Fil- och BitTorrentserver som man kan administrera från Windows?

Permalänk
Medlem

Fil- och BitTorrentserver som man kan administrera från Windows?

Hej!

Jag undrar om ni har någon lösning på följande, jag har en dator över (amd 2000+, 256 mb RAM) som jag skulle vilja använda som filserver. Tänkte stoppa undan den i någon garderob.

Det jag vill att den ska klara är filåtkomst från Windows klienterna och någon BitTorrent lösning som gör att jag kan lägga till torrenter för nerladdning från Windows klienterna.

Går detta att lösa. Det behöver inte finnas något grafiskt gränssnitt.

Edit:

Grejen är att jag vill ha så lite som möjligt med servern att göra. Det ska inte kännas som den finns Lite luddigt kanske. Men jag har 4 Windows datorer och jag vill ha åtkomst till filerna på severn på alla datorerna. Jag vill även att torrenter ska laddas ner på servern eftersom den datorn är tyst, kan inte ha igång de andra datorerna på natten osv. Det kanske förklade det lite bättre.

Permalänk
Medlem

Givetvis går det fint att lösa...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Givetvis går det fint att lösa...

Du har inget förslag?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det där såg trevligt ut Rauter. Finns det någon linux dist som har apache och mysql installerat från start eller man måste konfiguera allt det själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Det där såg trevligt ut Rauter. Finns det någon linux dist som har apache och mysql installerat från start eller man måste konfiguera allt det själv?

De flesta har nog det, iaf de som jag provat. Annars kan du ta ubuntu eller debian som har enkla paketsystem så det går lätt att installera det.

EDIT: Annars kan du bara använda tex tightvnc för att styra servern.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
De flesta har nog det, iaf de som jag provat. Annars kan du ta ubuntu eller debian som har enkla paketsystem så det går lätt att installera det.

EDIT: Annars kan du bara använda tex tightvnc för att styra servern.

Grejen är att jag vill ha så lite som möjligt med servern att göra. Det ska inte kännas som den finns Lite luddigt kanske. Men jag har 4 Windows datorer och jag vill ha åtkomst till filerna på severn på alla datorerna. Jag vill även att torrenter ska laddas ner på servern eftersom den datorn är tyst, kan inte ha igång de andra datorerna på natten osv. Det kanske förklade det lite bättre.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en torrentflux server och dela ut med samba/ftp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Grejen är att jag vill ha så lite som möjligt med servern att göra. Det ska inte kännas som den finns Lite luddigt kanske. Men jag har 4 Windows datorer och jag vill ha åtkomst till filerna på severn på alla datorerna. Jag vill även att torrenter ska laddas ner på servern eftersom den datorn är tyst, kan inte ha igång de andra datorerna på natten osv. Det kanske förklade det lite bättre.

Kanske går att dela ut mapp på servern och sen slänga in torrent filer där från windowsburkarna så börjar den ladda automatiskt. Men kanske så du ville ha?
Samba som nån sa för att dela ut. Med tightvnc så kan du ju få ut skärmbilden på windowsburkarna och styra den så och se hur lång tid det är kvar på dina torrents.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Rtorrent klarar ju av att starta en torrentfil automatiskt om man anger en mapp som den ska kolla i efter nya torrents. Du kan ju även köra en screensession och styra programmet från dina windows burkar

Permalänk
Hedersmedlem

Linux, Samba, SSH, Screen och rtorrent. De är de fem ord du behöver

Linux på datorn helt enkelt.

Installera Sambaserver så du kan dela ut en katalog som du kan ansluta hos dina Windowsdatorer som en enhet förslagsvis.

SSH så att du kan administrera burken när det behövs, installeras som standard i alla normala Linux-distributioner. Du använder PuTTY för att ansluta från Windows när det behövs.

rtorrent är ett grymt bra bittorrent-program med textbaserat gränssnitt, om du vill så kan du ha en katalog där du kan lägga till och ta bort torrentfiler så kommer rtorrent starta/stoppa dem automatiskt när du lägger till/tar bort. Även denna katalog kan du dela ut genom Samba och montera på dina Windowsdatorer.

Du startar rtorrent genom Screen så fortsätter det köras även efter du kopplar ner SSH-sessionen.

Klockrent!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

azureus med web pluginet+samba och dela ut mappen med filerna.

Så kör jag på min server. Smidigt bara ladda upp en torrent via en webbsida och sen bara gå in i den utdelade mappen och dra över till vanliga datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
...
rtorrent är ett grymt bra bittorrent-program med textbaserat gränssnitt, om du vill så kan du ha en katalog där du kan lägga till och ta bort torrentfiler så kommer rtorrent starta/stoppa dem automatiskt när du lägger till/tar bort. Även denna katalog kan du dela ut genom Samba och montera på dina Windowsdatorer.

Du startar rtorrent genom Screen så fortsätter det köras även efter du kopplar ner SSH-sessionen.

Klockrent!

Det jobbiga som jag ser det är att om du vill se status på torrentarna så måste du dra igång typ putty och sedan starta rtorrent en extra gång och då börjar man tanka alla torrents dubbelt.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Det jobbiga som jag ser det är att om du vill se status på torrentarna så måste du dra igång typ putty och sedan starta rtorrent en extra gång och då börjar man tanka alla torrents dubbelt.

Det är bara att skriva "screen -x" så ansluter man till den rtorren (eg. screen) som är igång och kan se status.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

ok, men nu så fixade jag torrentflux som nämndes här och det funkar perfekt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Det jobbiga som jag ser det är att om du vill se status på torrentarna så måste du dra igång typ putty och sedan starta rtorrent en extra gång och då börjar man tanka alla torrents dubbelt.

En extra gång? Är väl bara att attacha screen sessionen rtorrent ligger i och kolla?

Permalänk
Medlem

rtorrent (med autofunktion) och Samba ?

Borde väll fixa biffen?

Permalänk
Medlem

passar på att fråga. Har ställt in torrentflux på samma port som jag kör på min stationära dator, men servern vill inte bli kontaktbar om man kollar status på trackers. Funkar då på den stationära.

Är det någon spärr i linux(debian) eller?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Det jobbiga som jag ser det är att om du vill se status på torrentarna så måste du dra igång typ putty och sedan starta rtorrent en extra gång och då börjar man tanka alla torrents dubbelt.

Som andra tidigare påpekat, det är ju just därför du kör med Screen! "screen -r" så kan du kolla på statusen genom att attacha den gamla sessionen, inte starta en ny. Om man inte använder funktionen att kunna reattacha så är ju Screen nästan värdelöst (överdrift) istf att vara ett av de absolut mest användbara programmen i Linux.

Dock så måste man SSH:a in, vilket man kan göra löjligt enkelt genom att göra en ikon som man dubbelklickar på (som Windowsanvändare gillar så mycket ) som loggar in automatiskt, antingen med nyckelfil eller lösenord, och kör "screen -r" automatiskt. Sedär! Ett dubbelklick och man har statusen på torrentsen.

En väldigt trevlig sak med rtorrent är förutom inställningsmöjligheterna att det är extremt resurssnålt också, vilket alltid är trevligt. Har du tiktigt snabb internetuppkoppling (t ex 100/100) och något annat än top-of-the-line-dator så kan du tom märka att både seedande och leechande går med högre fart med rtorrent än med alternativen.

Men du väljer ju själv...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Torrentflux helt enelt, otroligt smidigt att administrara vi webinterfacet.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc