Permalänk
Medlem

Dålig prestanda

Hej, som rubriken antyder så har jag lite problem med min aspire 5101 när det gäller spelprestanda. Hade en stationär förut med sempron 2000, 1gb ram och 128mb grafik och den presterade mycket bättre än min turion mk36 2.0ghz, 1gb ram och enligt handboken 256 mb grafik gällande spel.

Ett annat exempel är min brors dator med sempron 3000+, 1gb och 256mb grafik som klarar av bf2, doom3 utan problem på högsta grafikinställning medans min inte ens klarar av lägsta grafikinställning.

Skriver en spec. lista här så att ni kan hjälpa mig att ta reda på vad som kan orsaka detta.

AMD Turion 64 mk36 (med dubbelkärna) 2.0ghz, 512kb L2 cache
Ati Radeon xpress 1100 med 256 mb vram enligt handboken och 128mb enligt systeminformation
1gb ddr2 ram

/Tim

Permalänk

kan du äns starta spelen du behöver ju pxshaders för dom där spelen?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Jodå, jag kan starta dem men det flyter inte på så bra... bf2 kan jag köra på lägsta grafikinställning

Permalänk

Ett tips instalera drivrutiner till grafikkortet. Det kan hända att leverantören har glömt.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat med de senaste drivrutinerna som går att få tag på och datorn är endast 3 veckor gammal.

Permalänk

Saxat från ATI's sida:

"

* Integrated Radeon® X300 graphics core with clock speed of 300/400MHz (for Radeon Xpress 1100/1150)
* Full DirectX 9.0 Support (Vertex Shader v2.0 and Pixel Shader v2.0)
o Full precision floating point pixel pipeline
o Up to 4 Multiple-Render-Targets (MRTs)
o Support for up to 12-bit per pixel formats
* Supports Microsoft’s next generation GDI+ user interface
* Supports resolution up to 2536x2536@32bpp
* Anti-Aliasing using multi-sampling algorithm with support for 2,4, and 6 samples
* Hidden surface removal using 16, 24, or 32-bit Z-Buffering

"

Länk: http://www.ati.com/products/Radeonxpress1100mob/specs.html

Om det är så att det är (alternativt motsvarar) ett X300 så kan jag förstå att du har problem att spela på det.
X300 är i grunden inte ett spelkort och är inte kapabelt att driva spel av den kalibern.
Dessutom har jag för mig (ta mig inte helt på orden dock), att den varianten använder vad man kallar för "Hypermemory" och kan utnyttja en del av ditt ramminne för grafik.
Det kan vara anledningen till att det visar sig som 128MB.

Nu menar jag inte att strö salt i såren, men om du vill kunna spela på en bärbar skulle jag rekommendera minst ett Radeon X1600 med 256MB dedikerat minne.

Permalänk
Medlem

Bärbara speldatorer är inte billiga kan jag lova! Hålla sig på top med bärbara är extremt dyrt kämfört med bärbara! Billigare att ha en duglig bärbar och en billigare stationär så ka du göra allt.:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

X300 verkar vara som ett 9200 som är uppdaterat med stöd för DX9...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, jag får helt enkel nöja mig med css och såna spel.
Tack och hej från mej

Permalänk

css lär väl inte flyta det heller

Permalänk
Medlem

Haha jag har ett ATI x300 integrerat på 128 mb (som jag förövrigt kommer säga hejdå till imorgon) och den är så pass kass så att den inte klarar av en smoke på CS.

FPSen går från 100 till 20 och om du går igenom en smoke så ligger du någonstans runt 10-20 vilket gör det omöjligt att spela!

Permalänk
Medlem

css flyter på fantastiskt bra faktiskt, och bf2 kan jag också spela dock med halvdan grafikinställning.... ska nog uppgradera till 2gb ram för att kompensera det dåliga grafikkortet.