2gig Minne - Skitviktigt för wow/BF2?

Permalänk

2gig Minne - Skitviktigt för wow/BF2?

Är det någon som har haft samma problem som jag? låga fps i wow (~35fps i stora miljöer, med mkt rendering) trots en bra dator som bör klara högsta inställningarna utan problem.
Har hört att 2gig RAM är rekomenderat för wow, men jag undrar hur stor prestanda skilnad det rör sig om. Minnerna som jag har är juh rätt snabba(800mhz, CL5), kan inte det kompensera för bristen på minne?

Har hört att battlefield 2 skall vara rätt krävande på RAM-fronten också, om det är någon som kan relatera till problemet på den fronten så är jag intreserad av att höra vad ni har att säga.

Tacksam för svar på smått dum fråga

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Med den datorn borde du få höga fps, men det beror ju helt på inställningarna. Dock bör du väl ligga över 35 på även på hyfsat höga inställningar. Testa att ladda ner 3dmark05 eller annan version och jämför med mina resultat. Jag har ett 7900gtx (ej xfx) och har lite under 11 k poäng. Alltså bör du ligga runt 11k också.

Wow klara sig bra med 1 gb ram, medans bf2 definitivt trivs bättre med 2 gb.

Permalänk
Medlem

I BF2 lär du inte få många fler fps med mera minne, men du slipper hack.
Det blir ett helt annat flyt även med samma fps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

35FPS ska väl inte kännas konstigt vid ett RPG spel?
Jag kör WoW med mitt system utan problem... har inte svinhög fps men det krävs inte i min mening. Känner inte ens av den låga fpsen...
Rekommendationerna för WoW är:
AMD XP 1500+/Intel P4 1.5GHz, 512MB RAM, grafikkort i FX5700 klassen.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

I 1920*1200 med mkt godis på så utnyttjar Bf2 upp till 90% av 2gig beroende av bana. Och jag är alltid först inne på nyladdad bana och hinner ta den fordon jag vill och postionera mig utan att bli störd.

Sen om man måsta tabba ur spelet så märks stor skillnad.

Permalänk

90% aashh får kopa 4 gig då hehe

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: 2gig Minne - Skitviktigt för wow/BF2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOgnitiva
Är det någon som har haft samma problem som jag? låga fps i wow (~35fps i stora miljöer, med mkt rendering) trots en bra dator som bör klara högsta inställningarna utan problem.
Har hört att 2gig RAM är rekomenderat för wow, men jag undrar hur stor prestanda skilnad det rör sig om. Minnerna som jag har är juh rätt snabba(800mhz, CL5), kan inte det kompensera för bristen på minne?

Har hört att battlefield 2 skall vara rätt krävande på RAM-fronten också, om det är någon som kan relatera till problemet på den fronten så är jag intreserad av att höra vad ni har att säga.

Tacksam för svar på smått dum fråga

Nipp att de är rätt snabba minnen (eller?) kan inte kompensera alls för bristen på minnesutrymme. Det som sker är ju att data måste swappas till hårddisken och hastigheten på hårddisken utgör ju begränsningen. Eftersom hårddiskar är så enormt mycket slöare så spelar hade det nog lika snabbt att swappa upp till minnet även om det var tio år gamla minnen (i en maskin som klarar dessa).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Pudeln. Jag tvekar inte att du är inne först när du sitter på en raptor. Men att spela BF2 i den upplösningen på 64 player server med intensiva närstrider som på Karkand och Jalalabad kan ju inte flyta på allt för bra.

Permalänk

Re: Re: 2gig Minne - Skitviktigt för wow/BF2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
35FPS ska väl inte kännas konstigt vid ett RPG spel?
Jag kör WoW med mitt system utan problem... har inte svinhög fps men det krävs inte i min mening. Känner inte ens av den låga fpsen...
Rekommendationerna för WoW är:
AMD XP 1500+/Intel P4 1.5GHz, 512MB RAM, grafikkort i FX5700 klassen.

Det är sant att fpsen inte är jättviktiga i wow sålänga man inte får fryslagg i PvP, men omman kan få fler fps än vad man har tidigare är det juh gott (dvsom man utnytjar sina resurser på ett ineffektivt sett)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nipp att de är rätt snabba minnen (eller?) kan inte kompensera alls för bristen på minnesutrymme. Det som sker är ju att data måste swappas till hårddisken och hastigheten på hårddisken utgör ju begränsningen. Eftersom hårddiskar är så enormt mycket slöare så spelar hade det nog lika snabbt att swappa upp till minnet även om det var tio år gamla minnen (i en maskin som klarar dessa).

Tackar för svaret. Vad är minneshastigheten bra för ifall hårddisken är flaskhalsen? Tror du att 2 gig skulle ge ett bättre resultat på hur spelet flyter?

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Sålänge datorn slipper skicka massa skit till hårddisken och istället hålla kvar det i RAM-minnet så tjänar du på det. Kanske inte direkt i FPS, men du slipper, som sagt, fryslagg och liknande. HDDs är dagens datorers stora käftsmäll till flaskhals och att vi fortfarande använder dem förvånar mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Finns det ingen smart lösning på det där med hårddiskar? typ köra flera som skriver och läser paralellt eller nåt? Menar inte just i mitt fall, menar mer generellt.

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att det har testats någon gång. Hur det gick vet jag dock inte.

Däremot så verkar ju en del vara rätt intresserade av... ja, vad det nu heter när man använder typ 20 gig RAM som hårddisk. Eller nåt. Sen vad man gör när strömmen går vet jag inte...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag köpte nya minnen och har nu 2 gig, bf går som på smör jämfört med tidigare, kunde inte äns hosta en 16 player, jag tjänar absolut inga fps och jag har maxxat graffen för länge sedan. Däremot fryslaggen som alla nämner är helt borta, nu hostar jag LAN 64 player med ena prollen och kör client på andra prollen, båda dessa samtidigt tar ca 1400-1500mb ramminne. Kan också nämna att jag kör windows och bf på olika SATA diskar vilket snabbar upp laddningen en bra bit om man jämför med en disk.

Permalänk

Inte skit viktigt men du får en bättre spel upplevelse med 2Gb ram

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Spelar BF2 och spelade WoW med mitt system, gick fint fint, BF2 kan bli lite låg i fps när det är mycket intensivt, men det går

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+, 1024 MB DDRAM PC3200, Powercolor ATI Radeon 9800 PRO, WD Raptor 36,7 GB SATA, 200 GB Seagate S-ATA, Hitachi 120 GB ATA

Permalänk
Medlem

fan va gött med dubbla kärnor så man kan hosta på ena och spela på andra!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Fan vad gött med dubbla hårddiskar, orka köpa två systemdiskar dock, skulle gå på så jävla mycket :S, jag kör partition istället. Ska nog köpa mig en gigg till :D, när jag får resurser (25e ^^, då blir det lön!)

ps snygg avatar sturmovik

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk

2 gig när du spelar wow är att rekomendera om du har problem med att det laggar när du är i typ OG å det är mycket folk där har det själv å det laggar väldigt sällan för mig har provat att spela med bara ett 512mb ram i min dator en gång å i städerna vart det ganska laggigt då tyckte jag. men jag antar att det berodde på att man var van vid 2gig ram

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows