Superfetch - ta hem bilder/filer smidigare från nätet

Permalänk
Medlem

Superfetch - ta hem bilder/filer smidigare från nätet

Äntligen har jag börjat få tid att utveckla igen, denna gång är det superfetch, en liten hjälpreda för att ta hem filer från webben. Programmet använder sig av clipboard, så det är i princip bara att kopiera önskat sökmål så tankas filen hem till en förinställd mapp. Programmet bygger upp en lista på alla kopierade webbadresser så det går i teorin att kopiera 10 länkar i sekunden (stora som små filer) och ändå få hem alla eftersom.

Runda knappen slår av och på (högerklick slår på listfill-mode, så den fortsätter känna av nya url:er men väntar med att tanka) och mappknappen väljer sökmål för alla filer (högerklick öppnar mappen).

SuperFetch stödjer:
- Hemtankning av alla former av filer från webben
- Skärmdumpar och alla slags kopierade bitmaps
- Fuskertaggar (t.ex. http://www.sweclockers.se/bild[1-99].jpg) - Nu även dubbla fuskertaggar (http://bildgalleri.se/galleri[1-10]/bild[1-99].jpg)
- Automatiska uppdateringar
- Systemtrayhantering

Snabbaste sättet att kopiera en bildadress:
i FireFox:
Högerklicka -> "Copy Image Location" eller "Copy Image"
i Internet Explorer: Högerklicka -> "Kopiera"

I och med integrerade stödet för bitmaps från clipboard sedan version 0.2 sparas filer olika, en skärmdump eller kopierad bild genererar en fil som heter fetched_datum_klockslag.bmp och en kopierad webbadress genererar filens riktiga namn från webbservern.

Snabbaste sättet att ta en skärmdump:
Tryck på Prt Scr.

Ny version 2008
SuperFetch finns nu i ny version, snabbare enklare och bättre.
SuperFetch v1.0 (1.9 MB)
Hjälpdokument (PDF - engelsk)

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Måste det vara installer till =/, kan du inte ge ut två versioner, en med och en utan?

Permalänk
Medlem

Nu är det ordnat.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Ligger på 20% till 24% CPU-användining hela tiden, är det för att jag testade det i Vista eller är det så på t.ex. XP med?

Permalänk
Medlem

Det låter underligt, vad har du för dator?
På mina två burkar ligger den på 0-6 % i XP, har inte testat den själv i Vista.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Intel(R) Pentium(R) M processor 1.86Ghz 1,87GHz, 511 MB RAM, 32-bit Operating System, och ATI MOBILITY RADEON X600 (127MB), testade det på laptopen alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Intel(R) Pentium(R) M processor 1.86Ghz 1,87GHz, 511 MB RAM, 32-bit Operating System, och ATI MOBILITY RADEON X600 (127MB), testade det på laptopen alltså.

Ok, ska se om jag kan jobba vidare på det, det är ju alldeles på tok om det ska vara på det viset.

-----------

Version 0.15 är nu tillgänglig (uppdateras automatiskt vid uppstart som sagt, skulle det inte göra det så berätta gärna vad som händer)

- Färre slag / sekund mot CPU (kan förhoppningsvis lösa CIC's problem)
- Fixat en miss i tankningslistan som gjorde att den tankade allt på en gång
- Urladdning av cacheminne
- Hemtankningsräknare (hur många aktiva och hur många som är färdiga)

Säg till om ni påträffar några underligheter!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

CPU-användningen ändrades inte dramatiskt, hur kollar du om det finns något i clipboard? En loop som kollar om det har hänt något sedan förra kollen? Om det nu är så, skulle man kunna använda SetClipboardViewer istället kanske?

Permalänk
Medlem

Någon "copy image location" finns inte i IE, hur ska man då få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Det som är finessen är att du kan använda vilket sätt som helst, bara det är en webbadress med en fil i slutändan, dock så har inte IE något smart sätt att snabbt kopiera en adress till en bild, man får helt enkelt högerklicka och välja egenskaper och markera och sedan kopiera.
Så det är att föredra FireFox.

Jag ska utöka funktionen så att om man bara kopierar en bild (alltså inte en adress) så kopieras även denna till destinationsmappen. Vilket även kommer göra att en PrintScreen på skrivbordet "tankas hem". Kommer i v0.2!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Smidigt program för att spara många bilder utan att ta save as. Tackar vi för

Superfetch.exe tar mellan 3-8% cpu konstant för mig oavsett om man tankar eller ej om det är av intresse.

Permalänk
Medlem

För mig tar den 8-20% av CPUn av vad jag sett. Märks dock inte att den sölar ner något. Men det är väl bara för att jag surfar. ;D

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Konstant 10-20% cpu-användning på en 3200+.
Spelar ingen roll om fönstret är synligt eller inte, eller om nedladdningsgrejset är aktiverat.

Använder saftiga 110mb av virtuella minnet också

Permalänk
Medlem

En lite request till nästa release, man ska kunna minimera rutan till systrayen. :>

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kan nog komma till användning, bra mycket smidigare än att sitta och trycka spara som hela tiden dessutom.

3-5% cputid på en xp2500+ drar programmet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En fiffig linux funktion vill jag se

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Hoppas ni får användning av det, själv tycker jag det går väldigt smidigt.

Version 0.2 tillgänglig
- Bitmapstöd från clipboard och sparning av bitmap
- Minimeringsknapp
- Bättre cacheurladdning
- lite fix i GUI

Så nu fungerar det med andra ord i IE som det ska, det är bara att välja "Kopiera", det är även möjligt att ta en screenshot med PrtScr, likaså om man t.ex. kopierar ett lager i Photoshop eller liknande, ja ni fattar vinken.
Hotsearch-funktionen väntar jag lite med, den måste vara perfekt när den levereras så programmet inte ballar ur och skriver 1000 filer till era datorer.
CPU-användningen brottas jag vidare med. Linux går tyvärr inte att porta till (då det är director jag utvecklar med), däremot en macversion senare är inte omöjlig.

edit:
Vi går vidare med 0.25
- Nytt GUI
- Räknare för antal bitmapgenereringar

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
0.25

Mycket bättre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Mycket bättre!

Tack, skönt att höra

Version 0.27 tillgänglig
- Sparar kopierad text till unik textfil (Copied text_nummer_datum_klockslag.txt)
- Textfilsräknare
- Vid tom kopierad webbadress (t.ex. http://www.sweclockers.com/) antas index.htm

Skulle man behöva klippa och klistra in i windowsmiljön samtidigt som man använder superfetch så måste man slå av först (på den blå knappen). Detta är för att superfetch laddar ur clipboard efter att en fil gått in i programmet. I och med bitmapstödet så måste det göras, annars slutar man med ett fullt ramminne.

Som sagt, kommer ni på någon funktion ni vill ska vara med så är det bara säga till.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

vad är det för fel på wget nu då?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
vad är det för fel på wget nu då?

cURL kom

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Fungerar de automatiska uppdateringarna för er?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Fungerar de automatiska uppdateringarna för er?

Japp!

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Fungerar de automatiska uppdateringarna för er?

Japp utmärkt

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett utmärkt program, men jag personligen har ingen direkt nytta av det eftersom jag laddar hem så lite och när jag väl gör det duger IEs nerladdningsfunktion utmärkt. Kan dock tänka mig att många andra har nytta av dess funktioner. Ett spontant tips utan att ha provat programmet är att det kanske vore bra att ställa in vilken mapp man vill att filerna skall hamna i beroende på filtyp. Alla bilder tex i downloads\images o.s.v.

Sedan förstod jag inte riktigt varför programmet slukar massa cpu. Vad är det som måste göras flera ggr per sekund? Det andra jag inte förstod var din förklaring till varför ram-minnet skulle kunna fyllas snabbt om man inte stängde av programmet när man kopierade och donade i windows. Förklara gärna mer så kan jag nog hjälpa dig med dom problemen om det gäller windowsprogrammering.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

har inte testat programet själv men:
Varför sparar det all kopierad text? endel program, exempelvis mirc, kopierar text direkt när man markerar den och är man som jag och markerar allt eftersom man läser så kommer det bli väldigt mycket filer väldigt fort. Sen så funderar jag lite på varför du laddar hem index vid urlkopiering. känns inte som så många vill spara alla "roliga sidor" de skickar till sina kompisar.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Varför dessa underliga smileys? hehe något lurt på gång känner jag, är det ingen som använder programet? :/

klart man gör, minst 2 ggr om dan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Detta verkar vara ett utmärkt program, men jag personligen har ingen direkt nytta av det eftersom jag laddar hem så lite och när jag väl gör det duger IEs nerladdningsfunktion utmärkt. Kan dock tänka mig att många andra har nytta av dess funktioner. Ett spontant tips utan att ha provat programmet är att det kanske vore bra att ställa in vilken mapp man vill att filerna skall hamna i beroende på filtyp. Alla bilder tex i downloads\images o.s.v.

Sedan förstod jag inte riktigt varför programmet slukar massa cpu. Vad är det som måste göras flera ggr per sekund? Det andra jag inte förstod var din förklaring till varför ram-minnet skulle kunna fyllas snabbt om man inte stängde av programmet när man kopierade och donade i windows. Förklara gärna mer så kan jag nog hjälpa dig med dom problemen om det gäller windowsprogrammering.

Ja det är inte så dum idé att lägga allt i olika mappar, de enda mappar jag skapar nu är när man kör en fuskerinstans, ska jag fixa till nästa uppdatering.

Grejen är att detta är gjort i Director, därmed har jag lite begränsade befogenheter över kod och funktionalitet. Directors 'projektor' (som är exe-filen) har en underlig processoranvändning från början, om man gör en tom projektor som uppdateras en ggr / sekund så (beroende på vilken processor man har) så kan den ta upp till 10% av CPU-tid.

Jag ska se över koden så man slipper stänga av, har själv upptäckt att det är oerhört irriterande.
Det som egentligen är spjutspettsen i det här programet är just fuskerhanteringen, i och med stödet för dubbla taggar så kan man dra hem väldigt mycket - väldigt snabbt.

Tack för förslaget, jag vet att du är grym på programmering!

edit:
Äntligen, det är det här jag behöver, jag ska kolla in era förslag och förbättra.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Smidigt program.

Lite åsikter som jag kanske är ensam om men bara för att ventilera lite

Lite valmöjligheter skulle inte skada.
T.ex. att välja om man vill ha en textfil med varje gång man kopierar något.

Sen att den tömmer klippbordet är det största problemet anser jag. Att kopiera saker gör man så ofta att även om man bara använder superfetch någon kort stund så hinner man bli galen
Ha då gärna en möjlighet att stänga av kopiera-bild funktionen (om det är den som ställer till det).

Vet inte hur auto-update funktionen fungerar men det är något som man bara måste ha ett val för (tycker jag). Jag vill i alla fall ha full koll på datorn och jag avskyr program som försöker uppdatera sig utan min vetskap.

edit:
Programmet tar väl ~6% av en dualcore 2 GHz vilket är lite i värsta laget tycker jag.
Sen tar det upp lite drygt 200 mb i virtuellt minne (?!)

Permalänk
Medlem

Nu har jag gått hårt åt programmet hela kvällen, optimerat och strypt det (och även daskat lite).
Nu ligger CPU-tiden mellan 0-2% på idle för mig (och 2-15% vid fuskerinstans med stora bitmaps), hur ser det ut för er?

Minnesanvändningen har förbättrats även den, tyvärr så går det inte göra så mycket åt det virtuella minnet, det kommer dock inte vara i vägen för andra applikationer då det laddas bort direkt något annat vill få åtkomst. Samma sak gäller CPU, har ni något annat igång som tar 99% CPU-tid så kommer superfetchs strypas.

Så, uppdatering 0.39 gäller:
- Textkopiering borttagen
- URL utan filändelse tar inte hem något
- kopiering & klistring i windowsmiljön är möjlig igen
- CPU-användning optimerad
- Minnesurladdning förbättrad

Hoppas ni gillar

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com