Permalänk
Medlem

Idag är sorgens dag

Jag förstår att det regnar ute idag.

Idag är det nämligen 10 år sedan 3dfx tog det fatala misstaget att börja tillverka sina egna kort istället för att bara tillverka världens bästa grafikchipset.

Från att totalt ha dominerat marknaden med fantastiska produkter som utklassade alla andra i både pris, prestanda och design till att två år senare gå i graven är nästan ett omöjligt projekt som inte borde kunnat ske.

RIP 3dfx, jag saknar er :cry:

En bild från tiden när 3dfx var som störst, bäst och vackrast. Jag hade två sådana här skönheter och körde SLI.

Måste också slänga med en bild när det hade börjat gå allvarligt utför för 3dfx och man panikbyggde ett kort som skulle kunna matcha de nya korten på marknaden. Det stenhårda Voodoo5 6000

Permalänk
Medlem

Hehe, manligt kort det sista är...lät väl inte så mycket kan jag tänka mig
Synd i alla fall att dom inte finns kvar. Skulle göra gott för konkurensen med en tredje stor tillverkare.

Permalänk
Medlem

*cry*

Fast Voodoo korten var ju feta ^^

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag saknar Voodoo2 tiden, skall plugga i det igen när jag fått nya datorn tror jag.. eller köra det i nån gammal burk..
Quake 2 har aldrig haft sånt flyt som med det kortet.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag körde spelet "kingpin" på mitt Voodokort, det var tider det!

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Medlem

vad använde man för socket på den tiden?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macan
vad använde man för socket på den tiden?

för Voodoo 2-3 använde man Pci.. har för mig det fanns en Agp version av voodoo3 också..

Antog bara att du menade vilken anslutning kortten hade...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macan
vad använde man för socket på den tiden?

Socket 2 hette den då och vanliga processorer var PII 233,266,300,333, dessa var 66Mhz bus, sedan kom PII 350, 450 som var 100Mhz bus.

Chipset hette LX som stödde 66Mhz samt BX för 100Mhz.

Voodookorten var PCI buss.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Jag gick mot strömmen själv och skaffade ett kort som hette Riva TNT från ett litet udda företag som hette nVidia alla andra satt med sina Voodoo och jag var riktigt avundsjuk efter ett tag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Voodoo 3/5 finns/fanns även till AGP.

Själv hade man ett PowerColor Voodoo2 12mb PCI som bara kunde köra 800x600 och i fullscreen. I windows var det samma gammla S3 4Mb som gällde

Ahh vilka tider.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

vad va det som gjorde 3dfx chipen så överlägsna? hade själv ett righeous 1 kort + s3 virge och körde UT på men jag va inte insat i tekniken vid det tillfället.
har dock set att det finns galningar som kör Doom3 på ett vodoo 2 kort.

så med tanke på den fanbase som det kortet fick så måste det ha varit något alldeles extra

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt kort!
Hur bra som helst :>

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk

Jag har också ett Orchid Righteus 3D, voodoo-kort med 4 MB Grafikminne, det var hela dubbelt så mycket som mitt 2D-kort hade på den tiden. Det var ganska häftigt att gå från 320x240 hackigt Quake 2 med trista färger till den fyrdubbla upplösningen 640x480 med helt galet mycket färger (färgat ljus var en av de nya features Quake 2 hade, om man hade ett 3D-kort) samt att det flöt.

Yay!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Körde med dubbla 12mb Voodoo2:or på den tiden, fan vad allt flöt smutt. Tills Hardware T&L gjorde sitt inträde, och allt skulle vara i 32-bit färg... =(

Har fortfarande korten kvar, ska rama in dem någon dag. De fungerar fortfarande, men visar artefaktfläckiga texturer. Körde dem i 125 mhz (org 90) utan särskild avancerad kylning mot slutet

Hittade idag, i soprummet, ett stackars ELSA voodoo2 som någon knäckt på mitten. Ett opassande slut för en sådan goding.

Har f.ö ett V3 AGP i en av mina landetburkar. Aset kör Age of mythology nästan felfritt!

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

mitt voodoo 2 fick tragiskt slut då en lärare på chalmers tror ajg det var.. ett fruntimmer som skulle ah det där te dator grafik tror jag. Antigen slarvade psoten bort det eller så kom hon över det på något annat vis för igen retur fick ajg å inga pengar. var p åden tiden man kunde skicak privat så fick personen betala summan som stog precis som när man köepr på nätet i dag sedan fick han som skickat hem en lapp åkunde hämta ut pengarna.
Jävla bitch var hon i alla fall vissade det sig. Fick några otrevliga e-mail från henne efter jag skickat det. Så lita alldrig på LÄRARE! och dom ahr fan inga pengar heller.

men i alla fall hade egen fräst alu kylare till mitt kort. har kvar kyalren fortfarande. sitter permanent limmad på ett annat voodoo2 kort som ligger o gaderoben. Fick det av en kompis som inte ville ha det. 12Mb version båda två. Lite synd det andra inte ko mi retur då hade jag kunat leka med båda i SLI i dag

Får ursäkta usla bildkvaliten har bara webcamen hemma jsut nu.

Kylaren jag designade var baserad på den så kallade V2 stelt cooler, vill jag innast att den hette i alla fall. var väl i princip bara en plåtbit i samma form som min då med en fläkt på. Inte mycket till kylflänsar vill jagm innas men det fixade jag te å fläkt går fint å sätta dit en också har jag haft med.

Permalänk
Medlem

Mitt Voodoo 2 kort hänger på väggen och ser fin ut, man ksnake skulle ta ner den och pilla in den i min 133mhz:are och se om man kan skaka igång något roligt spel

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

ja 3dfx är en klass för sig, från den gamla goda tiden helt enkelt.
Jag skulle gladligen köpa ett 3dfx kort som piska nvidia/atis butt

Permalänk

jag hade voodoo 1 voodoo 2 12mb voodoo 5 5500 2 gpu 64mb ram

men det gällde inte då längre

fan när man lirade unreal fan vad snyggt det var screamer spelen var ju guld

ja de tider som då var ack......

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Jag saknar er.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

jag har oxå ägt ett Righteous 3D 12MB funka fin fint till Monster truck madness

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hade ett Righteous 3D, kommer särskilt ihåg nåt relä som klickade på kortet varje gång 3d läget tog över bilden.
Nån som kommer ihåg när Riva 128 kom? Riva TNT som någon nämnde kom väl samtidigt med voodoo 3, så det var ju klart modernare.
"20" bits färger grafik ftw

Kommer ni ihåg diskussionen om att 30 fps var absolut max man behövde? sen skulle man bara ha snyggare bild. 3dfx var de enda som hävdade att 60fps var ett måste för en flytande upplevelse. Gissa vem som hade rätt.