hur skall man lära sig att använda linux?

Permalänk

hur skall man lära sig att använda linux?

och vilken är bästa att börja medk, ubuntu? hur skall man göra för att köra både windows och linux på burken? måste man ha 2 partitioner? tacksamm för svar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig Linux från grunden ska du köra Slackware. Inget lull-lull, om du inte vill det vill säga.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu du. Om du vill köra Lunix och Windows samtidigt så behöver du (minst) två partitioner. Har du prövat en Live-skiva?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Om du vill lära dig Linux från grunden ska du köra Slackware. Inget lull-lull, om du inte vill det vill säga.

Fast chansen är ju ganska stor att man lägger ner väldigt fort om man tar sig vatten över huvudet och är helt grön.
Jag tror det är bättre att börja med en "enkel" dist och köra svårare sen när man vill kika mer under huven.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

får nog gå på akira och kentroyals linje. börja med en "enkel" distribution. men se till att du bootar upp det också! övning ger garanterat färdighet i det här fallet. söka på internet, läsa man-pages, testa, lär dig ett skal, lär dig en texteditor (typ emacs), lär dig nåt skriptspråk (ruby ), och så vidare.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Beror på hur intresserad man är av att lära sig, Slackware är inget dåligt val i det syftet iaf.

Permalänk
Medlem

Hur motiverad är du? Har du något emot att läsa genom tonvis av material? Är det okej om allt inte funkar perfekt från början? Om du är motiverad och inte ger upp när du inte förstår något är det nog bäst med en svårare dist.

Permalänk
Inaktiv

http://en.tldp.org/HOWTO/Reading-List-HOWTO/ och http://www.catb.org/~esr/faqs/loginataka.html borde ta dig en bit på vägen.

Det bästa sättet är att kasta bort Windows helt och tvinga dig att bara använda Linux. Så gjorde jag med NetBSD.

Iofs har jag låångt kvar efter fyra år men det kanske säger mer om mig än metoden...

Permalänk
Medlem

Att köra Slackware som nybörjare på Linux är som att åka Vasaloppet som nybörjare på skidor. Klarar man av det är man duktig, men risken är extremt stor att man tröttnar och ger upp.

Nej, jag tycker absolut att man ska pröva en nybörjardist först. Jag har kört Ubuntu i ett år nu efter att tidigare ha gett upp både Slackware och nån tidig Redhat-version. Nu funderar jag på att testa en mer utmanande dist, och känner mig betydligt säkrare på att klara av det nu än jag skulle ha gjort för ett år sen. Man lär sig väldigt mycket även om man kör en nybörjarvänlig distribution.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Slackware är överlägset i utbildningssyfte, så är det bara. Men som sagt, börja med en nybörjar dist såsom Ubuntu eller OpenSuse och när du blivit varm i kläderna och blir uttråkad av ubuntu, gå över till slackware.
Sedan kan du börja klättra i dist-hierarkin och bli master!

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Inaktiv

de få kompisar jag lyckats få testa linux, testade ubuntu. nu var det här dock i ubuntus yngre dar, men de slutate snabbt med linux eftersom de ansåg att allt skulle funka från början och något som "error/warning messages" var något nytt för deras alltför väl bluescreens-präglade-hjärnor. felet de gjorde (enligt mig) var att de slutade när de stötte på problem. vad som är tråkigast i dessa fall är att problemen var ubuntu-relaterade men de fortsatte att i "vardagligt tal" säga att det var linux fel. det är ju väldigt synd enligt mig, då jag tycker att GNU/Linux är något väldigt fint.

min inlärningsprocess (förutom den i skolan) går den hårda vägen. dvs jag lär mig av mina misstag, det är något jag inte ser negativt. jag ser det som en naturligt del att man stöter på problem med saker man aldrig gjort innan. ibland går det bra, ibland inte. vill man lära sig, får man vara beredd på att ta skit (- enligt mig)

varför berättar jag nu allt det här? - jo för att vill du lära dig linux, bör du undvika Xbuntu!

offtopic: använd inte aspells plugin i fx, om du är dyslektiker som mig. det gör bara saker värre!

Permalänk
Hedersmedlem

Du lär dig Linux genom att använda Linux, helt enkelt.

Den dist jag lärt mig klart mest av har varit Debian, och därför tror inte jag att Ubuntu (som bygger på Debian) är ett dåligt val. Visst, det är lite mer "lull-lull" som någon uttryckte sig än t ex Debian, Slackware eller Gentoo, men det är möjligt att man kan behöva lite hjälp i början.

Den dist jag rekommenderar folk att köra som vill prova på Linux är idag Ubuntu. Vill du verkligen lära dig Linux och bli en magiker i terminalen skulle jag nog först och främst rekommendera de jag nämnde tidigare: Debian, Slackware eller Gentoo. Men det är nog ingen dålig väg att gå att börja med Ubuntu, bli lite varm i kläderna för att sedan efter ett tag hoppa på någon "svårare" dist.

Sedan kan man ju också fråga sig vad man menar med "svårare dist". Varför inte bara köra en enkel om man kan välja? Det som kännetecknar de svårare distarna är att de är så konfigurerbara vilket kan skrämma en nybörjare då de inte riktigt vet vad det är de vill/kan/bör konfigurera. Lär man sig dock någon svårare dist så går man inte tillbaka frivilligt.

Ibland känns det jobbigt att köra Linux om man är van vid Windows då man börjar om som i stort sett komplett nybörjare igen. Man glömmer lätt att det fanns en tid då det inte var helt elementärt att installera program eller kolla på ens filer i Utforskaren heller. Något som man måste kunna om man ska lära sig linux är att söka efter svar, googla och söka på forum. Kan man bara det så går det säkerligen prima.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Hur motiverad är du? Har du något emot att läsa genom tonvis av material? Är det okej om allt inte funkar perfekt från början? Om du är motiverad och inte ger upp när du inte förstår något är det nog bäst med en svårare dist.

Om han var motiverad skulle han inte ha startat den här tråden.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Om han var motiverad skulle han inte ha startat den här tråden.

haha faktiskt sant

OT: läs boken att använda GNU/Linux
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

Permalänk
Medlem

börja med slackware det gjorde jag för många år sedan och då lär man sig grunden. just nu kör jag mest mac ox s(laptop) och windows xp(workstation) men dualbootar även med ubuntu(workstation).

när jag hade använt slackware något år så gick jag över till debian sedan gentoo sedan ubuntu debian kör jag fortfarande på alla servrar, men även slackware på en gammal firewall jag inte orkat installera om.

Permalänk
Medlem

Jag började med Redhat för många år sedan när det var det senaste och hetaste (Hittade detta och det verkar stämma 3.0.3 (Picasso), May 1, 1996) sedan testade jag Debian och Redhat fram och tillbaks tills jag fick lite pejl på dom, sedan började jag använda Slackware och körde Mandrake (Mandriva) några månader sedan gick jag över till Gentoo och höll mig där och körde lite Slackware på andra maskiner.

Numera kör jag mestadels Ubuntu och Debian för att jag tycker de distibutionerna erbjuder en enkel o god funktionalitet om de används på rätt plats, dock på min vanliga dator så körs även Windows XP för mina spel och för att kunna supporta alla personer jag hjälper med sina Windows maskiner.

En extra lista på andra några andra *nix jag jobbat med eller testat om det är intressant, vad gäller linux distributioner har jag tappat all koll på alla utgåvor jag provat under åren.

FreeBSD, OpenBSD, HP-UX, SCO Unix, SUN Solaris.

Kanske blev lite offtopic men ville ge en bild hur det såg ut för mig, vad jag skulle rekomendera idag är svårt att säga, det beror mycket på hur villig/duktig du själv är annars skulle jag säga antingen Slackware eller Ubuntu.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Kör på tvinga metoden, den körde jag när jag körde windows linux, funkade as bra och man vart tvingad att hitta lösningar på olika problem. Nu kör jag mac och det är också skönt

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Jag började med Redhat för många år sedan när det var det senaste och hetaste (Hittade detta och det verkar stämma 3.0.3 (Picasso), May 1, 1996) sedan testade jag Debian och Redhat fram och tillbaks tills jag fick lite pejl på dom, sedan började jag använda Slackware och körde Mandrake (Mandriva) några månader sedan gick jag över till Gentoo och höll mig där och körde lite Slackware på andra maskiner.

Numera kör jag mestadels Ubuntu och Debian för att jag tycker de distibutionerna erbjuder en enkel o god funktionalitet om de används på rätt plats, dock på min vanliga dator så körs även Windows XP för mina spel och för att kunna supporta alla personer jag hjälper med sina Windows maskiner.

Samma här, använde Linux för första gången 1998, och även jag har fattat tycke för ubuntu.

Många gentooanvändare brukar tro att jag har noll koll på Linux eftersom jag kör ubuntu, det är lite tråkigt. Det är i allmänhet fjortisar som vill känna sig som nån slags datorguru, "gentoo är svårast och alltså bäst" brukar vara deras motto.

Jag tycker ubuntu är en väldigt bra inkörsport till Linux, och en väldigt bra dist att stanna på när man känner att man är trött på att ändra i configfiler.

Mitt tips till dig:
- Börja med att installera ubuntu
- Sätt dig sen och helt enkelt navigera runt i filsystemet för att
1) få uppfattning om hur linux filhierarki är organiserat
2) lära dig navigera i filsystemet
passa även på att titta på vad som finns i filerna, bra kommandon att kunna är t.ex 'cd', 'ls', 'grep', 'cat', 'sed', och framförallt, 'man'
- Lär dig vim/vi. Inte världens mest moderna editor (ok, vim är bra, men vi är lite föråldrad), men det är väldigt bra att kunna eftersom vi finns på alla linux/unix-system.
- Få all din hårdvara att funka, använd ubuntuforums.org för att få svar på frågor

När du kommit så lång så har du antagligen en grund att stå på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Att köra Slackware som nybörjare på Linux är som att åka Vasaloppet som nybörjare på skidor. Klarar man av det är man duktig, men risken är extremt stor att man tröttnar och ger upp.

Nej, jag tycker absolut att man ska pröva en nybörjardist först. Jag har kört Ubuntu i ett år nu efter att tidigare ha gett upp både Slackware och nån tidig Redhat-version. Nu funderar jag på att testa en mer utmanande dist, och känner mig betydligt säkrare på att klara av det nu än jag skulle ha gjort för ett år sen. Man lär sig väldigt mycket även om man kör en nybörjarvänlig distribution.

Kan tyvärr inte säga detta bättre än vad Jerka^ redan gjort.

Jag försökte mig på FreeBSD 4.7 för ett långt tag sedan. Nån RedHat dist därpå. Gissa vad jag körde vidare på i flera år därefter?

Ubuntu var mitt bästa ställe att verkligen börja lära mig någonting.

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att testa Linux (eller något annat OS) är att köra det genom VMware, då slipper man installera det på riktigt och hålla på och dualboota.
VMware Player finns gratis, och man kan tanka ner färdiginstallerade operativsystem ifrån VMware hemsidan.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Vill man gå ett steg längre på vmware-spåret så kan man ladda ned vmware server (http://www.vmware.com/products/server/) Den är gratis, och tillåter dig att installera ett operativsystem som om det var på en egen dator med samma installationsmedia som du skulle använt vid en vanlig install.

Jag blev riktigt postivt överraskad när jag körde den första gången (då i Ubuntu, men den finns ju för Win med) då allting var väldigt snyggt och lättnavigerat.
Anyway, vill du testa lite olika operativ utan att börja rota med partitioner o dylikt så finns alltid den varianten.

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is