Permalänk
Medlem

READ_DMA error FreeBSD 6.1

Hejsan,

Installerade FreeBSD 6.1 på min nya mini-ITX med en 2,5" hd, installationen gick väl bra tyckte jag, men nu när jag försöker boota upp mitt nya system så börjar den skrika på "ad0: WARNING - READ_DMA UDMA ICRC error (retryning request) LBA=113705503". Om jag googlar på det hela så får jag fram att dom flesta tycker att man bör köpa ny kabel, men nu är det så att jag har en omvandlare ifrån 3,5" till 2,5" och jag packade nyss upp den så jag tycker det borde finnas en annan lösning på mitt problem.

Tack för er hjälp på förhand.

Permalänk
Medlem

Hmm

Jag har själv kört FreeBSD 6.1 på mitt VIA Epia. Fungerade bra.

Prova sänk hastigheten på kanalen. Nu minns ja inte exakt hur man gjorde dock.

Permalänk
Medlem

hmm, jag provade att ändra PIO mode och stänga av Ultra DMA men freebsd ville fortfarande inte fungera så jag tog och testade vad slackware sa när jag installerade och konfigurerade upp det och den klaga inte det minsta, så tillsvidare får den köra Gentoo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hdk
hmm, jag provade att ändra PIO mode och stänga av Ultra DMA men freebsd ville fortfarande inte fungera så jag tog och testade vad slackware sa när jag installerade och konfigurerade upp det och den klaga inte det minsta, så tillsvidare får den köra Gentoo.

Om det nu är fel på kabeln så fixar det sig inte självt genom att du byter operativsystem.

Dessutom hade det var intressant att se om senaste RELENG_6 hade fixat problemet för dig, eftersom det har gått in en hel del ATA-fixar sedan 6.1.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Om det nu är fel på kabeln så fixar det sig inte självt genom att du byter operativsystem.

Dessutom hade det var intressant att se om senaste RELENG_6 hade fixat problemet för dig, eftersom det har gått in en hel del ATA-fixar sedan 6.1.

Kabeln var det ej fel på, tyvärr. Jag ska snart beställa en till maskin och då lär jag försöka igen.

Permalänk
Medlem

Det där kabelsnacket grundas på om du kör en 40 eller 80-pins IDE-kabel. Körde själv 40 på min server och FreeBSD gillade det inte. Bytte till 80 och det fungerade...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots