Permalänk
Medlem

A8n-SLI deluxe, ljudproblem

Hej!

Har precis installerat mitt Asus A8n-sli deluxe - moderkort, allting fungerar skitbra, lfrutom en sak: Ljudet.

Enhetshanteraren i windows säger att komponenten fungerar korrekt, inget är heller mutat, men jag kan itne få något osm helst ljud ur mitt moderkort.

Jag googlade och fick fram en länk till techspot, där en kille hade samma problem, så tydligen är jag inte ensam. Hursomhelst så fungerar det icke, och ajg hoppas att någon har några idéer till vad som kan vara fel.

Kontakten sitter också i rätt ingång

MVH

edit: har även updaterat drivrutiner och till och med flashat bios..

Visa signatur

Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons.

Permalänk
Medlem

Kollat så det är på slaget i bios

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

realtek sound manager fick igång mitt integrerade på a8n-e

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Det här är mystiskt, och grundar sig säkerligen i att jag helt enkelt varit slarvig med en omstart elelr liknande.

BIOS på a8n-sli deluxe kräver att en procesorkylare är kopplad, annars haltar systemet och inget händer... Eftersom jag kör vattenkyld hade jag ingen fläkt kopplad... En fläkt kopplad senare gjorde jag ett nytt försök. Jag hittade heller inga BIOS-inställningar till ljudet alls... Letade väl inte överdrivet intensivt, men hursomhelst...

Jag inaktiverade fläktkollen, monterade ur fläkten, och noterade hur jag glömt att montera front-panelen (altså firewire, usb och just det, ljudet)... Efter lite pill fick jag detta monterat, och startade windows igen, för att helt enkelt göra något annat, och överaskades så över att trummhinnorna nästan slog ihop inom mig, ljudet fungerade, och det ordentligt eftersom ajg även vridit upp volymen såpass för att kolla om slutsteget var kass

Så, slutet gott, allting gott.

Visa signatur

Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons.