Permalänk
Medlem

Nya minnen?

Tjenare!

Mina minnen som är ca 1,5 år gamla verkar ha kastat in handuken.
.rar arkiv är korrupta, datorn får bluescreen och hänger sig tit som tätt.

Körde ett memtest86+ i ett dygn och fick 2 error.
Testade senare på endast test 5 och fick ca 8 error på 3 timmar.

Jag har nu bestämt mig för att beställa hem nya minnen och sedan skicka tillbaka mina gamla till komplett eftersom att det är, som jag förstod det 120 månaders garanti på minnen ifrån komplett.

Minnena jag talar om är alltså 2 st Crucial BallistiX 512 mb på PC3200.

Jag har ett DFI Lanparty 4 S939 mobo med en AMD Athlon 3500+, Ati RAdeon x850 xt. Ifall ni vet några minnen som finns hos komplett.se som ni rekomenderar vill jag gärna veta det!

Vill endast köpa minnen som fungerar perfa med detta system

1024 mb tror jag men kan tänka miig 2048 ifall det inte blir alltför dyrt.

// Nicke!

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Avstängd

Har du prövat med andra minnen och se om det blit någon skillnad?

Tycker det låter som det kan vara hårdisken om .rar filer är förstörda men vet inte säkert.

120 månaders garanti låter lite väl mycket. det är ju 10år. 12 månader kanse det var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Har du prövat med andra minnen och se om det blit någon skillnad?

Tycker det låter som det kan vara hårdisken om .rar filer är förstörda men vet inte säkert.

120 månaders garanti låter lite väl mycket. det är ju 10år. 12 månader kanse det var?

Onekligen fel på minnena då den failade memtest som faen

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Avstängd

Testa att ställa tillbaka BIOS:et på felsäker(default) intällningarna igen om du har ändrat nåt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Testa att ställa tillbaka BIOS:et på felsäker(default) intällningarna igen om du har ändrat nåt

Har bara ändrat bootordning tror jag så det bör inte vara ett problem.

Vilka av dessa rekomenderas?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301825

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310789

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318258

Vill helst ha de blåa Kingstons HyperX men vill ha expertkommentator om det

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk

Men nu blev jag också sugen på nya minnen....(hej saliv jag är från frm )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Men nu blev jag också sugen på nya minnen....(hej saliv jag är från frm )

Tjenare JArhead ;D

Ingen som vet något om minnena?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Testat att mata med lite mer spänning eller dra upp timings?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Testat att mata med lite mer spänning eller dra upp timings?

Har inte klockat minnena, föresten har DFI sånt sjukt idiotiskt bios så man inte kan ändra timings -.-

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
Har inte klockat minnena, föresten har DFI sånt sjukt idiotiskt bios så man inte kan ändra timings -.-

jo det kan man visst, bara att gå in på DRAM settings (under där du klockar cpun och det) så ser du dom som står under "Command rate" att det står CAS2, 2.5 eller nåt..

prova höja dom lite och kör lite memtest

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

kingston e ni galna ta ett par mushkin eller corsair

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
kingston e ni galna ta ett par mushkin eller corsair

Vad är det för fel med kingston hyperx?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
Vad är det för fel med kingston hyperx?

Absolut ingenting.

har 2x1024 + 2x512 som rullar i 490Mhz för tillfället, har aldrig haft några problem med dom.

snabba också, 53ns i Everest

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Absolut ingenting.

har 2x1024 + 2x512 som rullar i 490Mhz för tillfället, har aldrig haft några problem med dom.

snabba också, 53ns i Everest

Låter najs, kommer troligen köpa 2x 1024 när någon här kan ge mig beskedd om hurvida de funkar med resten av mitt system.

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Avstängd

Själv kommer jag att använda Crucial 1024 minnen till min dator, kanske inte absolut snabbaste på marknaden men dom ska vara väldigt kompatibla och bra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Själv kommer jag att använda Crucial 1024 minnen till min dator, kanske inte absolut snabbaste på maknaden men dom ska vara väldigt kompatibla och bra

Mycket möjligt men eftersom mina crucial minnen gått sönder så litar jag inte riktigt på dem längre.

Frågan jag ställer återstår:

Kommer http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318258 att passa bra med DFI Lanparty 4, Powercolor Radeon x850 xt och AMD Athlon s939 3500+ ?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
Mycket möjligt men eftersom mina crucial minnen gått sönder så litar jag inte riktigt på dem längre.

Frågan jag ställer återstår:

Kommer http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318258 att passa bra med DFI Lanparty 4, Powercolor Radeon x850 xt och AMD Athlon s939 3500+ ?

Vet inte då jag inte har DFI Lanparty. Det var nån kund som skrev komplett's recensensionavdelning:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659
under Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

"Hade problem med en Windows-server med 2 Gb Kingston RAM. Fick konstant blåskärm med några dagars mellanrum. Misstänkte direkt att det var de kassa Kingston-minnena som ställde till det. Köpte dessa minnen och swappade. Problemet löst, servern rullar hur stabilt som helst. Har Crucial i en annan servern och de fungerar också kanon! Köp Corsair, Crucial eller TwinMos. Akta er för Kingston!"

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vet inte då jag inte har DFI Lanparty. Det var nån kund som skrev komplett's recensensionavdelning:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659
under Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

"Hade problem med en Windows-server med 2 Gb Kingston RAM. Fick konstant blåskärm med några dagars mellanrum. Misstänkte direkt att det var de kassa Kingston-minnena som ställde till det. Köpte dessa minnen och swappade. Problemet löst, servern rullar hur stabilt som helst. Har Crucial i en annan servern och de fungerar också kanon! Köp Corsair, Crucial eller TwinMos. Akta er för Kingston!"

vi får se hur det blir med det, för just nu har jag 2 kingston påväg hit, redan beställda :>

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
vi får se hur det blir med det, för just nu har jag 2 kingston påväg hit, redan beställda :>

OK, gör så. Allt kan ju gå sönder så man ska ju inte anklaga nåt märke för att minnena råkade gå sönder. Man kan ju ha glömt dra ur elsladden när man plockar ur/sätter dit minnen, då är det risk för skada. Jag själv glömde göra så när jag testade ett moderkort som låg på bordet, då fick jag mig en skaplig snyting när jag greppade om kortet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64