Garantier på jmedata.se's produkter?

Permalänk
Medlem

Garantier på jmedata.se's produkter?

Tjena boys and girls!

Jag är i bildskärms-köptagen och har bestämt mig för Samsung 931BF. På pricerunner och andra liknande sajter är jmedata.se dom billigaste. Och nu tänker jag beställa ifrån dem, men en sak jag undrar över som kanske någon här i forumet vet något om, är jmedata.se's garantier? Det står ingeting om hur lång garantitid det är på skärmen jag tänkt köpa. Kollar jag på vår lokala datorbutik (dabaryran.nu) här på Gotland där jag bor så ger dom 3 års garanti, på alla Samsungs skärmar tror jag. Men hur är det med garantitiden när man beställer från nätet, och speciellt jmedata.se? Någon som vet? Har skrivit till jmedata men svaret dröjer...

Tack sålänge..

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk

Re: Garantier på jmedata.se's produkter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbe
Tjena boys and girls!

Jag är i bildskärms-köptagen och har bestämt mig för Samsung 931BF. På pricerunner och andra liknande sajter är jmedata.se dom billigaste. Och nu tänker jag beställa ifrån dem, men en sak jag undrar över som kanske någon här i forumet vet något om, är jmedata.se's garantier? Det står ingeting om hur lång garantitid det är på skärmen jag tänkt köpa. Kollar jag på vår lokala datorbutik (dabaryran.nu) här på Gotland där jag bor så ger dom 3 års garanti, på alla Samsungs skärmar tror jag. Men hur är det med garantitiden när man beställer från nätet, och speciellt jmedata.se? Någon som vet? Har skrivit till jmedata men svaret dröjer...

Tack sålänge..

Favorit i repris:

I konsumentköplagen finns det inget som heter garanti längre.
Numera är det reklamationsrätt som gäller i 3 år för fel som fanns från början. (Vilket nog 100tals trådar har kommit fram till att det är extremt svårt att bevisa om något går sönder)

De första 6 månaderna så klassas felet som ursprungsfel om inte butiken kan bevisa något annat.

För att översätta en annars ganska luddig lag till gamelsvenska:

Butiken behöver enligt lag ge endast ge "6 månaders garanti"
Det är frivilligt att ge längre "garanti", tex. 1 år av ren tradition.
Vissa skärmtillverkare ger 3 års "garanti" tex. samsung.

Med andra ord om butiken lovar 3 års "garanti" är det bara att skicka den till butiken under 3 åren.
Om butiken lovar 1 års "garanti" är det bara att skicka den till samsung istället om då de lovar 3 år...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Ok, tack för bra svar. Visste inte at detta var en vanlig fråga här på forumet, jag visste inte hur jag skulle söka för att få reda på svar till denna fråga.
Men tack!

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är Samsung som har hand om garantin.

Dvs. det spelar ingen roll vart du köper den, bara att ringa Samsung inom garantitiden så kommer UPS eller motsv. och hämtar skärmen vid din dörr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Det är Samsung som har hand om garantin.

Dvs. det spelar ingen roll vart du köper den, bara att ringa Samsung inom garantitiden så kommer UPS eller motsv. och hämtar skärmen vid din dörr.

Under det första året får man väl även en ny skärm direkt?

Permalänk

det är http://www.skvservice.se/ som är samsungs servicepartner, var man än köper skärmen.

en fungerande skärm skickas till dig, därefter skickar du tillbaka din trasiga skärm i deras embalage.

jag har för mig att DOA-tiden är 7dagar, verkligen inte ett år

puuss heej!

Visa signatur