Ati lanserar Radeon X1950 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Lite besviken är jag. Hoppades kunna få ett bra kort för 2000kr för att ersätta mitt åldrande X850XT

10k i 3Dmark 05 är väl hyfsat i alla fall?
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35148

Nåväl... Skulle i vilket fall rekommendera att du väntar på NVidia 8800 (GTS/GTX). Det borde släppas snart... Även om just *det* kortet säkert kommer kosta blod när det kommer finns det chans att både nVidia och ATI tycker att det börjar bli svårt att sälja DX9-kort och sänker priset på dem...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Gambit: Har du sett denna versionen. Hittade den på Overclocker UK för en stund sedan: http://www.gecube.com/cms_file.php?id=2054

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kanske inte så dåligt ändå. Mitt nuvarande kort är generellt sett lite bättre än 6800Ultra (som finns med i testet)... Verkar kunna krama ut en hel del mer i HL2 med ögongodis än vad detta mitt kort klarar av.. 45-50 fps

Det blir 2 st X1950 Pro i Crossfire istället för ett 1st X1950XTX för mig, komplett frågar vad jag vill ha fört kort istället för ett nytt X1900XT 512 mb som de slutat sälja. Så jag hoppas de går ned på det om jag betalar 500 i mellanhand

Jag hoppas bara inte leverans är typ nyår eller något

MOrKiz: Haha vad coolt! Skönt att tillverkare har börjat göra lite roliga lösningar till Ati nu och inte bara nVidia. Skulle vara coolt om någon tryckte in 2 GPU's på samma PCB.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det blir 2 st X1950 Pro i Crossfire istället för ett 1st X1950XTX för mig, komplett frågar vad jag vill ha fört kort istället för ett nytt X1900XT 512 mb som de slutat sälja. Så jag hoppas de går ned på det om jag betalar 500 i mellanhand

Jag hoppas bara inte leverans är typ nyår eller något

20-21 oktober står det på en del sidor... hmmm .. man kanske skulle fråga daddy dearest ifall vill ge mig en tidig julklapp

Btw: GeCube kortet som jag länkade kostar 170£ ... ca 2210kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
20-21 oktober står det på en del sidor... hmmm .. man kanske skulle fråga daddy dearest ifall vill ge mig en tidig julklapp

Btw: GeCube kortet som jag länkade kostar 170£ ... ca 2210kr

Frestande men kontanter är det dåligt om, köpte kortet jag har RMA:at till komplett på kredit =/

Edit: Undrar om det kommer gå att ändra volt i Ati tool eller Ati Traytools. För då borde det gå att klocka riktigt högt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Frestande men kontakter är det dåligt om, köpte kortet jag har RMA:at till komplett är köpt på kredit =/

Illa, illa.. nåja.. önskar dig lycka till och att du får dina kort i nästa vecka. Vorre surt som fan ifall du tvingades vänta fler veckor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koffe13
självklart,inget slår 7900gto i min mening:)

Är inte 7900GS kungen för överklockare? 2000kr pch går att klocka riktigt högt. Problemet är väll dock att det även klockat ligger efter och det kanske inte går att klocka två st lika bra i SLI.

Jag tycker dock att detta nya x1950pro verkar riktigt trevligt. Om det är samma kylning som på x1950xtx så är ju iaf den tillräckligt tyst och för 4000kr får man en crossfire rigg som slår dyrare singelkort.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag tycker dock att detta nya x1950pro verkar riktigt trevligt. Om det är samma kylning som på x1950xtx så är ju iaf den tillräckligt tyst och för 4000kr får man en crossfire rigg som slår dyrare singelkort.

Kylningen är inte samma!

x1950xtx, x1900xtx, x1950pro

Nästan lite tråkigt att kylningen är så pass liten, å andra sidan är den jäkligt snygg.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Hedersmedlem

En kul sak som man ser nu när ATI inte levererar korten med kylare längre är att alla tillverkarna har sina egna kylare...Så nu har vi något att tala om på forumet igen.

Asus har någon typ av heatpipe fläktlösning t ex.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Asus
2049 kr på webhallen

Sapphire kör iaf med originalfläkten

MSI likaså

ps.
Kolla hur bryggan är böjd, kanske detta är svaret på olika avstånd mellan pci-e-platserna?

ber om ursäkt att det här kan vara gamla nyheter för många av er, men kul att se och sammanställa iaf!

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Hedersmedlem

Club 3D.

GeCube.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
http://img2.zol.com.cn/product/7/959/ceAbyg3aJNHM.jpg
Asus
2049 kr på webhallen

http://img5.pcpop.com/ProductImages/500x375/0/237/000237025.j...
Sapphire kör iaf med originalfläkten

MSI likaså

ps.
Kolla hur bryggan är böjd, kanske detta är svaret på olika avstånd mellan pci-e-platserna?
http://cimg2.163.com/catchpic/5/5C/5CCC663B77400F4E5AA67BCDA6...

ber om ursäkt att det här kan vara gamla nyheter för många av er, men kul att se och sammanställa iaf!

Jag läste en recension och där använde Sapphire orginalkylaren fast den var blå.

Gecubes versionen med inyggd peltier och 2st 80 mm fläktar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Den Gecube modellen ser snuskig ut men det är helt klart en dyr Extreme version det!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Den Gecube modellen ser snuskig ut men det är helt klart en dyr Extreme version det!

Kostar ca 2354 kr på overclockers.co.uk så inte så dyr

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Skulle vara coolt om någon tryckte in 2 GPU's på samma PCB.

Det är precis vad en 7900 GX2 är. 2 jeeforzar på en PCB med 512 meg var.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej faktiskt inte då dom satt ihop 2 PCB kort till ett grafikkort men Galaxy släpper ett grafkkort med två 7900GT kärnor på ett kort.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/382/

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej faktiskt inte då dom satt ihop 2 PCB kort till ett grafikkort men Galaxy släpper ett grafkkort med två 7900GT kärnor på ett kort.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/382/

Vet du när eller om detta kort ska släppas i Sverige. Ser ut att prestera väldigt bra...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vet du när eller om detta kort ska släppas i Sverige. Ser ut att prestera väldigt bra...

Nej det finns inget info om det och Galaxy säljs inte mycket i Sverige.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej det finns inget info om det och Galaxy säljs inte mycket i Sverige.

Typiskt.. precis som med allt annat så finns det givetviss inte att få ta på i sverige... Kan du tänka dig vilket monster du hade kunnat få med vattenkylning på det kortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Det är precis vad en 7900 GX2 är. 2 jeeforzar på en PCB med 512 meg var.

Hehe jo jag vet det Men jag menade mest att eftersom Ati lekt med 2 st GPU's på 1 PCB samt att Sapphire också gjort prototyp kort tidigare så kanske det är på tiden. Särskilt med tanke på hur lättkylda korten är.

Alla illverkare av nVidia kort har gjort annorlunda lösningar med kylare osv, medan Ati tillverkare alltid kört med referens kylarna. Nu tycker jag det är Ati folkets tur.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej faktiskt inte då dom satt ihop 2 PCB kort till ett grafikkort men Galaxy släpper ett grafkkort med två 7900GT kärnor på ett kort.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/382/

Ah då fick jag det baklänges. Jag såg en bild på ett uberlångt 7900 dual core kort för länge sen och fick för mig att det var en gx2. Det var förmodligen bara en prototyp till något som liknade detta. :/

Permalänk
Medlem

Intern Crossfire:

Vs.

Svar ja jag har lite att göra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Intern Crossfire:

http://i109.photobucket.com/albums/n56/Gambit_2K/1950pro.jpg

Vs.

http://www.techarp.com/article/ATI/Radeon_X1950_Pro_Tech_Repo...

Svar ja jag har lite att göra.

Det där är ett prima ass shot...

Permalänk
Medlem

hrm... ska bli iteressant att se ett test av dessa kort.... undrar vilken kylare som är bäst... asus slår ju alla med hästlängder när det gäller design om du frågar mig...

em juste det står att asus har hd-tv out... innebär det att man inte kan använda det till att glo på film på en vanlig tv (ej hd-ready)???

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkort har haft HD-stöd länge nu så det är inget problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hightech ftw

Permalänk
Avstängd

Snögg! ska fan köpa ett x1950pro, kostar bara 1600 på komplett.se