Hem-Pc:n förmånsbeskattas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EWiL23
haha okej för att fortsätta denna ytterst roliga diskussion
jag antar att 500kkr netto = 500.000kr netto. Dvs. mellan 900 000 och 1 000 000. är man inte höginkomsttagare innan dess?

du har rätt, får man ut 200 000 om året netto är man inte rik. men jag lovar att gränsen för begreppet höginkomsttagare ligger någonstans däremellan
min första hint är att man betalar 50% i skatt på allt över 250 000 BRUTTO.
Dvs, får man ut 500 000kr netto är bruttolönen ca 900 000/år.
Gränsen för höginkomsttagare går en bit innan min vän. Så till vida du inte talar om HUSHÅLLET. men då skulle jag vilja kalla båda inkomsttagarna höginkomsttagare. 900 000/2 = 450 000 = 37 500kr/mån.
Ingen höjdarlön men jag slår vad med dig när som helst om att 37 500 netto är och nosar på höginkomst i sverige. Så prova hälften av ditt påstående!

Jag tog i lite men 500k om året är igentligen runt där de riktiga höginkomsttagarna börjar iallafall i min defintion för det är automatiskt inte så många som kan vara det för annars ändras mina gränser.

Altså det jag menar är att är folk höginkomsttagare om det är relativt stor del av befolkningen som tjänar lika mycket?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Precis så erbjud dom istället att köpa 4-5år gamla maskiner från t.ex. sjukvården.

En dator som är 4 - 5 år gammal pallar ju inte ens att köra Windows XP.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
En dator som är 4 - 5 år gammal pallar ju inte ens att köra Windows XP.

XP släpptes hösten 2001. Vad körde man det på för maskiner?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Med tanke på att Hem-PCs syfte (så vitt jag vet) är att alla hushåll i Sverige ska ha råd med en dator så borde regeringen tvinga Hem-PC att bara sälja väldigt basic datorer, alltså 2GHz CPU, 1GB ram, integrerad grafik, 80GB HDD, 17" tft, och enklast möjliga skrivare. Fullt tillräckligt för 98% av Sveriges hushåll.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt tacksam för den här typen av politik. Det Alliansen gör i och med det här är att de tar bort subventioner och ger tillbaka valmöjligheter. En PC är ingen rättighet.

Jag tecknade alldeles precis ett hempc avtal. Än sålängde är det lönsamt att skaffa gentemot samma burk med räntefri avbetalning(läs "köpt" lån).
Personer som säger saker som att "moderaterna förbjuder datorer" och liknande är ej införstådda i systemet.

Hoppas dom skrotar alla "rättigheter" och bara har kvar den delen av skatten som gör att samhället bärs upp. Jag är inte intresserad av att betala andras bilförsäkringar men jag är intresserad av en fungerande infrastruktur. Ni som vill att andra skall försörja era nöjen finner ingen förståelse här.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Kundstörd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Förra mandatperioden kom ett sådant förslag, att tillgång till en dator skulle inkluderas i socialbidragsnormen. Då gallskrek hela sweclockers om att man minsann inte ska ha några rättigheter som arbetslös.

Det var nog sanneligen inte jag... måste ha varit den berömda högerfalangen här, mer känd som hökar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ok då har vi sett olika. De jag sett erbjudande från har varit de stora OEM-bjässarna och nationella företag som gör sina färdiga datorer.

ja det är nog vanligast trots allt. kom på att det nog bara är för att det råkar ligga sånt häromkring som säkert kommunala haft bra kontakter med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hej jag har en hem pc och jag fattar inte riktigt vad detta innebär för mig.Men är det så att det fortfarande kommer dras xxxkr föreskatt på min lön och sen ska man betala förmånsbeskatt på 2400kr delat på 24mån?.

Visa signatur

Hp Pavilion 1224eo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fireball
Hej jag har en hem pc och jag fattar inte riktigt vad detta innebär för mig.Men är det så att det fortfarande kommer dras xxxkr föreskatt på min lön och sen ska man betala förmånsbeskatt på 2400kr delat på 24mån?.

Jag är ingen skattenisse så någon får komplettera men det har väl sagt att förmånsskatten på hempc:n blir 2400 kr per år
Med 24 månader anter jag du menar kanske hur mycket du har kvar på din nuvande hempc ?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag är ingen skattenisse så någon får komplettera men det har väl sagt att förmånsskatten på hempc:n blir 2400 kr per år
Med 24 månader anter jag du menar kanske hur mycket du har kvar på din nuvande hempc ?

Det jag menar att dom delar upp 2400kr på 24 månader så att man får betala 100 månaden.

Men dom kommer väll att forsätta att dra xxx kr varjen månad på min lön + dom 100kr

eller har jag fel?

Visa signatur

Hp Pavilion 1224eo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fireball
Det jag menar att dom delar upp 2400kr på 24 månader så att man får betala 100 månaden.

Men dom kommer väll att forsätta att dra xxx kr varjen månad på min lön + dom 100kr

eller har jag fel?

Ja såklart den kostnad du redan betalar och skrivit avtal plus förmånsskatten. Från DN som sweclockers länkar till:

Citat:

Nu ändrar sig regeringen och inför i stället ett årligt förmånsvärde på 2 400 kronor för den som har hem-pc. Det betyder att man måste betala skatt på detta belopp från 2007.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EWiL23
haha okej för att fortsätta denna ytterst roliga diskussion
jag antar att 500kkr netto = 500.000kr netto. Dvs. mellan 900 000 och 1 000 000. är man inte höginkomsttagare innan dess?

min första hint är att man betalar 50% i skatt på allt över 250 000 BRUTTO.
Dvs, får man ut 500 000kr netto är bruttolönen ca 900 000/år.

Du får nog plugga på om marginalskatten i Sverige som faller ut efter en årsinkomst på 317700 kr. Bortsett från den sk marginalskattetrappan kan vi generalisera lite och säga att över denna summa betala du som ett tillägg till din normala inkomsskatt ytterligare 20%. Har du då en inkomstskatt som ligger på 32% enligt din tabell så är din MARGINALskatt 52%. Så vi ca 26500 kr månadslön anser staten att man tjänar tillräckligt mycket för att betala 20% extra i skatt på allt ovan detta.

Sen gnäller många i denna tråd att högkomstintagare i detta land bara skor sig på lågkomstintagarna....och allt är moderaternas fel efter 12 dagar vid makten - yeah right.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Min personlig bild av det hela är att man är höginkomst tagare när man betalar statlig inkomstskatt, delvis då man tjänar 306 000kr eller mer per år. Ärligt talat, tjänar man så mycket pengar så ska fan själv ha råd med allt utan att behövas subvetioneras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vapo
Du får nog plugga på om marginalskatten i Sverige som faller ut efter en årsinkomst på 317700 kr. Bortsett från den sk marginalskattetrappan kan vi generalisera lite och säga att över denna summa betala du som ett tillägg till din normala inkomsskatt ytterligare 20%. Har du då en inkomstskatt som ligger på 32% enligt din tabell så är din MARGINALskatt 52%. Så vi ca 26500 kr månadslön anser staten att man tjänar tillräckligt mycket för att betala 20% extra i skatt på allt ovan detta.

Sen gnäller många i denna tråd att högkomstintagare i detta land bara skor sig på lågkomstintagarna....och allt är moderaternas fel efter 12 dagar vid makten - yeah right.

Tack för att du förstärkte mina fördomar om att borgare inte kan räkna.

1. Marginalskatt är inte en skatt, det är ett abstrakt begrepp som beskriver hur mycket av din nästa intjänade krona som går i skatt. Det du troligen tänker på heter statsskatt.

2. % är inte en additativ enhet. 20% + 30% är inte 50%.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Tack för att du förstärkte mina fördomar om att borgare inte kan räkna.

1. Marginalskatt är inte en skatt, det är ett abstrakt begrepp som beskriver hur mycket av din nästa intjänade krona som går i skatt. Det du troligen tänker på heter statsskatt.

2. % är inte en additativ enhet. 20% + 30% är inte 50%.

Läste du ens Vapo's inlägg?

Han nämnde varken att marginalskatten är en skatt eller att 30%+20%=50%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Läste du ens Vapo's inlägg?

Han nämnde varken att marginalskatten är en skatt eller att 30%+20%=50%

"Du får nog plugga på om marginalskatten i Sverige som faller ut efter en årsinkomst på 317700 kr" "... att över denna summa betala du som ett tillägg till din normala inkomsskatt ytterligare 20%. Har du då en inkomstskatt som ligger på 32% enligt din tabell så är din MARGINALskatt 52%" V.S.V..

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wEctro
Jag är väldigt tacksam för den här typen av politik. Det Alliansen gör i och med det här är att de tar bort subventioner och ger tillbaka valmöjligheter. En PC är ingen rättighet.

Jag tecknade alldeles precis ett hempc avtal. Än sålängde är det lönsamt att skaffa gentemot samma burk med räntefri avbetalning(läs "köpt" lån).
Personer som säger saker som att "moderaterna förbjuder datorer" och liknande är ej införstådda i systemet.

Hoppas dom skrotar alla "rättigheter" och bara har kvar den delen av skatten som gör att samhället bärs upp. Jag är inte intresserad av att betala andras bilförsäkringar men jag är intresserad av en fungerande infrastruktur. Ni som vill att andra skall försörja era nöjen finner ingen förståelse här.

Men en subventionerad städhjälp är en rättighet för att inte säga en subventionerad skola.. eller ska alla högskolestuderande bära sin kostnad själv.. hmm intressant tanke.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men en subventionerad städhjälp är en rättighet för att inte säga en subventionerad skola.. eller ska alla högskolestuderande bära sin kostnad själv.. hmm intressant tanke.

Sa jag att städhjälps subvention var bra? Tycker också att folk som rättfärdigar svart städhjälp med att detär dyrt har fel. Det är en prioriteringsfråga för varje person

Jag vill att man från statligt håll inte ska styra vad saker ska kosta, det ska den fria marknaden göra. Dvs, det som verkligen uppskattas(oxfilé) kostar för att folk är beredda att lägga pengar på det medans det som inte uppskattas lika högt (bacon) kostar mindre. Med detta vill jag säga att jag tycker inte du ska ha subventioner för att du ska få din oxfilé, vill du ha din det får du stå för det så lägger jag pengar på det jag prioriterar.

Jag det är faktiskt inte en så dum ide att alla högskolestuderande skall stå för hela privatekonomin. Har sett så mycket skit från tiden när jag själv studerade på högskolenivå, mycket mygel med utlandsstudier som igentligen är solsemestrar och sommarkurser där folk inte ens dyker upp. Jag ser hellre att dom som verkligen vill studera tar ett större lån men samtidigt kan betala tillbaka mer varje månad när de skaffat jobb. Då slipper dom leva på gårdagens studenter och sedan försörja morgondagens studenter _och_ bidragsmjölkare.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Kundstörd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wEctro
Sa jag att städhjälps subvention var bra? Tycker också att folk som rättfärdigar svart städhjälp med att detär dyrt har fel. Det är en prioriteringsfråga för varje person

Jag vill att man från statligt håll inte ska styra vad saker ska kosta, det ska den fria marknaden göra. Dvs, det som verkligen uppskattas(oxfilé) kostar för att folk är beredda att lägga pengar på det medans det som inte uppskattas lika högt (bacon) kostar mindre. Med detta vill jag säga att jag tycker inte du ska ha subventioner för att du ska få din oxfilé, vill du ha din det får du stå för det så lägger jag pengar på det jag prioriterar.

Jag det är faktiskt inte en så dum ide att alla högskolestuderande skall stå för hela privatekonomin. Har sett så mycket skit från tiden när jag själv studerade på högskolenivå, mycket mygel med utlandsstudier som igentligen är solsemestrar och sommarkurser där folk inte ens dyker upp. Jag ser hellre att dom som verkligen vill studera tar ett större lån men samtidigt kan betala tillbaka mer varje månad när de skaffat jobb. Då slipper dom leva på gårdagens studenter och sedan försörja morgondagens studenter _och_ bidragsmjölkare.

Jag sa inte att subventionerad städhjälp är bra inte sa du det för den delen heller.. min poäng är att subventioneringar behövs.. kallas att solidariskt dela på kostnader genom skattesystemet, t.ex. är sjukvården subventionerad eller du tycker att man skall bära sina faktiska kostnader själv där med? Man kan kanske ta bort subventioneringarna på läkemedel med?.. Att den fria marknaden skulle styra våra kostnader fullt ut tror jag däremot inte på.. se bara på elmarknaden nu när den "fria" marknaden styr den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless