Vi har ännu inte hört eller sett några moderkort för plattformen"
Gå in på komplett så har ni 6 st .
De kan väll söka lite innan de säger nått

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det här är en motsvarighet till intels kommande CPU med 4 kärnor. Intels motsvarighet kommer att stödjas av nuvarande socket775 medan AMD's tvingar en att köra serverkort. 2 helt olika inriktningar Enthusiast Vs. Företag (Buisness) typ. Inte många överklocknings Guru's som kommer intressera sig av AMD's motsvarighet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tycker inte det här är en motsvarighet till intels kommande CPU med 4 kärnor. Intels motsvarighet kommer att södjas av nuvarande socket775 medan AMD's tvingar en att köra serverkort. 2 helt olika inriktningar Enthusiast Vs. Företag (Buisness) typ. Inte många många överklocknings Gurur's som kommer intressera sig av AMD's motsvarighet.

Så sant som det är sagt. 4x4 kommer inte vara ett alternativ för majoriteten av oss SweC:are .. Läste något om att kostnaden för 2 cpu:er och ett moderkort skulle hamna på över 12k

Permalänk
Medlem

4x4 låter som en kass idé, eftersom man bara kan använda de dyraste processorerna. Om man däremot kunnat använda t.ex. två stycken 4400+x2 och det fanns "billiga" moderkort hade dom nog sålt förbannat bra.

Min misstanke är att AMD är rädd om sin servermarknad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Kul kul!
Men vadå "Vi har ännu inte hört eller sett några moderkort för plattformen"
Gå in på komplett så har ni 6 st .
De kan väll söka lite innan de säger nått

dom korten e nice men kräver ecc/reg minnen sen tror jag nog att dom inte klarar av FX-prollarnas klockhastigheter på ca 3.0ghz men kanske dom på snäppet lägre klock hastigheter

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Sämsta idén från AMD på många år. De skulle lagt på ett kol, och dragit ut ett par vanliga X2:or med 1333-buss och 3Ghz eller mer istället. Då hade de kanske i alla fall kunnat hävda att de nafsade Intel i arslet igen....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
4x4 låter som en kass idé, eftersom man bara kan använda de dyraste processorerna. Om man däremot kunnat använda t.ex. två stycken 4400+x2 och det fanns "billiga" moderkort hade dom nog sålt förbannat bra.

Min misstanke är att AMD är rädd om sin servermarknad.

Det tror jag också.Men jag tror också AMD kommer med äkta quad till AM2 senast i mars nästa år.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Det tror jag också.Men jag tror också AMD kommer med äkta quad till AM2 senast i mars nästa år.

För sent för att det skall vara riktigt intressant.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Är detta K8L eller bara vanliga hottade A64or? 12000 för 2 prollar å mammabräda är väl inte så farligt om det är Kentsfield dom ska konkurera med...

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Är detta K8L eller bara vanliga hottade A64or? 12000 för 2 prollar å mammabräda är väl inte så farligt om det är Kentsfield dom ska konkurera med...

Beror nog på hur man ser det. Jag betalade dryggt 11 000kr för min nuvarande maskin: Opty 144, 1GB RAM, X850XT, Abit KN8-SLI, 250GB HDD (mer nu), 19" TFT och Antec Chassi med 500W PSU...

Känns inte motiverat att slösa 12k enbart på cpu och moderkort

Edit: Enbart uppdaterade k8:or

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Kul kul!
Men vadå "Vi har ännu inte hört eller sett några moderkort för plattformen"
Gå in på komplett så har ni 6 st .
De kan väll söka lite innan de säger nått

Och du kan läsa på lite.

Sockel-F (s1207) är AMD:s nyligen lanserade (typ 2 månader) ersättare till s940, dvs den man ska köra Opteron 20xx och 80xx på i framtiden.
Dessa servermoderkort kräver nog nästan alla reg och ecc-minnen (som någon här länkade till inte skulle krävas för 4x4).
Dessutom av kompletts kort så är det bara två av dem som stödjer SLI som är väl ett krav för 4x4? (4x4 ska väl vara typ två 7950GX2:or om jag förstått det rätt). Det är 3 kort listade med SLI men de 2 st KFN32-D SLI ser jag som en modell då tillverkaren listar det som ett kort på hemsidan med "optional SAS" vilket att av kompletts kort har (specifikationerna är fel på det andra).

Moderkort för 4x4 lär väl bli märkta "AMD 4x4 certified" typ och säljas mest i kompletta system (jämför med quad SLI-systemen som kom förut).

Däremot vad jag skulle vilja veta är hur de kommit på märkningen av dessa processorer (FX-70, FX-72 och FX-74). Frekvenserna är ju inte bättre än FX-62 trotts att alla har högre nummer.
Är det bara för att det är sockel-F och ska köras i dual läge?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Beror nog på hur man ser det. Jag betalade dryggt 11 000kr för min nuvarande maskin: Opty 144, 1GB RAM, X850XT, Abit KN8-SLI, 250GB HDD (mer nu), 19" TFT och Antec Chassi med 500W PSU...

Känns inte motiverat att slösa 12k enbart på cpu och moderkort

Edit: Enbart uppdaterade k8:or

Sjävl uppgraderade jag:
processorn, moderkortet, nätagget, hårddisken och minnena.

Alltsomallt gick på drygt 7466.

Då köpte jag:

Intel C2D E6400
Asus P5B Deluxe/WIFI-AP
Seagate Barracuda 7200.9 80gb
PowerMaster 480W
Kingston 667MHZ DDR2 1gbx2
Zalman 9500AT
Creative X-Fi XtremeMusic

Hemskt dyrt, var det värt det?
Ur min åsyn, nej. Jag ångrar att jag betalade SÅ mycket pengar på datorkomponenter. Jag borde lagt in de på mitt HSB bosparkonto istället, men jag är datorberoende så jag kommer troligen köpa ett dx10 kort sedan också.

Permalänk

Kentsfield prollarna ska väl ha ett igångspris på 999$ och jämnfört med det så är ju inte 4x4 priset orimligt om dom ska konkurera mot varandra.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

4x4, det låter i mina öron som 4st processorer med 4st kärnor var. DET skulle vara nått spektakulärt. Detta var ju bara kass. Bättre å köra intel isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Sjävl uppgraderade jag:
processorn, moderkortet, nätagget, hårddisken och minnena.

Alltsomallt gick på drygt 7466.

Då köpte jag:

Intel C2D E6400
Asus P5B Deluxe/WIFI-AP
Seagate Barracuda 7200.9 80gb
PowerMaster 480W
Kingston 667MHZ DDR2 1gbx2
Zalman 9500AT
Creative X-Fi XtremeMusic

Hemskt dyrt, var det värt det?
Ur min åsyn, nej. Jag ångrar att jag betalade SÅ mycket pengar på datorkomponenter. Jag borde lagt in de på mitt HSB bosparkonto istället, men jag är datorberoende så jag kommer troligen köpa ett dx10 kort sedan också.

Spelar isf väldigt lite... Bara Warhammer 40k och lite Quake4.. Eventuellt nya Enemy Territory och Supreme Commander ifall de tar tummarna ur röven och släpper dessa.

Viktigaste för mej är att kunna encoda film.. därmed är hårddiskutrymmet det viktigaste.

Edit: Min nuvarande burk är inköpt förra året (bara ifall det missförstods)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Det tror jag också.Men jag tror också AMD kommer med äkta quad till AM2 senast i mars nästa år.

am2 får vell inga quad prollar?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
am2 får vell inga quad prollar?

Jo, AMD har sagt att man skall kunna köra K8L i AM2-moderkort.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jo, AMD har sagt att man skall kunna köra K8L i AM2-moderkort.

no BS! ok. jaha då får jag omvärdera am2 och amd. smart att ha en så bred kompabillitet över socklarna! skulle vilja se inte med den iden (haha går inte dom kmr ju att ha s775 i tusen år till)

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Dessutom av kompletts kort så är det bara två av dem som stödjer SLI som är väl ett krav för 4x4? (4x4 ska väl vara typ två 7950GX2:or om jag förstått det rätt).

Och 4x4 står fortfarande för fyra kärnor med fyra hypertransportlänkar var.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.